A1: odcinek A od węzła Tuszyn do węzła Bełchatów
Projekt budowy autostrady A1 na odcinku: koniec obwodnicy Częstochowy Tuszyn o dł. 80,72 km stanowi fragment drogi nr E75 i jest zlokalizowany w korytarzu sieci bazowej TEN-T Bałtyk–Adriatyk. Administracyjnie inwestycja położona jest na terenie dwóch województw: łódzkiego (63,81 km) i śląskiego (16,91 km). Autostrada położona na terenie województwa łódzkiego została podzielona na odcinki A, B, C, D i E. Przedmiotem opisu jest odcinek A: węzeł Tuszyn (bez węzła) węzeł Bełchatów (z węzłem).
Teren inwestycji jest urozmaicony morfologicznie. Wzdłuż trasy drogi występują wzniesienia zwłaszcza na początkowym odcinku w rejonie Tuszyna, które poprzerywane są dolinami małych rzek i rowów melioracyjnych. Teren, na którym zaprojektowano przebieg autostrady A1 jest głównie użytkowany rolniczo, lokalnie są to nieużytki. W rejonach przecięć z istniejącymi drogami projektowana trasa autostrady A1 przebiega przez istniejącą zabudowę jednorodzinną niewielkich miejscowości. Odcinek A: węzeł Tuszyn (bez węzła)– węzeł Bełchatów (z węzłem) od km 335+937,65 do km 351+800,00 został powierzony konsorcjum firm Budimex i STRABAG. Nadzór inwestycyjny nad budową sprawuje firma Biuro Usług Inwestycyjnych Ciechański & Haładaj. Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Łodzi. Wartość podpisanej umowy wynosi 478,8 mln zł. Inwestycja powstaje w systemie „zaprojektuj i buduj”. Budowa autostrady jest inwestycją o znaczeniu krajowym, a także międzynarodowym. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Grzegorz Zbierański, Dyrektor Kontraktu, Budimex SA
Ze względu na otoczenie budowy tego odcinka, byliśmy zmuszeni prowadzić ruch technologiczny wyłącznie w obszarze terenu budowy, bez możliwości wykonania zjazdu z czynnego pasa ruchu. By prowadzić prace w sposób bezpieczny w pierwszym etapie budowy wybudowaliśmy po obu stronach budowanej A1 w sumie ok. 30 km dróg technologicznych.
Kolejnym wyzwaniem był fakt, że na naszym odcinku były do przebudowy dwa duże węzły drogowe – węzeł Piotrków Trybunalski Zachód–A1/S8 oraz węzeł Piotrków Trybunalski Południe–A1/DK74. Musieliśmy wdrażać wiele etapów czasowej organizacji ruchu. Do tej pory wprowadziliśmy 70 takich tymczasowych organizacji ruchu. Warto również wspomnieć o konieczności wyburzenia 14 obiektów typu WA i WD przy czynnym ruchu autostradowym. Przeprowadziliśmy analizę zagrożeń i uzyskaliśmy zgodę od Zamawiającego na dwa weekendowe zamknięcia odcinka A1. Było to konieczne, aby prace zostały wykonane na najwyższym poziomie bezpieczeństwa i przy najlepszej efektywności. Największym wyróżnikiem tej budowy drogowej jest fakt pracy podczas otwartego ruchu autostradowego. To spore wyzwanie logistyczne. Należało skoordynować prace na budowie tak, by zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa. Wprowadzono szereg dodatkowych szkoleń dla pracowników, którzy wykonywali prace przy czynnym ruchu publicznym. Zorganizowano specjalistyczny Patrol, który funkcjonuje 24h/dobę. Jest on w stałym kontakcie ze służbami ratowniczymi oraz służbami utrzymaniowymi GDDKiA. Inspekcja Transportu Drogowego na wniosek nasz i GDDKiA wprowadziła odcinkowy pomiar prędkości. Była to nowa sytuacja, aby pomiar prędkości obowiązywał na budowie, natomiast po próbnych pomiarach okazało się, że 99% kierowców przekraczało prędkość – to była jedyna możliwa decyzja. Wprowadzone rozwiązanie uspokoiło i upłynniło jazdę, ale przede wszystkim poprawiło bezpieczeństwo uczestników ruchu i pracowników budowy. Liczba kierowców przekraczających dopuszczalne prędkości spadła o ponad 70%. W trakcie trwania kontraktu wykonaliśmy szereg analiz i badań, które pozwoliły podjąć Inwestorowi decyzję o dobudowie trzeciego pasa ruchu na naszym odcinku oraz o zmianie zakresu robót z remontów wiaduktów na wyburzenie i wzniesienie zupełnie nowych obiektów. Praca z Budimeksem to praca ze specjalistami, którzy na bieżąco analizują działania na kontrakcie i proponują rozwiązania najlepsze dla efektywnej realizacji inwestycji.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...