S19 na odcinku od węzła Podgórze (z węzłem) do węzła Kamień (bez węzła)

Przedmiotem inwestycji jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Podgórze (z węzłem) do węzła Kamień (bez węzła). Realizacja jest fragmentem, tj. zadaniem B, drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, odc. w. Nisko Południe (bez węzła) – w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem) o długości ok. 29,67 km, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T.

Początek odcinka przyjęto przed węzłem Podgórze, który przecina trasę drogi ekspresowej z drogą wojewódzką DW861. Następnie trasa drogi ekspresowej omija kompleks leśny od strony wschodniej. W rezultacie zmienia kierunek na południowo-zachodni i na granicy trzech powiatów, tj. niżańskiego, leżajskiego i rzeszowskiego, przecina drogę powiatową nr DP 1084 R w sąsiedztwie miejscowości Wólka Łętowska, tworząc węzeł Nowy Kamień. Następnie, biegnąc w kierunku zachodnim, przecina istniejąca drogę nr 19 i tworzy węzeł Kamień. Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Rzeszowie, wykonawcą Budimex S.A, a inżynierem kontraktu SAFEGE S.A.S. Polska.

Zakres inwestycji

Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości około 10,5 km o kategorii ruchu KR 7 i obciążeniu nawierzchni 115kN/oś. Ułożona została warstwa ścieralna SMA i warstwy wiążące KR 1-2 z betonu asfaltowego. Podbudowę ułożono z betonu asfaltowego AC 22 P. W ramach branży mostowej wykonawca realizował także obiekty inżynierskie. Zrealizowano osiem wiaduktów, pięć mostów (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem). Następnie powstało jedno przejście dla zwierząt górą, pięć przepustów o funkcji ekologicznej. Dodatkowo powstały również węzły: Podgórze typu karo z jednym centralnym rondem i Nowy Kamień typu karo z dwoma rondami.

W ramach urządzeń ochron...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Bogdan Tarnawski, dyrektor Oddziału GDDKiA w Rzeszowie
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Podgórze do węzła Kamień jest realizowany w systemie projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawca w pierwszej kolejności opracował dokumentację projektową, a następnie uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Na jej podstawie rozpoczął budowę trasy o długości ponad 10 km. Budowa drogi ekspresowej S19 przypadła jednak na trudny czas dla procesu inwestycyjnego, na ogólnoświatową pandemię koronawirusa. Związana z tym wyjątkowa sytuacja gospodarcza wymagała i nadal wymaga zarówno od nas, jak i od wykonawców ponadstandardowego działania. Ta trudna sytuacja dotknęła wszystkich, ale współpraca, dialog i zaufanie, jakie wypracowaliśmy, pozwoliły nam przetrwać w nowej rzeczywistości. Nie wpłynęło to na realizację naszych planów oraz na postępy na budowie trasy Via Carpatia. Wykonawca nie przerwał robót, ale realizował je na nieco zmodyfikowanych zasadach, z zachowaniem bezpieczeństwa i zaleceń sanitarnych związanych z ogłoszonym stanem epidemii. Wszyscy mamy bowiem świadomość, że zatrzymanie procesu inwestycyjnego i wstrzymanie budów byłoby niebezpieczne dla sytuacji gospodarczej. Firmy realizujące nasze zlecenia budują stabilność ekonomiczną i kadrową. To nie tylko firmy budowlane. Nasze inwestycje to całe ciągi dostaw, tysiące miejsc pracy i setki podwykonawców, dostawców i usługodawców. Zachowanie ciągłości w realizacji inwestycji jest więc niezbędne dla utrzymania stabilności na rynku budowlanym, co w obecnej sytuacji jest kluczowe dla całej gospodarki. Ważnym aspektem realizacji nie tylko tego odcinka, ale całej drogi ekspresowej S19 jest fakt, że budowa trasy Via Carpatia ma zapewnione finansowanie, a dodatkowo jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej. Odcinek Podgórze – Kamień jest częścią większego projektu obejmującego budowę trzech odcinków S19 od węzła Nisko Południe do węzła Sokołów Małopolski Północ o łącznej długości ok. 30 km. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 1 132 005 519,33 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 587 297 822, 46 zł.

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.