Wypadki w kopalniach odkrywkowych – dlaczego?
Przykłady
W dalszej części artykułu omówiono dwa wypadki śmiertelne w odkrywkowych zakładach górniczych. Błędy i nieprawidłowości stwierdzone w wyniku badania okoliczności i przyczyn wypadków oraz kontroli nadzoru górniczego.
Operator koparki przysypany materiałem skalnym
Wypadek, któremu uległ operator koparki, zaistniał w odkrywkowym zakładzie górniczym X, wydobywającym piaski metodą odkrywkową, wyrobiskiem wgłębnym, systemem ścianowym, jednym piętrem. Operator koparki kołowej Volvo EW 160 prowadził pod ścianą załadunek samochodów ciężarowych kruszywem. W trakcie pracy jeden z operatorów opuścił swoje stanowisko pracy. Przedsiębiorca polecił innemu kierowcy, by zajął miejsce w koparce i załadował kolejny samochód. Po paru ruchach łyżką obsługujący koparkę zobaczył fragment kurtki nieobecnego operatora. Był przysypany materiałem skalnym wymieszanym z nadkładem, w zasięgu pracy koparki kołowej. Po odkopaniu operatora lekarz pogotowia ratunkowego stwierdził jego zgon.
Przyczyny wypadku:
- przebywanie poszkodowanego poza kabiną koparki kołowej w rejonie urabianej ściany eksploatacyjnej,
- prowadzenie robót górniczych poprzez podkopywanie za pomocą koparki kołowej jednonaczyniowej,
- nieusuwanie nadkładu z minimalnym wyprzedzeniem 15 m przed frontem eksploatacyjnym,
- zlokalizowanie zwałowiska nadkładu na przedpolu eksploatacyjnym.
Błędy:
- na całej długości ściany eksploatacyjnej nie zdjęto nadkładu przed frontem eksploatacyjnym,
- znajdowały się na ścianie nawisy i osuwiska,
- na przedpolu eksploatacyjnym stwierdzono zlokalizowanie zwałowiska nadkładu, które nie było odsunięte od górnej krawędzi ściany eksploatacyjnej,
- część zwałowiska w pobliżu miejsca zdarzenia osunęła się do wyrobiska,
- osoba obsługująca koparkę nie posiadała wymaganego upoważnienia,
- brak zatwierdzonej przez kierownika ruchu zakładu górniczego technologii prowadzenia robót.
Przewrócona koparka
Wypadek, któremu uległ przedsiębiorca obsługujący koparkę, miał miejsce w odkrywkowym zakładzie górniczym Y, wydobywającym piaski metodą odkrywkową, systemem ścianowym. Przy koparce gąsienicowej prowadzone były prace serwisowe. Po ich zakończeniu przedsiębiorca przyszedł do wyrobiska. W tym czasie przy koparce nie było już żadnego z pracowników. Przedsiębiorca wszedł do kabiny operatora i uruchomił koparkę. Obsługując ją, jeździł po niestabilnym gruncie i sypkim podłożu nasypu, wzdłuż zbiornika wodnego. Ładował kruszywo ze zbiornika wodnego i rozładowywał wzdłuż nasypu. Podczas tych prac, jadąc po nasypanym podłożu, koparka przewróciła się w kierunku zbiornika wodnego. Spowodowało to wypełnienie kabiny, w której uwięziony został przedsiębiorca, luźnym materiałem z nasypu.
Pracownik kopalni znajdujący się poza wyrobiskiem zauważył gąsienice przewróconej koparki. Wraz z pracownikami serwisu podjął on próbę uwolnienia poszkodowanego z kabiny. Po nieskutecznych próbach odkopania kabiny pracownik kopalni powiadomił straż pożarną. Która uwolniła poszkodowanego, a przybyły na miejsce lekarz stwierdził jego zgon.
Przyczyny wypadku: obrażenia doznane wskutek zasypania kabiny, która została wypełniona luźnym materiałem nasypu w wyniku przewrócenia się koparki jadącej po niestabilnym i sypkim podłożu.
Kilka miesięcy wcześniej, w wyniku przeprowadzonej kontroli przez organ nadzoru górniczego, wydana została decyzja wstrzymująca w całości ruch zakładu górniczego Y w związku z brakiem planu ruchu kopalni. Żaden przedstawiciel przedsiębiorcy, jak również żaden z pracowników kopalni nie powiadomili o wypadku dyrektora OUG.
