Kładka nad Jeziorem Kórnickim
Posadowienie obiektu
Jako pierwsze ruszyły prace związane z posadowieniem obiektu przy wykorzystaniu technologii pali prefabrykowanych. Wbijanie pali odbywało się z poziomu wody – specjalny ponton, na którym znajdował się kafar, z naciskiem o sile 7 t sukcesywnie wbijał pal za palem. Transport pali z lądu odbywał się naprzemiennie za pomocą dwóch pontonów. W celu umożliwienia wykonania ław fundamentowych wraz z żelbetowymi „starterami” (zakotwieniami) dla mocowania pylonów niezbędne było wykonanie stalowego deskowania, stanowiącego odrębne zagadnienie projektowo- wykonawcze. Funkcję tę pełniły stalowe, zatapiane skrzynie, które zawieszano na głowicach pali, a następnie uszczelniano i wypompowywano z nich wodę. Dużym wyzwaniem było zaprojektowanie posadowienia rzeczonej kładki w bardzo niekorzystnych warunkach gruntowo-wodnych. Przeprowadzone badania podłoża gruntowego wykazały, że układ warstw jest skomplikowany i warunkuje rozwiązanie konstrukcyjne posadowienia obiektu.
W centralnej części profilu geotechnicznego podłoża, w obrębie rynny glacjalnej jeziora, stwierdzono zaleganie słabonośnych gruntów organicznych, wymuszających konieczność budowy podpór palowych o znacznej długości. Układ warstw gruntów słabonośnych stał się jednocześnie powodem ograniczenia liczby podpór. Tym samym powstał pomysł budowy obiektu podwieszonego z dwoma pylonami. Długość całkowita projektowanej, trzyprzęsłowej kładki wynosi 136,0 m, z najdłuższym przęsłem środkowym długości 64,0 m. W centralnej części kładki przewidziano taras widokowy dla spacerowiczów.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Przemysław Pacholski, burmistrz miasta i gminy Kórnik
Kładka nad Jeziorem Kórnickim jest zwieńczeniem promenady im. Wisławy Szymborskiej, a zarazem połączeniem pomiędzy terenami miasta i jego zabytkami a centrum rekreacyjno-sportowym KCRiS Oaza-Błonie. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy i turyści mogą w pełni korzystać z walorów turystycznych i rekreacyjnych Kórnika. Pierwszy etap promenady o długości ok. 1,5 km powstał w 2010 roku. Etap drugi o długości 600 m, na który złożyły się: ścieżka pieszo-rowerowa, punkty widokowe, molo, pomosty i dwupoziomowa platforma widokowa z przyległą pływającą fontanną, został zrealizowany w 2015 roku. W latach 2018-2020 realizowane były kolejne odcinki, dzięki którym trasa spacerowa kórniczan i turystów wydłużyła się o ponad 600 m. Budowa kładki nad Jeziorem Kórnickim w ramach trzeciego etapu domyka cykl realizacji wieloletniej inwestycji. Przedsięwzięcie zostało docenione przez władze samorządowe województwa wielkopolskiego i powiatu poznańskiego, które przekazały dofinansowanie na ten cel (samorząd województwa wielkopolskiego – w wysokości 2 mln zł, powiat poznański – w wysokości 0,5 mln zł). Promenada umożliwia obejście Jeziora Kórnickiego bez konieczności przemieszczania się przy ruchliwych ulicach. Dzięki temu mieszkańcy i turyści w pełni mogą korzystać z uroków nadjeziornych spacerów, podziwiając z jednej strony walory przyrody i krajobrazu, z drugiej – zabytki miasta. Idąc nowo wybudowaną kładką, warto zatrzymać się na chwilę odpoczynku, usiąść na ławeczce i podziwiać panoramę miasta z największymi zabytkami – Zamkiem Kórnickim i Kolegiatą Kórnicką. Obecnie 3-kilometrowa promenada przebiega od ulicy Jeziornej w Kórniku-Bninie, ścieżką pieszo-rowerową i pomostami, poprzez