Elektroniczna ewidencja sprawozdawczość odpadowa

Na początku stycznia br. wszystkie podmioty wytwarzające odpady oraz prowadzące działalność w zakresie ich transportu, zbierania lub przetwarzania stanęły przed nowym wyzwaniem – koniecznością prowadzania elektronicznej ewidencji odpadów. Także wytwórcy kruszyw, w tym przedsiębiorcy górniczy zostali zobowiązaniu do uczestnictwa w nowym systemie. Narzędziem służącym do tego celu jest system teleinformatyczny Bazy danych o odpadach(BDO) działający na podstawie przepisów Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

Prowadzenie w ramach BDO elektronicznej ewidencji odpadów wymaga nie tylko wprowadzenia nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych. Ale także rozstrzygnięcia często wieloletnich dylematów związanych z właściwym w świetle przepisów postępowaniem z odpadami.

Funkcjonowanie scentralizowanej, elektronicznej ewidencji odpadów powoduje, że wszystkie działania uczestników systemu stają się transparentne i widoczne dla organów nadzoru i kontroli. Niemożliwe staje się korzystanie z usług podmiotów, które znalazły się poza systemem BDO, bo nie spełniają wymagań wynikających z przepisów.

W zaistniałej sytuacji przedsiębiorcy muszą zaangażować dodatkowe siły i środki. Wszystko, aby zwiększyć kontrolę nad odpadami, za które odpowiadają, i wypracować procedury pozwalające na sprawne korzystanie z systemu BDO. Przedstawieniu, jak wygląda obecnie wskazany powyżej system bazy danych o odpadach, poświęcony jest niniejszy artykuł.

Czym jest baza danych o odpadach?

Pojęcie „baza danych o odpadach” (BDO) pojawiło się wraz z wejściem w życie Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (w jej art. 79 ust. 1). Jej pełna nazwa to „baza danych o produktach i opakowa...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.