Rynek drogowo-mostowy a sytuacja społeczno-gospodarcza i polityczna – perspektywy
Od czasu pandemii COVID-19 rynek drogowo-mostowy musi mierzyć się z nowymi wyzwaniami. Rok 2022 przyniósł ze sobą dodatkowo konflikt za naszą wschodnią granicą, co niewątpliwie przekłada się na sytuację w branży. Słusznie nałożone sankcje powodują bowiem znaczący wzrost cen surowców, materiałów budowlanych i innych komponentów, ale także duży spadek ich dostępności. Nie można również nie wspomnieć o problemach kadrowych i terminach realizacji inwestycji. Jakie kroki podejmuje branża, a jakie powinny być wykonane? Jaka jest kondycja branży drogowo-mostowej i jakie są jej perspektywy w najbliższym roku?
dr inż. Mariusz Urbański
dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2022/04/MOS_2_22_RYNEK_DROGOWO_MOSTOWY_1_MARIUSZ_URBANSKI-386x391.jpg)
Sytuacja w Polsce i na świecie trwale zmieniła obraz gospodarki.
Żyjemy w czasach, w których nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co będzie jutro. Rynek budowlany, w tym wykonawczy, znacząco odczuwa niepewność poprzez wzrost cen materiałów i braki kadrowe.
Obecna sytuacja relatywnie w niewielkim stopniu wpłynęła na funkcjonowanie i rozwój Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Jedynym jak na razie negatywnym skutkiem, który nieznacznie odczuliśmy, jest wzrost kosztów utrzymania ze względu na gwałtowny wzrost cen paliw. Nie jest to jednak nic niepokojącego i nadal kontynuujemy działalność naukowo-badawczą, współpracując z wieloma instytucjami i organizacjami zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Szymon Piechowiak
rzecznik prasowy GDDKiA
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2022/04/MOS_2_22_RYNEK_DROGOWO_MOSTOWY_2_SZYMON_PIECHOWIAK-354x391.jpg)
Ostatnie dwa lata zarówno dla GDDKiA jako inwestora, jak również dla firm budowlanych były egzaminem odpowiedzialności, współpracy, umiejętności racjonalnej kalkulacji i profesjonalizmu w wyjątkowej sytuacji. Najpierw epidemia, teraz wojna w Ukrainie. Okoliczności ekstremalne, mało prawdopodobne przy tworzeniu analiz i strategii biznesowych. Okazało się niestety, że jednak mogą mieć miejsce. Nie zwalniają jednak nikogo z powstrzymania się od pochopnych decyzji. Panika czy też nerwowe, nieracjonalne decyzje nie są wskazane, gdyż ich konsekwencje mogą być wysoce niekorzystne. A z takimi niestety właśnie opiniami i prognozami „na gorąco” mogliśmy się spotkać w ostatnim czasie: „Droższa budowa dróg, wstrzymanie prac i ograniczenie portfela zamówień zamawiających”. Niepewność może się udzielić każdemu, ale nie może przesłonić racjonalnego myślenia oraz efektywnego działania. Dlatego przejdźmy do faktów i skupmy się na podjętych działaniach. Wbrew niepokojącym i subiektywnym opiniom inny obraz sytuacji widzimy w naszych postępowaniach przetargowych.
Wykonawcy, analizując obecną sytuację na rynku, nie skupiają się tylko na tym, co tu i teraz. Kalkulują okoliczności, a także potencjalne ryzyka w dłuższej perspektywie. Nie rezygnują ze złożonych wcześniej ofert oraz podtrzymują chęć realizacji inwestycji w ramach przetargów ogłoszonych przed wybuchem wojny. Pamiętajmy, że większość z tych kontraktów będzie realizowana w systemie „projektuj i buduj”. A zatem realizacja i ponoszenie kosztów bezpośrednio związanych z budową nowej drogi rozpocznie się nie wcześniej niż w 2024 r. Za dwa lata! Wówczas ceny materiałów, jak również surowców oraz sytuacja na rynku pracy mogą być zupełnie inne. To fakt.
Na początku lutego br. podnieśliśmy maksymalny poziom waloryzacji z (+/-) 5 do (+/-) 10% wartości wynagrodzenia należnego wykonawcy. Takie same limity obowiązują obecnie we wszystkich umowach zawieranych przez GDDKiA, także na prace projektowe, utrzymaniowe oraz nadzór. Podniesienie limitu waloryzacyjnego zostało poprzedzone szczegółowymi analizami przeprowadzonymi przez GDDKiA. To kolejny fakt i odpowiedzialność oraz efektywność decyzji, a także wyraz współpracy z branżą.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...