Długotrwałe zabezpieczenie mostów i konstrukcji mostowych

Właściwe zabezpieczenie antykorozyjne mostów, wiaduktów i kładek dla pieszych oraz towarzyszących im obiektów inżynierskich, takich jak ekrany akustyczne, bariery energochłonne czy przepusty drogowe, ma fundamentalne znaczenie dla trwałości tych obiektów. A tym samym dla wydatków na ich eksploatację.

Remonty inżynierskich obiektów drogowych pociągają za sobą ogromne koszty bezpośrednie i pośrednie. Koszty bezpośrednie są stosunkowo łatwe do oszacowania z uwagi na fakt, że są to koszty poniesione na sam remont, czyli:

  • związane z projektem remontu i postępowaniem przetargowym, mającym na celu wyłonienie wykonawcy,
  • obróbki strumieniowo-ściernej i innych czynności związanych z przygotowaniem powierzchni, w tym utylizacją odpadów,
  • naprawy lub wymiany płyty i nawierzchni,
  • materiałów – ścierniwa, farb, betonu, stali itp., o ile konstrukcja będzie wymagała napraw lub wymiany części elementów itp.
  • rusztowań, podnośników i innych urządzeń umożliwiających dostęp do konstrukcji,
  • robocizny związanej z całością prac,
  • nadzoru i zabezpieczenia prac (inspektorzy, zespół WOPR z łodzią, jeżeli most jest nad większą rzeką).

Koszty pośrednie natomiast są trudniejsze do oszacowania, ale ponoszą je wszyscy użytkownicy drogi. To przede wszystkim objazdy, korki i związana z tym strata czasu oraz zwiększone zużycie paliwa. Mimo że koszty farb stanowią zaledwie kilka procent takiej inwestycji. To ich właściwy dobór i aplikacja decydują o trwałości konstrukcji i powodzeniu prowadzonych prac.

Antykorozyjne farby na powierzchnie stalowe

Na podstawie deklarowanego zastosowania na powierzchnie stalowe Instytut Badawczy Dróg i Mostów oznaczył trzy poniższ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.