COVID-19 wpłynął na wyniki leasingu
Związek Polskiego Leasingu przedstawił analizę dotyczącą wpływu covid-19 na gospodarkę i wyniki branży leasingowej w pierwszej połowie 2020r. W omawianym czasie firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania na poziomie 29,8 mld zł, przy dynamice rynku -24% r/r. Pozytywna wiadomość płynąca od leasingodawców mówi o dodatnim wyniku całego aktywnego portfela branży na koniec czerwca 2020 r. ( +0,6 % r/r).
Wpływ pandemii jest widoczny w wynikach polskiej branży leasingowej. Dynamika finansowania udzielonego przez branżę w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2020 r. wyniosła -24% r/r, przy wartości nowych kontraktów na poziomie 29,8 mld zł.
Pozytywna wiadomość płynąca od leasingodawców mówi o dodatnim wyniku całego aktywnego portfela branży na koniec czerwca 2020 r. (+0,6% r/r). W przypadku portfela ruchomości dynamika wyniosła +0,8% r/r.
W I połowie roku przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie (mające 46,1% w strukturze rynku) oraz maszyny i inne urządzenia w tym IT (odpowiadające za 32,7%). Nieco rzadziej finansowali środki transportu ciężkiego (18,7-proc. udział w rynku) oraz nieruchomości i inne aktywa (odpowiednio 1,5% oraz 1%). W portfelu firm leasingowych przeważały transakcje leasingowe, których skumulowana wartość wyniosła 25,2 mld zł, a łączne transakcje w zakresie pożyczki wyniosły 4,6 mld zł.
Szacunki ZPL pokazują też, że odbiorcami usług branży leasingowej są głównie mikro- i małe firmy, czyli klienci o obrotach do 20 ml zł, którzy stanowią 72,4% w strukturze klientów firm leasingowych. Największą (53,9%) i zarazem rosnącą grupą klientów są mikrofirmy.
Pozytywn...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
W reakcji na pogarszającą się sytuację polskich firm, w okresie od początku kryzysu do końca czerwca 2020 roku polska branża leasingowa objęła wakacjami leasingowymi ponad 160 tys. przedsiębiorców, w odniesieniu do ponad 360 tys. umów. Oznacza to, że co piąta umowa leasingu funkcjonująca na polskim rynku została objęta wakacjami leasingowymi.
Ewa Łuniewska
Przewodnicząca Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego LeasinguPandemia COVID-19 może doprowadzić do największej recesji gospodarczej od lat 30. ubiegłego wieku. Ta sytuacja jest destruktywna dla światowej gospodarki. Według czerwcowej projekcji Międzynarodowego Funduszu Walutowego globalna dynamika PKB w 2020 roku ma wynieść -5,9%. To znaczące odchylenie w porównaniu z odczytem za 2019 r. na poziomie +2,9% czy -0,1% za 2009 rok, kiedy świat mierzył się kryzysem finansowym. W 2020 r. zakończy się w Polsce seria 28 lat nieprzerwanego wzrostu gospodarczego (lata 1992-2019). Nasza gospodarka w 2020 rok weszła z wysokim tempem wzrostu gospodarczego, z bardzo niskim bezrobociem. Mamy zdywersyfikowaną i konkurencyjną gospodarkę, z pokaźnym udziałem przemysłu w tworzeniu PKB (21,9% PKB w 2019 r.), z niskim udziałem najbardziej zagrożonych przez pandemię branż oraz z relatywnie niskim udziałem eksportu towarów w tworzeniu PKB. Rząd uruchomił bezprecedensowy program pomocowy. Ale to wszystko nie wystarczy, aby uniknąć recesji. Zakładamy, że dynamika PKB w całym 2020 roku wyniesie -3,6%.
