Budowa drogi S1 Pyrzowice – Podwarpie
Realizacja obejmuje budowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 na odcinku Pyrzowice – Podwarpie. Wraz z budową obiektów inżynierskich w ciągu budowanej jezdni oraz przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej. Droga umożliwi połączenie aglomeracji województwa śląskiego i województw sąsiednich z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Pyrzowicach. A także obsługę krajowego i międzynarodowego ruchu osobowego i towarowego, związanego z komunikacją lotniczą.
Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Katowicach. Umowa na projekt i budowę odcinka została podpisana w listopadzie 2018 r. Jej wykonawcą jest konsorcjum firm: Rubau Polska i Construcciones Rubau z Hiszpanii. Nadzór Inwestorski nad inwestycją sprawuje INWEST-COMPLEX Sp. z o.o. Koszt inwestycji realizowanej to blisko 121,8 mln zł. Nowa droga ma być oddana do użytku w II połowie 2021 r.
Opis inwestycji
Przedmiotem inwestycji jest dobudowa drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 Pyrzowice – Podwarpie. Na odcinku od km 2+158,00 do km 11+760,00 a także dostosowanie drogi do istniejącego przekroju na odcinku 120,00 m (od km 11+760,00 do km 11+880,00), pomiędzy istniejącymi węzłami Lotnisko i Podwarpie. Z dodatkowym dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 115 kN/oś. Przekrój drogi ekspresowej będzie składać się z dwóch jezdni – każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m, pasa awaryjnego o szerokości 2,5 m i pasa dzielącego. Nawierzchnię wykonano w technologii bitumicznej. W ramach inwestycji powstaje także sześć obiekt...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Zbigniew Szweda
Zastępca Dyrektora Oddziału GDDKiA w Katowicach ds. InwestycjiDo końca maja br. planujemy zakończenie inwestycji drogowej „Budowa drogi S1 Pyrzowice –Podwarpie (III etap z wyłączeniem odcinka I węzeł „Pyrzowice” – węzeł „Lotnisko”). Inwestycja ta ze względu na wybudowane już obiekty nad jezdnią, dostępność do terenu budowy oraz rozwiązania techniczne należała do jednego z prostszych zadań realizowanych przez katowicki odział GDDKiA. Również 20-miesięczny termin realizacji w porównaniu do budowy pierwszej nitki, która trwała jeden sezon budowlany, był okresem umożliwiającym realizację bez większych zakłóceń z rezerwą czasu na ewentualne ryzyka związane np. z warunkami atmosferycznymi. Jako Inwestor podjęliśmy próbę umożliwienia Wykonawcy szybszego oddania do ruchu, jeszcze w roku 2020, nowo wybudowanej jezdni, jednak pomimo podjętych działań nie udało się udostępnić nowo budowanej drogi kierowcom przed terminem umownym przypadającym na 2021 r. Jak wiadomo, droga ta jest bardzo ważnym odcinkiem całego ciągu S1 ze względu na połączenie katowickiego portu lotniczego w Pyrzowicach z centrum aglomeracji. Nowo oddany odcinek poprawi przepustowość, lecz moim zdaniem istotniejszym efektem oddania do ruchu nowo budowanej drogi jest oczekiwana poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu. W ostatniej dekadzie, pomimo że jest to droga ekspresowa (brak skrzyżowań w poziomie, zastosowanie odpowiednich elementów brd), doszło na niej do wielu tragicznych w skutkach wypadków. Miejmy nadzieję, że otwarcie nowej jezdni zmieni tę sytuację i pozwoli na komfortowy i bezpieczny przejazd korzystających z tej drogi podróżnych. Dlatego też z niecierpliwością czekamy na poprawę warunków atmosferycznych umożliwiających dokończenie robót i oddanie inwestycji kierowcom.
mgr inż. Łukasz Jędrzejewski
kierownik oddziału Starachowice TARCOPOL Sp. z o.o.Kontrakt polegający na budowie 9,722 km drugiej jezdni drogi ekspresowej S-1 wraz z układem dróg dojazdowych oraz sześciu obiektów inżynierskich. Budowa ta ma na celu usprawnienie przejazdu pomiędzy węzłami Lotnisko a Podwarpie oraz znaczną poprawę bezpieczeństwa podróżujących. Firmą wykonującą nawierzchnię z asfaltu lanego na wszystkich budowanych obiektach jest Tarcopol Sp. z o.o. ze Starachowic. Zakres Naszej Umowy obejmuje wykonanie warstwy wiążącej oraz przeciwspadków z mieszanki MA11 PMB 25/55-60 dla kategorii ruchu KR 1-7. Zastosowanie asfaltu lanego do wykonania warstwy wiążącej na obiektach jest rozwiązaniem zapewniającym jej szczelność oraz trwałość. Asfalt lany jest mieszanką samozagęszczalną, w związku z czym nie występuje ryzyko uszkodzenia izolacji poprzez walce. W 2020 roku na budowie zostały zakończone prace polegające na ułożeniu warstwy wiążącej o grubości 5,0 cm na powierzchni 1872,21 m2. Prace te zabezpieczyły wykonaną izolację termozgrzewalną na płytach obiektów mostowych przed okresem zimowym oraz umożliwiły przejazd przez nie, co w znaczny sposób usprawniło ruch technologiczny. Aktualnie wykonujemy ostatnie prace dla naszego zakresu umowy, polegające na wykonaniu przeciwspadków z asfaltu lanego. Zakres tego asortymentu robót wynosi 44,98 m2 i został przewidziany dla czterech obiektów. Mieszanka asfaltu lanego według sprawdzonej i zatwierdzonej recepty firma Tarcopol Sp. z o.o. wykorzystuje również do realizacji „Budowy autostrady A-1 na odcinku Radomsko – granica województwa łódzkiego i śląskiego”.
Joanna Szafron
Kierownik Śląskiego Biura Sprzedaży, Uponor InfraFirma Uponor Infra miała swój wkład w budowę drogi S1 na odcinku węzeł „Lotnisko” – Podwarpie, realizując dostawy systemów rur do budowy kanalizacji deszczowej. W latach 2019-2020 dostarczyliśmy łącznie ponad 9 km rur grawitacyjnych Weholite PE i WehoTripla PP w zakresie średnic od DN160-1000 mm i ponad 400 szt. różnego rodzaju kształtek stanowiących uzupełnienie systemu. Produkty Uponor Infra cechują wysoka jakość oraz bardzo długa, ponad 100-letnia żywotność. Dzięki cechom takim jak: niewielki ciężar elementów (łatwy transport i rozładunek), możliwość montażu bez względu na warunki atmosferyczne (również w temp. do -20 st.), udało się szybko zrealizować inwestycję. Rury Uponor Infra zachowują bowiem wysoką elastyczność w temperaturach ujemnych i stwarzają możliwość układania rurociągów w strefie przemarzania gruntu przy bardzo małych przykryciach. Gładkie powierzchnie zewnętrzne pozwalają na łatwe i odpowiednie zagęszczenie obsypki wokół rur, co gwarantuje ich optymalną współpracę z gruntem. Warto podkreślić, że budowa była prowadzona przy zachowaniu ciągłości ruchu istniejącej drogi w dość trudnych warunkach gruntowo-wodnych (grunty skaliste). Ponadto rury Uponor Infra nie korodują, są odporne na działanie soli i innych związków chemicznych znajdujących się w gruncie, posiadają także wysoką odporność na ścieranie. Wszystkie te cechy sprawiają, że są idealne do zastosowań w drogownictwie. Nasza firma w ramach realizacji tego zadania świadczyła także usługi doradztwa technicznego.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...