Kurs „Projektowanie mostów według Eurokodów – przykłady”
Z początkiem bieżącego roku redakcja czasopisma „Mosty” pod kierunkiem prof. dr. Hab. Tomasza Siwowskiego zorganizowała kurs dotyczący projektowania mostów według Eurokodów. Wydarzenie odbyło się w trybie online. Partnerem merytorycznym była firma Arcelor Mittal.
Kurs „Projektowanie mostów według Eurokodów – przykłady” w głównej mierze opierał się na praktycznych przykładach. Uczestnicy dowiedzieli się, jak projektować: mosty betonowe, mosty stalowe, mosty zespolone, fundamenty i korpusy podpór mostowych zgodnie z Normami Europejskimi. Ponadto podczas onlinowej sesji Q&A mieli możliwość zadawania szkoleniowcom pytań, na które do czasu kursu nigdy nie uzyskali wyczerpujących odpowiedzi. Wydarzenie odbywało się w poszczególne dni od lutego do marca i składało się z czterech modułów.
Moduł I – 3 lutego 2022 r.
„Obciążenia i oddziaływania na mosty drogowe zgodnie z Eurokodem 1 (PN-EN 1991)”, prowadzący: prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski, dr inż. Mateusz Rajchel
Moduł II – 10 lutego 2022 r.
„Projektowanie konstrukcji stalowo-betonowej (zespolonej) przęsła zgodnie z Eurokodem 4 (PN-EN 1994)”, prowadzący: dr inż. Maciej Kulpa;
„Mosty ze stali samopatynującej. Nowy poradnik projektowania ECCS + przykłady realizacji”, prowadzący: Wojciech Ochojski, ArcelorMittal
Moduł III – 24 lutego 2022 r.
„Projektowanie konstrukcji betonowej przęsła zgodnie z Eurokodem 2 (PN-EN-1992)”, prowadzący: dr inż. Bartosz Piątek
Moduł IV – 3 marca 2022 r.
„Projektowanie korpusów podpór (przyczółka, filara) oraz fundamentów podpór (bezpośredni, palowy) zgodnie z Eurokodami: EC0, EC1, EC2, EC7”, prowadzący: mgr inż. Aleksander Duda
Liczny udział oraz zaangażowanie uczestników kursu dowiodły, że szkolenia tego typu nadal są potrzebne i wnoszą nową jakość do pracy wielu osób działających w branży mostowej.
Jak zaznacza prof. Tomasz Siwowski, wprowadzenie Eurokodów do projektowania obiektów mostowych wpłynie pozytywnie na rozwój branży z kilku powodów. Po pierwsze, uporządkuje bałagan techniczny i formalnoprawny, który panuje obecnie w branży. Po drugie, korzyści dla projektantów i firm projektowych powinny wiązać się z umożliwieniem – dzięki jednolitym zasadom projektowania − dostępu do usług projektowych w całej UE. Projektant z projektanta polskiego staje się projektantem europejskim, otrzymując wszelkie z tym związane szanse i możliwości. Z kolei dla polskich firm projektowych jest to szansa na przygotowanie zespołu do projektowania poza Polską i ekspansji międzynarodowej. Po trzecie, mosty zaprojektowane przy użyciu Eurokodów mają większą trwałość i niezawodność oraz poziom bezpieczeństwa niż obiekty projektowane wg starego systemu norm. Z punktu widzenia administracji drogowej, która wydaje przecież środki publiczne, ma to kolosalne znaczenie, gdyż pozwoli w przyszłości zmniejszyć wydatki na utrzymanie obiektów mostowych. Po czwarte, Eurokody wytyczają tematykę zagadnień naukowo-badawczych, którymi zajmują się europejskie uczelnie techniczne.
Partnerem merytorycznym wydarzenia była firma ArcelorMittal
Już dzisiaj serdecznie zapraszamy na kolejne spotkania. Szczegóły na stronie internetowej wydarzenia: eurokody.elamed.pl
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...