Cementacja gruntu w realizacji obiektów mostowych

W artykule przedstawiono technologię wzmocnienia gruntu Mass Mixing oraz dwa przykłady jej zastosowania w realizacji obiektów mostowych. Pierwszy przykład ilustruje rozwiązanie posadowienia trójprzęsłowego wiaduktu wraz z nasypami dojazdowymi na wzmocnionym podłożu. Drugi przykład dotyczy zabezpieczenia wykopu oraz podchwycenia torowiska w celu budowy tunelu drogowego pod istniejącą linią kolejową z zastosowaniem technologii Mass Mixing oraz Jet Grouting.

Dzisiejsza geotechnika oferuje szereg metod wzmacniania gruntu, które są stosowane do rozwiązywania problemów geotechnicznych przy realizacji obiektów budowlanych, w tym mostowych, drogowych i tunelowych. Projekt obecnie nowelizowanej, europejskiej normy geotechnicznej (prEN 1997 z XI’2022) zawiera nowy rozdział dotyczący projektowania wzmocnień gruntu. W normie wprowadzono dwie ogólne klasy metod wzmocnienia. W klasie drugiej (AII oraz BII) zawarto metody prowadzące do „cementacji gruntu”, tj. do zwiększonej wytrzymałości na jednoosiowe ściskanie oraz zwiększonej sztywności gruntu po wzmocnieniu. Do tej klasy metod należą technologie wgłębnego mieszania Deep Soil Mixing (DSM), Mass Mixing oraz iniekcji strumieniowej Jet Grouting, których produktem jest mieszanina spoiwa, najczęściej cementu, z gruntem.

W artykule przedstawiono rozwiązanie posadowienia trójprzęsłowego wiaduktu wraz z dojazdami oraz rozwiązanie zabezpieczenia wykopu przy budowie tunelu pod istniejącą linią kolejową z zastosowaniem w obu przypadkach technologii Mass Mixing.

MOS_3_23_Marcin_Pomierny_OBIEKTY_MOSTOWE_CEMENT...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.