VII Konferencja Drogowo-Mostowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg i mostów”
4-6 października br. w Katowicach odbyła się VII edycja Konferencji Drogowo-Mostowej „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg i mostów”. Wydarzenie zorganizowała redakcja „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty”. Podczas trzech dni uczestnicy mieli okazję wysłuchać 17 referatów w sześciu sesjach, a także wziąć udział w warsztatach poświęconych projektowaniu i wzmacnianiu podłoża.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Minister Infrastruktury, Marszałek Województwa Śląskiego, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polskie Stowarzyszenie Geosyntetyczne, Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.
Warsztat pracy – projektowanie i wzmacnianie podłoża
Warsztat pracy był nową formą aktywności dla uczestników Konferencji Drogowo-Mostowej. Tematy związane z praktyczną stroną projektowania i wzmacniania podłoża cieszyły się dużym zainteresowaniem. Referat wprowadzający wygłosił Grzegorz Horodecki (Politechnika Gdańska). Następnie platformę projektową Tensar+ omówił Piotr Mazurowski (Tensar Polska). Kwestię geosyntetyków w świetle normalizacji i standaryzacji przybliżył zebranym Jacek Kawalec (Polskie Stowarzyszenie Geosyntetyczne).
Projektowanie oraz budowa dróg i mostów a warunki gruntowe danego regionu
Pierwszą sesję merytoryczną rozpoczęło wystąpienie Tomasza Godlewskiego (Instytut Techniki Budowlanej) dotyczące wybranych georyzyk związanych z realizacją tuneli komunikacyjnych w gruntach. Następnie na pytanie „Czy wapno jest tylko do uzdatniania gruntów?” swoim referatem odpowiedział Dominik Małasiewicz (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego). Problemy optymalizacyjne i wykonawcze posadowienia w formule „projektuj i buduj” omówił Grzegorz Horodecki (Politechnika Gdańska). Pierwszą sesję zakończyła prezentacja powstała przy współpracy firm Midas Civil + Midas GTS. Dr inż. Łukasz Jarno (JD Engineering) omówił kompleksowe projektowanie konstrukcji mostowych z uwzględnieniem warunków gruntowych i analizy geotechnicznej.
Wzmacnianie podłoża i stabilizacja gruntów – sprawdzone materiały i technologie
Drugą sesję rozpoczął Piotr Rychlewski (Instytut Badawczy Dróg i Mostów) z referatem poświęconym masowemu wzmacnianiu podłoża gruntowego. Kolejnym prezentującym był Piotr Mazurowski (Tensar Polska), który poświęcił swoje wystąpienie tematowi zastosowania georusztów wielokształtnych do zwiększania trwałości warstw związanych spoiwem oraz rodzajom spoiw drogowych i ich prawidłowemu doborowi w zależności od rodzaju gruntu. Przyszłość spoiw w Polsce przedstawił zebranym Marek Przeradzki (Visolis Stabilizacje). Sesję zakończył referat Andrzeja Ciepieli (Ciepiela Technology Promotion) omawiający nowoczesną technologię budowy dróg z Włoch.
Uwarunkowania geotechniczne w budownictwie infrastrukturalnym. Doświadczenia i dobre praktyki
Kolejny segment rozpoczął Iwo Wituła z Griltex Polska, który przedstawił słuchaczom nowoczesne rozwiązania w obszarze infrastruktury, ilustrując je praktycznymi przykładami opartymi na realizowanych projektach, ze szczególnym uwzględnieniem geokomozytów GXP 5+5 DUO oraz DUO L. Z myślą o regionie, w którym odbywała się konferencja, organizatorzy zdecydowali się na referat wygłoszony w gwarze śląskiej. Przedstawił go Jacek Nowak (Politechnika Śląska), podejmując tematykę aktualnych wyzwań związanych z budową dróg na terenie Górnego Śląska. Współautorem referatu był Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska).
Nowoczesne rozwiązania materiałowe i technologiczne a specyfika danego regionu – cz. I
Sesję zamykającą drugi dzień konferencji rozpoczął Grzegorz Markowski (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu), omawiając doświadczenia województwa opolskiego z realizacji inwestycji w obrębie pomnika przyrody na przykładzie budowy drogi wojewódzkiej nr 414 na odcinku Alei Lipowej. Następnie przeglądu technologii i kierunków rozwoju w kontekście nawierzchni betonowych dokonał Piotr Kijowski (Stowarzyszenie Producentów Cementu).
Ekspert drogowo-mostowy
Jak co roku, podczas uroczystego bankietu organizatorzy przyznali autorskie wyróżnienie „Ekspert drogowo-mostowy”. Nagroda ta jest przyznawana osobom, które swoim zaangażowaniem i pracą wyróżniają się w branży. Tytuł podczas tegorocznego wydarzenia odebrali Piotr Miąso (Dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie) oraz dr inż. Grzegorz Horodecki (Politechnika Gdańska).
Nowoczesne rozwiązania materiałowe i technologiczne a specyfika danego regionu – cz. II
Trzeci dzień konferencji rozpoczął wykład Piotra Bętkowskiego (Politechnika Śląska) dotyczący kolejowych konstrukcji odciążających jako mostów stałych na terenach górniczych. Możliwość optymalizacji konstrukcji ścieżek rowerowych w świetle dekarbonizacji przedstawiła słuchaczom Kamila Kornacka (Tensar Polska). Ostatnie wystąpienie w tym segmencie należało do Dariusza Sobali (Strabag), prelegent omówił „ostatni rozdział” przebudowy wiaduktu kolejowego W8 w Krakowie.
Nawierzchnie drogowo-mostowe: materiały, technologie i przykładowe rozwiązania
Sesję zamykającą wydarzenie rozpoczęła Lidia Markowska (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział we Wrocławiu), omawiając założenia i realizację nawierzchni betonowych w tunelach drogowych TS-32 i TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem Bolków a węzłem Kamienna Góra Północ. Ostatni referat należał do Marcina Grygierka (Politechnika Śląska) i dotyczył doświadczenia z 18-letnich obserwacji drogi kołowej poddanej wpływom eksploatacji górniczej.
Dziękujemy!
Biorąc pod uwagę pozytywne opinie uczestników spotkania, a także mnóstwo pytań zadawanych podczas wygłaszanych referatów, można śmiało stwierdzić, że tegoroczna edycja Konferencji Drogowo-Mostowej zakończyła się sukcesem. Oczywiście nie byłoby to możliwe bez wsparcia prelegentów, moderatorów sesji, sponsorów, partnerów oraz licznej grupy uczestników. Serdecznie dziękujemy wszystkim za ich zaangażowanie i już dziś zapraszamy na kolejną edycję wydarzenia, która odbędzie się 2-4 października 2024 roku w Katowicach.
Zobacz całą galerię – TUTAJ
Tekst: Iga Przyszlak
Fot. K. Piątek
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”
10-12 marca 2025 r. odbyła się jubileuszowa, piąta edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej, skupio...

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...