Aktywne progi zwalniające- metoda zwiększenia bezpieczeństwa pieszych

Próg zwalniający jest to poprzeczna wypukłość na jezdni mająca na celu ograniczenie prędkości pojazdów poruszających się po drodze, na której został zainstalowany. Gwałtowny przejazd przez próg z większą prędkością powoduje podbicie kół samochodu i wywołuje dyskomfort dla kierowcy i pasażerów. Skłania to kierowców do przejeżdżania przez próg z ograniczoną prędkością, co korzystnie wpływa na bezpieczeństwo pieszych w ruchu drogowym. Statystyki wyraźnie pokazują, że w wielu miejscach, gdzie powstały progi zwalniające, liczba wypadków spada o kilkadziesiąt procent.

Aktywne systemy ograniczania prędkości działają na zasadzie selektywnego wyboru. Gdy pojazd porusza się ze zbyt wysoką prędkością, w jezdni powstaje nierówność (próg), dzięki której kierowca otrzymuje odczuwalny sygnał informujący go o przekroczeniu dozwolonej prędkości.

Opis sytuacji w Polsce z udziałem pieszych

Bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego jest jednym z najważniejszych zagadnień związanych z planowaniem i modernizowaniem infrastruktury drogowej. Podczas rozpatrywania tej kwestii należy pogodzić interesy różnych grup, na które dzielą się uczestnicy ruchu drogowego. Jedną z takich grup są piesi, którzy są najbardziej narażeni na negatywne skutki wypadków drogowych, w których biorą udział.

Niestety ze względu na priorytety, związane m.in. z przepustowością dróg, natężeniem ruchu drogowego i celami ekonomicznymi w transporcie drogowym, bezpieczeństwo pieszych jest niedostatecznie dostrzegane. Według danych podanych przez Komendę Główną Policji w 2018 roku w Polsce miały miejsce 7242 wypadki z udziałem pieszych, w wyniku których 792 osoby poniosły śmierć, a 6800 osób zostało rannych. Dla porównania w Norwegii w 2018 roku zginęło 13 pieszych. Zestawiając ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.