Wypadki w kopalniach odkrywkowych – dlaczego?
Specyfika zakładów
W większości zakładów kopalina jest wydobywana mechanicznie, przy zastosowaniu koparek jednonaczyniowych (hydraulicznych i linowych) oraz ładowarek. Maszynami pomocniczymi są spycharki, a w nielicznych przypadkach – zgarniarki, wykorzystywane do robót przygotowawczych i udostępniających. Rzadziej stosowane są koparki wielonaczyniowe (złoża węgla brunatnego, piasku podsadzkowego, niektóre złoża surowców ilastych ceramiki budowlanej) czy urządzenia zgarniające kopalinę spod lustra wody.
Nieco odmienną specyfiką charakteryzuje się poziom bezpieczeństwa w odkrywkowych zakładach górniczych spod lustra wody urządzeniami pływającymi. Najczęściej wykorzystywanymi maszynami są tu pływające koparki (jednonaczyniowe i wielonaczyniowe) oraz pogłębiarki ssąco-refulujące. Transport urobionego materiału odbywa się najczęściej za pomocą przenośników pływających, rurociągów tłocznych, a sporadycznie – za pomocą barek.
Pewną grupę odkrywkowych zakładów górniczych (ok. 250) stanowią zakłady, w których urabianie odbywa się przy zastosowaniu materiałów wybuchowych. Ich liczba na przestrzeni ostatnich lat jest podobna. Metodą tą urabiane są głównie złoża kopalin z grupy kamieni łamanych i blocznych oraz wapienie i margle dla przemysłu cementowego i wapienniczego. Zakłady, w których stosowane są środki strzałowe, skoncentrowane są w Polsce Południowej, głównie w województwach: dolnośląskim, świętokrzyskim, opolskim i małopolskim. Za marginalne pod względem wielkości wydobycia w ogólnym bilansie można uznać eksploatację złóż surowców skalnych – blocznych (metodami mechanicznymi, termicznie, ręcznie) oraz eksploatację złóż torfu.
Dane dotyczące liczby wypadków w latach 2017-2021
Na koniec 2020 r. liczba odkrywkowych zakładów górniczych będących pod nadzorem urzędów górniczych wynosiła 7361. Na rys. 1 przedstawiono wykres pokazujący liczbę wypadków śmiertelnych i ciężkich, które zaistniały w kopalniach odkrywkowych w latach 2017-2021.

Schemat przedstawiony na rys. 1 kończy się na roku 2021, a w bieżącym roku doszło już do 2 wypadków śmiertelnych w odkrywkowych zakładach górniczych. To powinno zmuszać do refleksji.
Wracając do danych z wykresu, należy zauważyć, że największą liczbę wypadków śmiertelnych zanotowano w 2018 r. (5 wypadków), w pozostałych latach utrzymuje się ona na poziomie 2 wypadków śmiertelnych rocznie. Liczba wypadków ciężkich, oprócz lat 2019 i 2020, również wynosi 2 wypadki na rok.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Co wyróżnia UNIMOT Bitumen spośród innych producentów asfaltu? Marcin Opaliński: UNIMOT Bitumen to firma o nowej nazwie, ale z bogatym doświadczeniem w zakresie realizacji dostaw asfaltu dla branży budownictwa drogowego. Jej tradycja wywodzi się z Grupy Lotos, a korzenie sięgają 2004 r. Trzonem działalności UNIMOT Bitumen jest zespół wieloletnic...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
Proces pozyskiwania i przetwarzania informacji na potrzeby podejmowania decyzji wymaga odpowiedniej jakości. Ostatecznie to jednak człowiek podejmuje końcowe decyzje. Ich słuszność czy skuteczność zależy wprost od jakości posiadanych informacji. Obecnie zarządca stosuje własne procedury związane z oceną przydatności do użytkowania. Ministerstwo również przygotowało wytyczne oceny stanu technicznego. W dokumentach tych nie ma jednak jeszcze odwołania do normy PN-EN ISO/IEC 17020 [1]. Uwzględni...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
Cztery etapy procesu prawidłowego zagęszczania [2, 5]: Zagęszczanie wstępne wykonywane przez rozściełacz Zagęszczanie wstępne ma ważny wpływ na przebieg całego procesu. Prawidłowo przeprowadzone zagęszczanie wstępne umożliwia szybsze wprowadzenie ciężkich walców na obszar budowy, gdyż wały walca nie grzęzną w mieszance podczas dojazdu do rozściełacza. Dobór odpowiednich maszyn zagęszczających jest zależny od wielu czynników, takich jak: grubość wbudowywanej mieszanki, wydajność oraz szerokość...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
W moim rozumieniu spraw rekordzistą świata nadal pozostaje most norweski. Owo „pokonanie stali przez beton sprężony” znajduje też odzwierciedlenie w Polsce. U nas rekord należy od 2013 r. do mostu przez Wisłę koło Grudziądza, którego centralne przęsło ma rozpiętość 180 m, podczas gdy najdłuższe przęsła stalowe (ściślej – zespolone stalowo-betonowe, ale tradycyjnie już zaliczane do konstrukcji stalowych), mają rozpiętość 160 m i są to mosty przez Wisłę w Połańcu, 2014 r., oraz w Warszawie, im....
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
Opis problemu Na wstępie zaznacza się, że autorzy mają świadomość, że przedstawiane zagadnienie nie jest nowe: uzyskali spodziewany obraz zniszczenia, wartości sił itd. Pośrednim celem artykułu jest rozpowszechnienie wiedzy, tak aby polscy projektanci byli jasno przekonani, jak to działa i co projektują. Nadrzędnym celem jest poszerzenie zakresu rynku dla mostów zespolonych (poprzez wykorzystywanie nowych metod projektowania). Nowością jest przebadanie belek o tak dużych rozmiarach; dotychcza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Niestety, często niewykonywanie lub odwlekanie w czasie prac zabezpieczających konstrukcję i innych czynności utrzymaniowych, w tym m.in. zabiegów antykorozyjnych bądź też prac rewitalizacyjnych, prowadzi do dalszej, często wzmożonej degradacji elementów, co w konsekwencji staje się przyczyną zaawansowanej destrukcji całej konstrukcji i tym samym konieczności jej rozbiórki i budowy nowego obiektu. Utrzymanie obiektów mostowych jako wyznacznik ich trwałości i funkcjonalności Nowy, spektakularn...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...

XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 - 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konf...