COVID-19 wpłynął na wyniki leasingu

Związek Polskiego Leasingu przedstawił analizę dotyczącą wpływu covid-19 na gospodarkę i wyniki branży leasingowej w pierwszej połowie 2020r. W omawianym czasie firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania na poziomie 29,8 mld zł, przy dynamice rynku -24% r/r. Pozytywna wiadomość płynąca od leasingodawców mówi o dodatnim wyniku całego aktywnego portfela branży na koniec czerwca 2020 r. ( +0,6 % r/r). 

Wpływ pandemii jest widoczny w wynikach polskiej branży leasingowej. Dynamika finansowania udzielonego przez branżę w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2020 r. wyniosła -24% r/r, przy wartości nowych kontraktów na poziomie 29,8 mld zł.

Pozytywna wiadomość płynąca od leasingodawców mówi o dodatnim wyniku całego aktywnego portfela branży na koniec czerwca 2020 r. (+0,6% r/r). W przypadku portfela ruchomości dynamika wyniosła +0,8% r/r.

W I połowie roku przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie (mające 46,1% w strukturze rynku) oraz maszyny i inne urządzenia w tym IT (odpowiadające za 32,7%). Nieco rzadziej finansowali środki transportu ciężkiego (18,7-proc. udział w rynku) oraz nieruchomości i inne aktywa (odpowiednio 1,5% oraz 1%). W portfelu firm leasingowych przeważały transakcje leasingowe, których skumulowana wartość wyniosła 25,2 mld zł, a łączne transakcje w zakresie pożyczki wyniosły 4,6 mld zł.

Szacunki ZPL pokazują też, że odbiorcami usług branży leasingowej są głównie mikro- i małe firmy, czyli klienci o obrotach do 20 ml zł, którzy stanowią 72,4% w strukturze klientów firm leasingowych. Największą (53,9%) i zarazem rosnącą grupą klientów są mikrofirmy.

Pozytywn...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

W reakcji na pogarszającą się sytuację polskich firm, w okresie od początku kryzysu do końca czerwca 2020 roku polska branża leasingowa objęła wakacjami leasingowymi ponad 160 tys. przedsiębiorców, w odniesieniu do ponad 360 tys. umów. Oznacza to, że co piąta umowa leasingu funkcjonująca na polskim rynku została objęta wakacjami leasingowymi.

Ewa Łuniewska
Przewodnicząca Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu

Pandemia COVID-19 może doprowadzić do największej recesji gospodarczej od lat 30. ubiegłego wieku. Ta sytuacja jest destruktywna dla światowej gospodarki. Według czerwcowej projekcji Międzynarodowego Funduszu Walutowego globalna dynamika PKB w 2020 roku ma wynieść -5,9%. To znaczące odchylenie w porównaniu z odczytem za 2019 r. na poziomie +2,9% czy -0,1% za 2009 rok, kiedy świat mierzył się kryzysem finansowym. W 2020 r. zakończy się w Polsce seria 28 lat nieprzerwanego wzrostu gospodarczego (lata 1992-2019). Nasza gospodarka w 2020 rok weszła z wysokim tempem wzrostu gospodarczego, z bardzo niskim bezrobociem. Mamy zdywersyfikowaną i konkurencyjną gospodarkę, z pokaźnym udziałem przemysłu w tworzeniu PKB (21,9% PKB w 2019 r.), z niskim udziałem najbardziej zagrożonych przez pandemię branż oraz z relatywnie niskim udziałem eksportu towarów w tworzeniu PKB. Rząd uruchomił bezprecedensowy program pomocowy. Ale to wszystko nie wystarczy, aby uniknąć recesji. Zakładamy, że dynamika PKB w całym 2020 roku wyniesie -3,6%.

Marcin Nieplowicz
dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku Związku Polskiego Leasingu

