A1: odcinek A od węzła Tuszyn do węzła Bełchatów
Projekt budowy autostrady A1 na odcinku: koniec obwodnicy Częstochowy Tuszyn o dł. 80,72 km stanowi fragment drogi nr E75 i jest zlokalizowany w korytarzu sieci bazowej TEN-T Bałtyk–Adriatyk. Administracyjnie inwestycja położona jest na terenie dwóch województw: łódzkiego (63,81 km) i śląskiego (16,91 km). Autostrada położona na terenie województwa łódzkiego została podzielona na odcinki A, B, C, D i E. Przedmiotem opisu jest odcinek A: węzeł Tuszyn (bez węzła) węzeł Bełchatów (z węzłem).
Teren inwestycji jest urozmaicony morfologicznie. Wzdłuż trasy drogi występują wzniesienia zwłaszcza na początkowym odcinku w rejonie Tuszyna, które poprzerywane są dolinami małych rzek i rowów melioracyjnych. Teren, na którym zaprojektowano przebieg autostrady A1 jest głównie użytkowany rolniczo, lokalnie są to nieużytki. W rejonach przecięć z istniejącymi drogami projektowana trasa autostrady A1 przebiega przez istniejącą zabudowę jednorodzinną niewielkich miejscowości. Odcinek A: węzeł Tuszyn (bez węzła)– węzeł Bełchatów (z węzłem) od km 335+937,65 do km 351+800,00 został powierzony konsorcjum firm Budimex i STRABAG. Nadzór inwestycyjny nad budową sprawuje firma Biuro Usług Inwestycyjnych Ciechański & Haładaj. Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Łodzi. Wartość podpisanej umowy wynosi 478,8 mln zł. Inwestycja powstaje w systemie „zaprojektuj i buduj”. Budowa autostrady jest inwestycją o znaczeniu krajowym, a także międzynarodowym. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Grzegorz Zbierański, Dyrektor Kontraktu, Budimex SA
Ze względu na otoczenie budowy tego odcinka, byliśmy zmuszeni prowadzić ruch technologiczny wyłącznie w obszarze terenu budowy, bez możliwości wykonania zjazdu z czynnego pasa ruchu. By prowadzić prace w sposób bezpieczny w pierwszym etapie budowy wybudowaliśmy po obu stronach budowanej A1 w sumie ok. 30 km dróg technologicznych.
Kolejnym wyzwaniem był fakt, że na naszym odcinku były do przebudowy dwa duże węzły drogowe – węzeł Piotrków Trybunalski Zachód–A1/S8 oraz węzeł Piotrków Trybunalski Południe–A1/DK74. Musieliśmy wdrażać wiele etapów czasowej organizacji ruchu. Do tej pory wprowadziliśmy 70 takich tymczasowych organizacji ruchu. Warto również wspomnieć o konieczności wyburzenia 14 obiektów typu WA i WD przy czynnym ruchu autostradowym. Przeprowadziliśmy analizę zagrożeń i uzyskaliśmy zgodę od Zamawiającego na dwa weekendowe zamknięcia odcinka A1. Było to konieczne, aby prace zostały wykonane na najwyższym poziomie bezpieczeństwa i przy najlepszej efektywności. Największym wyróżnikiem tej budowy drogowej jest fakt pracy podczas otwartego ruchu autostradowego. To spore wyzwanie logistyczne. Należało skoordynować prace na budowie tak, by zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa. Wprowadzono szereg dodatkowych szkoleń dla pracowników, którzy wykonywali prace przy czynnym ruchu publicznym. Zorganizowano specjalistyczny Patrol, który funkcjonuje 24h/dobę. Jest on w stałym kontakcie ze służbami ratowniczymi oraz służbami utrzymaniowymi GDDKiA. Inspekcja Transportu Drogowego na wniosek nasz i GDDKiA wprowadziła odcinkowy pomiar prędkości. Była to nowa sytuacja, aby pomiar prędkości obowiązywał na budowie, natomiast po próbnych pomiarach okazało się, że 99% kierowców przekraczało prędkość – to była jedyna możliwa decyzja. Wprowadzone rozwiązanie uspokoiło i upłynniło jazdę, ale przede wszystkim poprawiło bezpieczeństwo uczestników ruchu i pracowników budowy. Liczba kierowców przekraczających dopuszczalne prędkości spadła o ponad 70%. W trakcie trwania kontraktu wykonaliśmy szereg analiz i badań, które pozwoliły podjąć Inwestorowi decyzję o dobudowie trzeciego pasa ruchu na naszym odcinku oraz o zmianie zakresu robót z remontów wiaduktów na wyburzenie i wzniesienie zupełnie nowych obiektów. Praca z Budimeksem to praca ze specjalistami, którzy na bieżąco analizują działania na kontrakcie i proponują rozwiązania najlepsze dla efektywnej realizacji inwestycji.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...