Błędy:
- brak zatwierdzonego planu ruchu dla zakładu górniczego,
- osoba obsługująca koparkę (przedsiębiorca) nie posiadała kwalifikacji do obsługi koparki i samowolnie wykonywała nią prace w wyrobisku,
- stan skarp nie zapewniał bezpieczeństwa, a powstałe nawisy skalne i ziemne groziły obsunięciem,
- koparka poruszała się po niestabilnym i sypkim podłożu,
- brak wymaganych przepisami szerokości półek i pasów bezpieczeństwa,
- brak zgłoszenia wypadku do dyrektora OUG.
Podsumowanie
Po zaistnieniu wypadku śmiertelnego na terenie zakładu górniczego prowadzone są przez właściwy organ nadzoru górniczego badania. Mają one na celu określenie stanu faktycznego i wskazanie przyczyny zdarzenia. W ramach tych działań dokonuje się m.in. wizji w terenie, przesłuchuje ewentualnych świadków zdarzenia, a także analizuje się dotychczasową działalność przedsiębiorcy w kontekście zaistniałego wypadku. Dokonane ustalenia, w których niejednokrotnie biorą udział przedstawiciele świata nauki lub eksperci z innych jednostek, stanowią podstawę do sformułowania wniosków, ukierunkowanych na eliminację takich wypadków w przyszłości.
Patrząc przez pryzmat dokonanych badań i stwierdzanych przyczyn wypadków śmiertelnych. Trzeba niestety podkreślić, że niepokojąco duży wpływ na ich zaistnienie ma fakt występowania nieprawidłowości i uchybień. Które są ściśle związane z użytkowaniem maszyn i urządzeń. Dominują w tym obszarze takie mankamenty jak: brak odpowiednich zabezpieczeń ruchomych elementów układów technologicznych, niewłaściwe oznakowanie miejsc stanowiących potencjalne zagrożenie, a także stan techniczny użytkowanego sprzętu. W tym miejscu warto podkreślić, że jednym z istotnych elementów, stanowiącym o gruntownym zabezpieczeniu pracowników przed niebezpiecznymi zdarzeniami, jest właściwe merytorycznie szkoVlenie wstępne dla pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego.
W celu stałej poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa ludzi, mienia oraz ochrony środowiska w ruchu odkrywkowego zakładu górniczego konieczne są właściwe rozpoznawanie zagrożeń występujących w zakładzie, eliminowanie tych zagrożeń i bezpieczne organizowanie stanowisk pracy załogi. Za realizację tych działań, a także zapewnienie środków na ten cel odpowiedzialność ponosi przede wszystkim przedsiębiorca. Odpowiada on także za stały nadzór nad prowadzonym ruchem zakładu i działania kontrolne. Część z tych zadań przedsiębiorca deleguje na kierownictwo kopalni, wyposażając kadrę w odpowiednie narzędzia. Przedstawione obowiązki realizowane przez przedsiębiorcę wraz z kadrą kierowniczą, osobami dozoru i służbami specjalistycznymi w ruchu zakładu górniczego pozwalają zapewnić bezpieczeństwo pracy osobom zatrudnionym. A skuteczność ich działań powinna służyć eliminacji potencjalnych niebezpiecznych zdarzeń zagrażających ludziom, urządzeniom czy też środowisku.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Jakie są perspektywy rozwoju hydrotechniki w kontekście branży mostowej, zwłaszcza w kontekście zmian klimatycznych i rosnących oczekiwań dotyczących bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji? Grzegorz Małasiewicz: Zmiany klimatyczne, a co za tym idzie, zwiększona częstotliwość i intensywność opadów oraz podnoszenie się poziomu mórz, stawiają poważ...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
System wywrotki – warsztat naprawczy System wywrotki – warsztat naprawczy składa się z dwóch podsystemów [4]: System wywrotek można podzielić na: a) maszyny, o liczności m, przeznaczone do realizacji zadania transportowego (odbioru strumienia urobku generowanego przez maszyny ładujące), b) maszyny, o liczności r, przeznaczone do rezerwy. Pamiętajmy, że powyższy podział jest umowny, niezbędny dla potrzeb modelowania i dalej, obliczania systemu. Dyspozytor steruje na bieżąco systemem, zmieniają...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Metodologia badań i technika pomiarowa Identyfikacja nawierzchni drogowej to fundamentalny element bezpieczeństwa jej użytkowników. Dlatego też niezawodne wykrywanie nawet najmniejszych uszkodzeń staje się priorytetem dla dziedziny drogownictwa. Proces identyfikacji defektów nawierzchni rozpoczyna się od jej precyzyjnej fotograficznej rejestracji. Pierwszym etapem tego procesu jest wykonanie zdjęć powierzchni przy użyciu wyspecjalizowanych kamer, które są skierowane prostopadle do nawierzchni...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...