Wypadki w kopalniach odkrywkowych – dlaczego?
Przykłady
W dalszej części artykułu omówiono dwa wypadki śmiertelne w odkrywkowych zakładach górniczych. Błędy i nieprawidłowości stwierdzone w wyniku badania okoliczności i przyczyn wypadków oraz kontroli nadzoru górniczego.
Operator koparki przysypany materiałem skalnym
Wypadek, któremu uległ operator koparki, zaistniał w odkrywkowym zakładzie górniczym X, wydobywającym piaski metodą odkrywkową, wyrobiskiem wgłębnym, systemem ścianowym, jednym piętrem. Operator koparki kołowej Volvo EW 160 prowadził pod ścianą załadunek samochodów ciężarowych kruszywem. W trakcie pracy jeden z operatorów opuścił swoje stanowisko pracy. Przedsiębiorca polecił innemu kierowcy, by zajął miejsce w koparce i załadował kolejny samochód. Po paru ruchach łyżką obsługujący koparkę zobaczył fragment kurtki nieobecnego operatora. Był przysypany materiałem skalnym wymieszanym z nadkładem, w zasięgu pracy koparki kołowej. Po odkopaniu operatora lekarz pogotowia ratunkowego stwierdził jego zgon.
Przyczyny wypadku:
- przebywanie poszkodowanego poza kabiną koparki kołowej w rejonie urabianej ściany eksploatacyjnej,
- prowadzenie robót górniczych poprzez podkopywanie za pomocą koparki kołowej jednonaczyniowej,
- nieusuwanie nadkładu z minimalnym wyprzedzeniem 15 m przed frontem eksploatacyjnym,
- zlokalizowanie zwałowiska nadkładu na przedpolu eksploatacyjnym.
Błędy:
- na całej długości ściany eksploatacyjnej nie zdjęto nadkładu przed frontem eksploatacyjnym,
- znajdowały się na ścianie nawisy i osuwiska,
- na przedpolu eksploatacyjnym stwierdzono zlokalizowanie zwałowiska nadkładu, które nie było odsunięte od górnej krawędzi ściany eksploatacyjnej,
- część zwałowiska w pobliżu miejsca zdarzenia osunęła się do wyrobiska,
- osoba obsługująca koparkę nie posiadała wymaganego upoważnienia,
- brak zatwierdzonej przez kierownika ruchu zakładu górniczego technologii prowadzenia robót.
Przewrócona koparka
Wypadek, któremu uległ przedsiębiorca obsługujący koparkę, miał miejsce w odkrywkowym zakładzie górniczym Y, wydobywającym piaski metodą odkrywkową, systemem ścianowym. Przy koparce gąsienicowej prowadzone były prace serwisowe. Po ich zakończeniu przedsiębiorca przyszedł do wyrobiska. W tym czasie przy koparce nie było już żadnego z pracowników. Przedsiębiorca wszedł do kabiny operatora i uruchomił koparkę. Obsługując ją, jeździł po niestabilnym gruncie i sypkim podłożu nasypu, wzdłuż zbiornika wodnego. Ładował kruszywo ze zbiornika wodnego i rozładowywał wzdłuż nasypu. Podczas tych prac, jadąc po nasypanym podłożu, koparka przewróciła się w kierunku zbiornika wodnego. Spowodowało to wypełnienie kabiny, w której uwięziony został przedsiębiorca, luźnym materiałem z nasypu.
Pracownik kopalni znajdujący się poza wyrobiskiem zauważył gąsienice przewróconej koparki. Wraz z pracownikami serwisu podjął on próbę uwolnienia poszkodowanego z kabiny. Po nieskutecznych próbach odkopania kabiny pracownik kopalni powiadomił straż pożarną. Która uwolniła poszkodowanego, a przybyły na miejsce lekarz stwierdził jego zgon.
Przyczyny wypadku: obrażenia doznane wskutek zasypania kabiny, która została wypełniona luźnym materiałem nasypu w wyniku przewrócenia się koparki jadącej po niestabilnym i sypkim podłożu.
Kilka miesięcy wcześniej, w wyniku przeprowadzonej kontroli przez organ nadzoru górniczego, wydana została decyzja wstrzymująca w całości ruch zakładu górniczego Y w związku z brakiem planu ruchu kopalni. Żaden przedstawiciel przedsiębiorcy, jak również żaden z pracowników kopalni nie powiadomili o wypadku dyrektora OUG.
Błędy:
- brak zatwierdzonego planu ruchu dla zakładu górniczego,
- osoba obsługująca koparkę (przedsiębiorca) nie posiadała kwalifikacji do obsługi koparki i samowolnie wykonywała nią prace w wyrobisku,
- stan skarp nie zapewniał bezpieczeństwa, a powstałe nawisy skalne i ziemne groziły obsunięciem,
- koparka poruszała się po niestabilnym i sypkim podłożu,
- brak wymaganych przepisami szerokości półek i pasów bezpieczeństwa,
- brak zgłoszenia wypadku do dyrektora OUG.
Podsumowanie
Po zaistnieniu wypadku śmiertelnego na terenie zakładu górniczego prowadzone są przez właściwy organ nadzoru górniczego badania. Mają one na celu określenie stanu faktycznego i wskazanie przyczyny zdarzenia. W ramach tych działań dokonuje się m.in. wizji w terenie, przesłuchuje ewentualnych świadków zdarzenia, a także analizuje się dotychczasową działalność przedsiębiorcy w kontekście zaistniałego wypadku. Dokonane ustalenia, w których niejednokrotnie biorą udział przedstawiciele świata nauki lub eksperci z innych jednostek, stanowią podstawę do sformułowania wniosków, ukierunkowanych na eliminację takich wypadków w przyszłości.
Patrząc przez pryzmat dokonanych badań i stwierdzanych przyczyn wypadków śmiertelnych. Trzeba niestety podkreślić, że niepokojąco duży wpływ na ich zaistnienie ma fakt występowania nieprawidłowości i uchybień. Które są ściśle związane z użytkowaniem maszyn i urządzeń. Dominują w tym obszarze takie mankamenty jak: brak odpowiednich zabezpieczeń ruchomych elementów układów technologicznych, niewłaściwe oznakowanie miejsc stanowiących potencjalne zagrożenie, a także stan techniczny użytkowanego sprzętu. W tym miejscu warto podkreślić, że jednym z istotnych elementów, stanowiącym o gruntownym zabezpieczeniu pracowników przed niebezpiecznymi zdarzeniami, jest właściwe merytorycznie szkoVlenie wstępne dla pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego.
W celu stałej poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa ludzi, mienia oraz ochrony środowiska w ruchu odkrywkowego zakładu górniczego konieczne są właściwe rozpoznawanie zagrożeń występujących w zakładzie, eliminowanie tych zagrożeń i bezpieczne organizowanie stanowisk pracy załogi. Za realizację tych działań, a także zapewnienie środków na ten cel odpowiedzialność ponosi przede wszystkim przedsiębiorca. Odpowiada on także za stały nadzór nad prowadzonym ruchem zakładu i działania kontrolne. Część z tych zadań przedsiębiorca deleguje na kierownictwo kopalni, wyposażając kadrę w odpowiednie narzędzia. Przedstawione obowiązki realizowane przez przedsiębiorcę wraz z kadrą kierowniczą, osobami dozoru i służbami specjalistycznymi w ruchu zakładu górniczego pozwalają zapewnić bezpieczeństwo pracy osobom zatrudnionym. A skuteczność ich działań powinna służyć eliminacji potencjalnych niebezpiecznych zdarzeń zagrażających ludziom, urządzeniom czy też środowisku.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...