Analiza problematyki utrzymania drzewostanu i zieleni przydrożnej

W materiale przedstawiono zagadnienia związane z utrzymaniem zieleni przydrożnej. Poruszono także kwestię zakresu niezbędnych robót pielęgnacyjnych.

Poddając wnikliwej analizie pas drogowy, można zauważyć występowanie nawierzchni sztucznych (wykonanych z betonu, kostki betonowej lub granitowej jak również masy mineralno-bitumicznej) oraz powierzchni zielonych. Powierzchnie zielone w pasie drogowym to: pas rozdziału ruchu, nieutwardzone pobocza, skarpy, suche rowy i pasy powiązania z terenem. Występują tam wszystkie rodzaje zieleni: zieleń niska (trawniki), zieleń średnia (krzewy), a także zieleń wysoka (drzewa) [3].

Udział zieleni w pasie drogowym wpływa na jego właściwości ekologiczne, estetyczne i konstrukcyjne, a także stanowi rezerwę terenu pod ewentualną modernizację drogi: poszerzenie jezdni i poboczy.

Pierwsze dokumenty na temat „upiększania krajobrazu” pochodzą z XVIII wieku. W 1836 roku sformułowano następującą listę korzyści wynikających z zadrzewienia dróg [3]:

  • upiększenie krajobrazu,
  • ochrona podróżnych przed gorącem i burzami,
  • poprawa klimatu poprzez łagodzenie intensywności wiatrów,
  • stworzenie korzystniejszych warunków wzrostu roślin,
  • zapobieganie wysychaniu, erozji i odmineralizowaniu gleby.

W 1938 roku opracowano w Niemczech „wytyczne w sprawie zadrzewienia dróg”.

Pierwszy system zadrzewień w Europie to system alejowy (szeregowy). Wysadzano platany (Francja), wiązy (Holandia), rośliny ozdobne (Belgia), rośliny ozdobne i ogrodowe, jak cyprysy, topole i oleandry (Włochy) oraz rodzime (lokalne) gatunki drzew (Niemcy).

W Polsce zosta...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.