Bypass kolejowy dla wiaduktu w ciągu linii kolejowej E59

W artykule przedstawiono realizację bypassu kolejowego, zlokalizowanego nieopodal miejscowości Krzyż Wielkopolski w ciągu linii kolejowej E59 na skrzyżowaniu z linią kolejową 203. Wariantowa analiza kilku zaproponowanych rozwiązań wykazała, że wykonstruowanie bypassu na czas prowadzenia prac modernizacyjnych pozwoli na utrzymanie ciągłości ruchu kolejowego, nie stworzy nadmiernych problemów podróżnym, a jednocześnie pozwoli na obniżenie kosztów inwestycji w stosunku do wdrożenia komunikacji zastępczej.

Modernizacja linii kolejowych i dopasowanie ich do współczesnych standardów wymagają zwykle przebudowy lub wzmocnienia istniejących obiektów inżynieryjnych. Zadanie o tyle bardziej skomplikowane, w porównaniu do modernizacji obiektów drogowych, że bardzo często występują dużo większe trudności w utrzymaniu ruchu na danej trasie. Najbardziej popularnym sposobem prowadzenia prac w ciągu linii kolejowych, umożliwiającym zachowanie ciągłości komunikacji na danej trasie, jest stosowanie konstrukcji odciążających [1]. Najczęściej konstrukcje takie wbudowuje się w osi jednego z torów a prace przeprowadza na torze sąsiednim. Jest to rozwiązanie, które pozwala na utrzymanie ciągłości ruchu przy relatywnie niskich kosztach. Analizując to rozwiązanie, należy jednak zawsze uwzględnić trudności, jakie mogą powstać przy połówkowej rozbiórce istniejącego obiektu [2, 3].

Dodatkowo bardzo duże ograniczenia w finansowaniu utrzymania mostów powodują, że bardzo często obiekty są w niedostatecznym stanie technicznym. Decyzje o ich remoncie odkłada się w czasie. Tym samym na etapie modernizacji konstrukcji musimy się liczyć z występowaniem poważnych uszkodzeń i obniżonej nośności istniejących obiektów [4-6]. Aby zachować pełną płynność ruchu, należy również pamiętać, że konstrukcje odciążające, mimo ich tymczasowego charakteru, niejednokrotnie muszą być dosto...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.