Marcin Nieplowicz
dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku Związku Polskiego LeasinguLeasing to tani i wygodny sposób finansowania aktywów w każdej firmie. Jest kojarzony głównie z finansowaniem samochodów osobowych oraz transportu ciężkiego, natomiast wg danych ZPL w zeszłym roku prawie 1/3 wszystkich transakcji dotyczyła finansowania maszyn i urządzeń. Mimo że w całym 2019 roku sprzedaż na rynku polskiego leasingu była niższa niż rok wcześniej, to segment maszyn i urządzeń radził sobie dobrze, odnotowując wzrost na poziomie 4% wobec 5,7% spadku finansowania wszystkich aktywów. Rok 2020 wraz z nadejściem pandemii przyniósł dalsze spadki w całym sektorze. Segment MiU został dotknięty wyraźnie słabiej (-7,7%) niż finansowanie pojazdów lekkich (-19,6%) czy transportu ciężkiego (-49,2%). Widać też w tym segmencie wyraźną poprawę. W ostatnich trzech miesiącach można było zaobserwować poprawę dynamiki: -24,2% r/r w kwietniu, -11,1% r/r w maju oraz +2,4% r/r w czerwcu. Poprawę nastrojów odzwierciedla lipcowy odczyt indeksu PMI dla polskiego sektora wytwórczego, który wzrósł z 47,2% w czerwcu do 52,8% w lipcu. Jest to pozytywny sygnał dla branży, choć nadal jest za wcześnie, żeby mówić o powrocie sytuacji sprzed pandemii. Leasingować możemy praktycznie każde nowe i używane aktywo. Korzystają z niego zarówno duże fabryki, jak i jednoosobowe przedsiębiorstwa. Firmy leasingowe mogą sfinansować bardzo zaawansowane maszyny, jak np. tarcze TBM do drążenia tuneli metra, aktywa przygotowywane na specjalne zamówienie, jak np. paczkomaty, czy też standardowe obrabiarki, maszyny produkcyjne, budowlane czy też inny sprzęt, który jest przydatny w większości firm, np.: meble, drukarki, komputery i sprzęt IT. Procedury związane z udzieleniem leasingu są z reguły proste i przejrzyste. Polski rynek leasingu jest niezwykle konkurencyjny, co przekłada się na niskie marże i niewielki koszt odsetkowy po stronie przedsiębiorców. Firmy leasingowe stale usprawniają swoje procesy, skracają czas potrzebny na podjęcie decyzji kredytowej oraz realizację transakcji. Dodatkowo faktury dotyczące leasingu (operacyjnego) stanowią w całości koszt uzyskania przychodu. Wybierając leasing zamiast finansowania z własnych środków czy kredytu, taki koszt można osiągnąć zdecydowanie szybciej, co przekłada się na przesunięcie w czasie obowiązków podatkowych. Dodatkowo zakup za gotówkę wymaga angażowania znacznych zasobów gotówki, którą przedsiębiorcy mogą wykorzystać do sfinansowania innych inwestycji. Większość firm leasingowych oferuje finansowanie maszyn i urządzeń z niewielkim wkładem własnym. W ING Lease wystarczy wpłata własna na poziomie 5%, a z oferty mogą skorzystać także firmy na początkowym stadium rozwoju – wystarczy prowadzić działalność od 6 miesięcy. Firmy leasingowe pomagają również ograniczyć pewne ryzyka związane z zakupem poprzez ocenę wartości urządzenia, weryfikację dostawcy czy też precyzyjne uzgodnienie warunków płatności oraz dostawy. Po stronie Klienta leży wskazanie przedmiotu oraz uzgodnienie ceny. Istnieje możliwość finansowania zarówno maszyn nowych, jak i używanych, także od dostawców zagranicznych. Wraz z leasingiem można nabyć w atrakcyjnej cenie ubezpieczenie finansowanego aktywa. Formalności ograniczone są do minimum. Przy wyborze firmy leasingowej zawsze warto porównać wszystkie koszty związane z transakcją. Oprócz kosztu leasingu należy zwrócić uwagę również na wysokość składki ubezpieczeniowej w pierwszym roku oraz ratach kolejnych, a także na tabelę opłat i prowizji danej firmy. W ramach programu ING Maszyny oferujemy leasing maszyn jedynie na podstawie oświadczenia o przychodach i kosztach firmy. Program ten obejmuje finansowanie nowych oraz używanych maszyn i urządzeń. Został przygotowany z myślą o firmach zainteresowanych leasingiem standardowych maszyn produkcyjnych, poligraficznych i spożywczych, sprzętu budowlanego, maszyn do robót ziemnych i drogowych oraz wózków widłowych. Produkt ten opiera się na maksymalnie uproszczonych procedurach – bez dokumentów finansowych firmy, wystarczy złożyć wniosek leasingowy wraz z fakturą proforma zawierającą podstawową specyfikację wybranego urządzenia (dostępny dla firm działających 6 miesięcy). Finansowanie można rozłożyć nawet na 72 miesiące. Dotychczasowi klienci ING mogą złożyć wniosek na kwotę aż do 500 tysięcy zł, a nowi do 300 tysięcy zł. Minimalny udział własny klienta wynosi 5%. Istotnym elementem oferty jest jej kompleksowość, w tym również atrakcyjny koszt ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Dodatkowo szybka decyzja kredytowa, elastyczne warunki i wysokie limity finansowania. Program standardowy, w ramach którego finansujemy wszystkie rodzaje maszyn produkcyjnych i budowlanych, również te nietypowe. Decyzję podejmujemy w oparciu o przedstawione dokumenty finansowe. Wysokość udzielonego finansowania jest zależna od wielkości i wyników przedsiębiorstwa.
Przemysław Konopka
Senior Product Development Specialist w ING Lease
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...