Branża mostowa 2007-2022.
Najważniejsze wydarzenia w mostownictwie w ciągu ostatniego 15-lecia
prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, Politechnika Wrocławska
Minęło już 15 lat wytężonej pracy redakcji i sporego grona redaktorów, a wydaje mi się, że tak niedawno trzymałem w ręku pierwszy numer „Mostów” z 2007 r., na którego okładce była fotografia kładki z drewna klejonego w Sromowcach Niżnych zbudowanej w 2006 r.
Pierwszy numer czasopisma „Mosty” był zwiastunem zmian jakościowych na polskim rynku wydawniczym dotyczącym infrastruktury komunikacyjnej. Bardzo dobra szata graficzna i układ pisma zachęcały środowisko inżynierów mostowych do prezentacji swoich osiągnięć na jego łamach. Piękne kolorowe fotografie podkreślały walory estetyczne budowanych obiektów mostowych, a współpraca redakcji z grupą wybitnych polskich mostowców gwarantowała wysoki poziom merytoryczny utrzymywany do dziś dnia. Śmiały pomysł i konsekwencja, z jaką ukazywały się kolejne numery – chwycił!
Od 2007 r. opublikowano na łamach czasopisma wiele wartościowych prac oraz udokumentowano dorobek polskiego mostownictwa z ostatnich lat. Zauważamy, że polskie mostownictwo z przeciętnego gracza lokalnej ligi osiągnęło znaczący progres i jest zauważalne dziś w Europie i na świecie. I tak przez ostatnie 15 lat w Polsce zbudowano najdłuższe, w swoim czasie, w Europie mosty typu extradosed, a także jedne z pierwszych w świecie mosty hybrydowe o nowatorskim sposobie zespolenia części stalowej z betonową. W tym roku jesienią zostaną przyznane ważne, międzynarodowe nagrody mostowe IABSE 2022 i Footbridge 2020 – w obu przypadkach na publikowanych już „krótkich listach” nominatów są polskie konstrukcje. Myślę, że progres polskiego mostownictwa był możliwy między innymi dzięki promocji polskich osiągnięć przez „Mosty”, a także ciężkiej, wytrwałej pracy pracowników redakcji.
Ponieważ jestem fanem czasopisma od pierwszego numeru, niech mi będzie wolno złożyć gratulacje z tytułu wydawniczego sukcesu, jakim jest ważne dla środowiska chętnie czytane pismo „Mosty”. Życzę Redakcji dalszego rozwoju oraz powiększającej się liczby czytelników. Trzymam kciuki, by wszystkim, którzy współtworzą ten kwartalnik, nie zabrakło w kolejnych 15 latach sił, determinacji, entuzjazmu oraz ciekawości świata. I niekończącej się potrzeby dzielenia się tym wszystkim – z nami, czytelnikami.
prof. dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska
Piętnaście lat w inżynierii to naprawdę długi czas. Szczególnie w takim kraju jak Polska, która wciąż nadrabia zaległości wynikające z zaniedbań inwestycyjnych socjalistycznej przeszłości. Jeszcze nigdy w naszej historii nie zbudowaliśmy tak wielu nowych mostów. I chyba tylko poza Chinami, gdzie skala jest przecież zupełnie inna, nie znajdziemy kraju, który podjąłby się takiego wyzwania. Wydawało nam się, że do Euro 2012 wszystko już będzie zbudowane. A branża mostowa będzie musiała poszukać sobie innego zajęcia. Tymczasem przed inżynierami mostowymi wciąż pojawiają się nowe zadania. Coraz częściej związane są już one nie tylko z nowymi inwestycjami, ale również z problemami w utrzymaniu wciąż powiększających się zasobów infrastruktury.
Moi koledzy na pewno wskażą wiele milowych osiągnięć polskiego mostownictwa czy też zbudowane megamosty. Oczywiście w polskiej skali. Natomiast ja chciałbym się ograniczyć właśnie do kwestii zarządzania obiektami mostowymi. To wkrótce będzie priorytet działań administracji drogowo-kolejowych wszystkich szczebli w naszym kraju. Sprawna i skuteczna realizacja tych zadań będzie bardzo trudna bez nowoczesnych systemów zarządzania obiektami mostowymi, które będą zgodne ze znormalizowanym podejściem określanym jako Infrastructure Asset Management. I to systemów, które wykorzystywać będą cyfrowe narzędzia i metodykę BIM (Building Information Management). Dlatego chciałbym docenić starania Ministerstwa Infrastruktury w tym obszarze i jego Komitet Cyfryzacji Drogownictwa i Mostownictwa. Chodzi głównie o wprowadzenie do stosowania i rozwój nowych Wzorców i Standardów. Cieszy też aktywność Ministerstwa Rozwoju i Technologii, które powołało specjalną Grupę ds. BIM. Jest więc realna szansa na szybsze wdrożenie BIM w naszym kraju i to z koordynacją działań już na poziomie rządowym. To na pewno będzie stanowić kolejny impuls dla rozwoju branży mostowej, która przecież też musi już zacząć stosować cyfrowe rozwiązania.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...