kładkę, do terenów KCRiS Oaza-Błonie. Dzięki współpracy Urzędu Miasta i Gminy Kórnik z Instytutem Dendrologii Polskiej Akademii Nauk został zmodernizowany również szlak pieszo-rowerowy wiodący nad Jeziorem Kórnickim przez Las Doświadczalny Zwierzyniec. Promenada wraz ze szlakiem umożliwia atrakcyjny 5-kilometrowy spacer. Kładka jest zaprojektowana jako konstrukcja podwieszona, tak aby łodzie, kajaki i rowery wodne mogły swobodnie pod nią przepływać. Daje to miłośnikom sportów wodnych możliwość korzystania z kolejnych jezior Rynny Kórnicko-Zaniemyskiej. Koszt budowy 136-metrowej kładki wraz z oświetleniem i budową pieszo-rowerowego odcinka promenady o długości około 200 m wyniósł niecałe 24 mln zł.Jacek Jaworski, kierownik Grupy Kontraktów Gwarancyjnych, BUDIMEX S.A Oddział Gwarancji – Rejon Zachód
Planowany termin zakończenia budowy kładki przez firmę BUDIMEX S.A. był określany na 30 września 2021 r. Jednak sprawnie przeprowadzone prace pozwoliły na dokonanie odbiorów technicznych wcześniej, dzięki czemu uzyskano pozwolenie na użytkowanie przed zakładanym terminem. W budowie projektu zaangażowany był szereg specjalistów, wśród których można wyróżnić: Łukasza Janowskiego, Jacka Jaworskiego, Krzysztofa Zimniaka, Dawida Antkowiaka, Tomasza Kochanowicza, Sławomira Szymczaka, Krystynę Link, Małgorzatę Gawron, Martę Jedlińską, Tomasza Witkowskiego, Pawła Antkowskiego oraz Macieja Woźniaka. Pomimo oddania realizacji przed terminem nie obeszło się bez niespodziewanych problemów. Wyzwania, z którymi przyszło nam się zmierzyć w trakcie realizacji kontraktu, to m.in.:
• z uwagi na usytuowanie kładki zmieniono system montażu konstrukcji stalowej ustroju z nasuwu podłużnego na podpory na montaż poszczególnych segmentów pomostu dźwigiem 500 t;
• podczas wprowadzania palownicy na specjalistyczną platformę pływającą okazało się, że głębokość jeziora pozwala na minimalne manewrowanie jednostkami pływającymi, gdyż od dna platformy do dna jeziora było niespełna 30 cm;
• w trakcie wbijania pali prefabrykowanych w dno jeziora wypłynęło mnóstwo korzeni; okazało się, że dno torfowego jeziora w obszarze lokalizacji kładki jest pokryte korzeniami Phragmites australis;
• w trakcie uszczelniania dna stalowych skrzyń – traconych szalunków ław podpór nurtowych P2 i P3 – przez 2 tygodnie 3 nurków pracowało na głębokości 3,5 m;
• zamontowali oni specjalne zbrojenie do skrzyń, zapewniające współpracę konstrukcji stalowej szalunków ze 100 palami prefabrykowanymi;
• przed betonowaniem podwodnego korka wprowadzono system odprowadzania mleczka cementowego na brzeg jeziora, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia wód; w celu przyspieszenia procesu wiązania zastosowano specjalny beton kontraktorowy, przeznaczony do prac podwodnych;
• zastosowano system podwieszenia kładki za pomocą cięgien linowych Redaelli; liny Redaelli mają szeroką gamę zastosowań i są wykorzystywane na całym świecie; w Polsce zostały zastosowane np. do podwieszenia dachu na Stadionie Narodowym w Warszawie; firma Redaelli, założona ponad 200 lat temu, zasłynęła w Księdze Rekordów Guinessa jako producent najcięższej liny na świecie o wadze 433 t;
• w związku z pandemią COVID-19 zamknięto fabrykę w Bergamo (Włochy) na 5 miesięcy, co spowodowało opóźnienia w dostawie cięgien linowych i tym samym przesunięcia na okres zimowy montażu konstrukcji kładki.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...