Leasing to tani i wygodny sposób finansowania aktywów w każdej firmie. Jest kojarzony głównie z finansowaniem samochodów osobowych oraz transportu ciężkiego, natomiast wg danych ZPL w zeszłym roku prawie 1/3 wszystkich transakcji dotyczyła finansowania maszyn i urządzeń. Mimo że w całym 2019 roku sprzedaż na rynku polskiego leasingu była niższa niż rok wcześniej, to segment maszyn i urządzeń radził sobie dobrze, odnotowując wzrost na poziomie 4% wobec 5,7% spadku finansowania wszystkich aktywów. Rok 2020 wraz z nadejściem pandemii przyniósł dalsze spadki w całym sektorze. Segment MiU został dotknięty wyraźnie słabiej (-7,7%) niż finansowanie pojazdów lekkich (-19,6%) czy transportu ciężkiego (-49,2%). Widać też w tym segmencie wyraźną poprawę. W ostatnich trzech miesiącach można było zaobserwować poprawę dynamiki: -24,2% r/r w kwietniu, -11,1% r/r w maju oraz +2,4% r/r w czerwcu. Poprawę nastrojów odzwierciedla lipcowy odczyt indeksu PMI dla polskiego sektora wytwórczego, który wzrósł z 47,2% w czerwcu do 52,8% w lipcu. Jest to pozytywny sygnał dla branży, choć nadal jest za wcześnie, żeby mówić o powrocie sytuacji sprzed pandemii. Leasingować możemy praktycznie każde nowe i używane aktywo. Korzystają z niego zarówno duże fabryki, jak i jednoosobowe przedsiębiorstwa. Firmy leasingowe mogą sfinansować bardzo zaawansowane maszyny, jak np. tarcze TBM do drążenia tuneli metra, aktywa przygotowywane na specjalne zamówienie, jak np. paczkomaty, czy też standardowe obrabiarki, maszyny produkcyjne, budowlane czy też inny sprzęt, który jest przydatny w większości firm, np.: meble, drukarki, komputery i sprzęt IT. Procedury związane z udzieleniem leasingu są z reguły proste i przejrzyste. Polski rynek leasingu jest niezwykle konkurencyjny, co przekłada się na niskie marże i niewielki koszt odsetkowy po stronie przedsiębiorców. Firmy leasingowe stale usprawniają swoje procesy, skracają czas potrzebny na podjęcie decyzji kredytowej oraz realizację transakcji. Dodatkowo faktury dotyczące leasingu (operacyjnego) stanowią w całości koszt uzyskania przychodu. Wybierając leasing zamiast finansowania z własnych środków czy kredytu, taki koszt można osiągnąć zdecydowanie szybciej, co przekłada się na przesunięcie w czasie obowiązków podatkowych. Dodatkowo zakup za gotówkę wymaga angażowania znacznych zasobów gotówki, którą przedsiębiorcy mogą wykorzystać do sfinansowania innych inwestycji. Większość firm leasingowych oferuje finansowanie maszyn i urządzeń z niewielkim wkładem własnym. W ING Lease wystarczy wpłata własna na poziomie 5%, a z oferty mogą skorzystać także firmy na początkowym stadium rozwoju – wystarczy prowadzić działalność od 6 miesięcy. Firmy leasingowe pomagają również ograniczyć pewne ryzyka związane z zakupem poprzez ocenę wartości urządzenia, weryfikację dostawcy czy też precyzyjne uzgodnienie warunków płatności oraz dostawy. Po stronie Klienta leży wskazanie przedmiotu oraz uzgodnienie ceny. Istnieje możliwość finansowania zarówno maszyn nowych, jak i używanych, także od dostawców zagranicznych. Wraz z leasingiem można nabyć w atrakcyjnej cenie ubezpieczenie finansowanego aktywa. Formalności ograniczone są do minimum. Przy wyborze firmy leasingowej zawsze warto porównać wszystkie koszty związane z transakcją. Oprócz kosztu leasingu należy zwrócić uwagę również na wysokość składki ubezpieczeniowej w pierwszym roku oraz ratach kolejnych, a także na tabelę opłat i prowizji danej firmy. W ramach programu ING Maszyny oferujemy leasing maszyn jedynie na podstawie oświadczenia o przychodach i kosztach firmy. Program ten obejmuje finansowanie nowych oraz używanych maszyn i urządzeń. Został przygotowany z myślą o firmach zainteresowanych leasingiem standardowych maszyn produkcyjnych, poligraficznych i spożywczych, sprzętu budowlanego, maszyn do robót ziemnych i drogowych oraz wózków widłowych. Produkt ten opiera się na maksymalnie uproszczonych procedurach – bez dokumentów finansowych firmy, wystarczy złożyć wniosek leasingowy wraz z fakturą proforma zawierającą podstawową specyfikację wybranego urządzenia (dostępny dla firm działających 6 miesięcy). Finansowanie można rozłożyć nawet na 72 miesiące. Dotychczasowi klienci ING mogą złożyć wniosek na kwotę aż do 500 tysięcy zł, a nowi do 300 tysięcy zł. Minimalny udział własny klienta wynosi 5%. Istotnym elementem oferty jest jej kompleksowość, w tym również atrakcyjny koszt ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Dodatkowo szybka decyzja kredytowa, elastyczne warunki i wysokie limity finansowania. Program standardowy, w ramach którego finansujemy wszystkie rodzaje maszyn produkcyjnych i budowlanych, również te nietypowe. Decyzję podejmujemy w oparciu o przedstawione dokumenty finansowe. Wysokość udzielonego finansowania jest zależna od wielkości i wyników przedsiębiorstwa.

Przemysław Konopka
Senior Product Development Specialist w ING Lease

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.