VII Konferencja Drogowo-Mostowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg i mostów”
4-6 października br. w Katowicach odbyła się VII edycja Konferencji Drogowo-Mostowej „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg i mostów”. Wydarzenie zorganizowała redakcja „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty”. Podczas trzech dni uczestnicy mieli okazję wysłuchać 17 referatów w sześciu sesjach, a także wziąć udział w warsztatach poświęconych projektowaniu i wzmacnianiu podłoża.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Minister Infrastruktury, Marszałek Województwa Śląskiego, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polskie Stowarzyszenie Geosyntetyczne, Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.
Warsztat pracy – projektowanie i wzmacnianie podłoża
Warsztat pracy był nową formą aktywności dla uczestników Konferencji Drogowo-Mostowej. Tematy związane z praktyczną stroną projektowania i wzmacniania podłoża cieszyły się dużym zainteresowaniem. Referat wprowadzający wygłosił Grzegorz Horodecki (Politechnika Gdańska). Następnie platformę projektową Tensar+ omówił Piotr Mazurowski (Tensar Polska). Kwestię geosyntetyków w świetle normalizacji i standaryzacji przybliżył zebranym Jacek Kawalec (Polskie Stowarzyszenie Geosyntetyczne).
Projektowanie oraz budowa dróg i mostów a warunki gruntowe danego regionu
Pierwszą sesję merytoryczną rozpoczęło wystąpienie Tomasza Godlewskiego (Instytut Techniki Budowlanej) dotyczące wybranych georyzyk związanych z realizacją tuneli komunikacyjnych w gruntach. Następnie na pytanie „Czy wapno jest tylko do uzdatniania gruntów?” swoim referatem odpowiedział Dominik Małasiewicz (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego). Problemy optymalizacyjne i wykonawcze posadowienia w formule „projektuj i buduj” omówił Grzegorz Horodecki (Politechnika Gdańska). Pierwszą sesję zakończyła prezentacja powstała przy współpracy firm Midas Civil + Midas GTS. Dr inż. Łukasz Jarno (JD Engineering) omówił kompleksowe projektowanie konstrukcji mostowych z uwzględnieniem warunków gruntowych i analizy geotechnicznej.
Wzmacnianie podłoża i stabilizacja gruntów – sprawdzone materiały i technologie
Drugą sesję rozpoczął Piotr Rychlewski (Instytut Badawczy Dróg i Mostów) z referatem poświęconym masowemu wzmacnianiu podłoża gruntowego. Kolejnym prezentującym był Piotr Mazurowski (Tensar Polska), który poświęcił swoje wystąpienie tematowi zastosowania georusztów wielokształtnych do zwiększania trwałości warstw związanych spoiwem oraz rodzajom spoiw drogowych i ich prawidłowemu doborowi w zależności od rodzaju gruntu. Przyszłość spoiw w Polsce przedstawił zebranym Marek Przeradzki (Visolis Stabilizacje). Sesję zakończył referat Andrzeja Ciepieli (Ciepiela Technology Promotion) omawiający nowoczesną technologię budowy dróg z Włoch.
Uwarunkowania geotechniczne w budownictwie infrastrukturalnym. Doświadczenia i dobre praktyki
Kolejny segment rozpoczął Iwo Wituła z Griltex Polska, który przedstawił słuchaczom nowoczesne rozwiązania w obszarze infrastruktury, ilustrując je praktycznymi przykładami opartymi na realizowanych projektach, ze szczególnym uwzględnieniem geokomozytów GXP 5+5 DUO oraz DUO L. Z myślą o regionie, w którym odbywała się konferencja, organizatorzy zdecydowali się na referat wygłoszony w gwarze śląskiej. Przedstawił go Jacek Nowak (Politechnika Śląska), podejmując tematykę aktualnych wyzwań związanych z budową dróg na terenie Górnego Śląska. Współautorem referatu był Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska).
Nowoczesne rozwiązania materiałowe i technologiczne a specyfika danego regionu – cz. I
Sesję zamykającą drugi dzień konferencji rozpoczął Grzegorz Markowski (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu), omawiając doświadczenia województwa opolskiego z realizacji inwestycji w obrębie pomnika przyrody na przykładzie budowy drogi wojewódzkiej nr 414 na odcinku Alei Lipowej. Następnie przeglądu technologii i kierunków rozwoju w kontekście nawierzchni betonowych dokonał Piotr Kijowski (Stowarzyszenie Producentów Cementu).
Ekspert drogowo-mostowy
Jak co roku, podczas uroczystego bankietu organizatorzy przyznali autorskie wyróżnienie „Ekspert drogowo-mostowy”. Nagroda ta jest przyznawana osobom, które swoim zaangażowaniem i pracą wyróżniają się w branży. Tytuł podczas tegorocznego wydarzenia odebrali Piotr Miąso (Dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie) oraz dr inż. Grzegorz Horodecki (Politechnika Gdańska).
Nowoczesne rozwiązania materiałowe i technologiczne a specyfika danego regionu – cz. II
Trzeci dzień konferencji rozpoczął wykład Piotra Bętkowskiego (Politechnika Śląska) dotyczący kolejowych konstrukcji odciążających jako mostów stałych na terenach górniczych. Możliwość optymalizacji konstrukcji ścieżek rowerowych w świetle dekarbonizacji przedstawiła słuchaczom Kamila Kornacka (Tensar Polska). Ostatnie wystąpienie w tym segmencie należało do Dariusza Sobali (Strabag), prelegent omówił „ostatni rozdział” przebudowy wiaduktu kolejowego W8 w Krakowie.
Nawierzchnie drogowo-mostowe: materiały, technologie i przykładowe rozwiązania
Sesję zamykającą wydarzenie rozpoczęła Lidia Markowska (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział we Wrocławiu), omawiając założenia i realizację nawierzchni betonowych w tunelach drogowych TS-32 i TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem Bolków a węzłem Kamienna Góra Północ. Ostatni referat należał do Marcina Grygierka (Politechnika Śląska) i dotyczył doświadczenia z 18-letnich obserwacji drogi kołowej poddanej wpływom eksploatacji górniczej.
Dziękujemy!
Biorąc pod uwagę pozytywne opinie uczestników spotkania, a także mnóstwo pytań zadawanych podczas wygłaszanych referatów, można śmiało stwierdzić, że tegoroczna edycja Konferencji Drogowo-Mostowej zakończyła się sukcesem. Oczywiście nie byłoby to możliwe bez wsparcia prelegentów, moderatorów sesji, sponsorów, partnerów oraz licznej grupy uczestników. Serdecznie dziękujemy wszystkim za ich zaangażowanie i już dziś zapraszamy na kolejną edycję wydarzenia, która odbędzie się 2-4 października 2024 roku w Katowicach.
Zobacz całą galerię – TUTAJ
Tekst: Iga Przyszlak
Fot. K. Piątek
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...