Branża mostowa 2007-2022.
Najważniejsze wydarzenia w mostownictwie w ciągu ostatniego 15-lecia
prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, Politechnika Wrocławska

Minęło już 15 lat wytężonej pracy redakcji i sporego grona redaktorów, a wydaje mi się, że tak niedawno trzymałem w ręku pierwszy numer „Mostów” z 2007 r., na którego okładce była fotografia kładki z drewna klejonego w Sromowcach Niżnych zbudowanej w 2006 r.
Pierwszy numer czasopisma „Mosty” był zwiastunem zmian jakościowych na polskim rynku wydawniczym dotyczącym infrastruktury komunikacyjnej. Bardzo dobra szata graficzna i układ pisma zachęcały środowisko inżynierów mostowych do prezentacji swoich osiągnięć na jego łamach. Piękne kolorowe fotografie podkreślały walory estetyczne budowanych obiektów mostowych, a współpraca redakcji z grupą wybitnych polskich mostowców gwarantowała wysoki poziom merytoryczny utrzymywany do dziś dnia. Śmiały pomysł i konsekwencja, z jaką ukazywały się kolejne numery – chwycił!
Od 2007 r. opublikowano na łamach czasopisma wiele wartościowych prac oraz udokumentowano dorobek polskiego mostownictwa z ostatnich lat. Zauważamy, że polskie mostownictwo z przeciętnego gracza lokalnej ligi osiągnęło znaczący progres i jest zauważalne dziś w Europie i na świecie. I tak przez ostatnie 15 lat w Polsce zbudowano najdłuższe, w swoim czasie, w Europie mosty typu extradosed, a także jedne z pierwszych w świecie mosty hybrydowe o nowatorskim sposobie zespolenia części stalowej z betonową. W tym roku jesienią zostaną przyznane ważne, międzynarodowe nagrody mostowe IABSE 2022 i Footbridge 2020 – w obu przypadkach na publikowanych już „krótkich listach” nominatów są polskie konstrukcje. Myślę, że progres polskiego mostownictwa był możliwy między innymi dzięki promocji polskich osiągnięć przez „Mosty”, a także ciężkiej, wytrwałej pracy pracowników redakcji.
Ponieważ jestem fanem czasopisma od pierwszego numeru, niech mi będzie wolno złożyć gratulacje z tytułu wydawniczego sukcesu, jakim jest ważne dla środowiska chętnie czytane pismo „Mosty”. Życzę Redakcji dalszego rozwoju oraz powiększającej się liczby czytelników. Trzymam kciuki, by wszystkim, którzy współtworzą ten kwartalnik, nie zabrakło w kolejnych 15 latach sił, determinacji, entuzjazmu oraz ciekawości świata. I niekończącej się potrzeby dzielenia się tym wszystkim – z nami, czytelnikami.
prof. dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska

Piętnaście lat w inżynierii to naprawdę długi czas. Szczególnie w takim kraju jak Polska, która wciąż nadrabia zaległości wynikające z zaniedbań inwestycyjnych socjalistycznej przeszłości. Jeszcze nigdy w naszej historii nie zbudowaliśmy tak wielu nowych mostów. I chyba tylko poza Chinami, gdzie skala jest przecież zupełnie inna, nie znajdziemy kraju, który podjąłby się takiego wyzwania. Wydawało nam się, że do Euro 2012 wszystko już będzie zbudowane. A branża mostowa będzie musiała poszukać sobie innego zajęcia. Tymczasem przed inżynierami mostowymi wciąż pojawiają się nowe zadania. Coraz częściej związane są już one nie tylko z nowymi inwestycjami, ale również z problemami w utrzymaniu wciąż powiększających się zasobów infrastruktury.
Moi koledzy na pewno wskażą wiele milowych osiągnięć polskiego mostownictwa czy też zbudowane megamosty. Oczywiście w polskiej skali. Natomiast ja chciałbym się ograniczyć właśnie do kwestii zarządzania obiektami mostowymi. To wkrótce będzie priorytet działań administracji drogowo-kolejowych wszystkich szczebli w naszym kraju. Sprawna i skuteczna realizacja tych zadań będzie bardzo trudna bez nowoczesnych systemów zarządzania obiektami mostowymi, które będą zgodne ze znormalizowanym podejściem określanym jako Infrastructure Asset Management. I to systemów, które wykorzystywać będą cyfrowe narzędzia i metodykę BIM (Building Information Management). Dlatego chciałbym docenić starania Ministerstwa Infrastruktury w tym obszarze i jego Komitet Cyfryzacji Drogownictwa i Mostownictwa. Chodzi głównie o wprowadzenie do stosowania i rozwój nowych Wzorców i Standardów. Cieszy też aktywność Ministerstwa Rozwoju i Technologii, które powołało specjalną Grupę ds. BIM. Jest więc realna szansa na szybsze wdrożenie BIM w naszym kraju i to z koordynacją działań już na poziomie rządowym. To na pewno będzie stanowić kolejny impuls dla rozwoju branży mostowej, która przecież też musi już zacząć stosować cyfrowe rozwiązania.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...