Piotr Żółtowski: Jak wygląda praca projektanta mostowego?

Projektowanie mostów to proces bardzo złożony – z jednej strony ważne są umiejętności techniczne i analityczne, a z drugiej oczekuje się, że obiekt będzie także przyciągał wzrok. Jak projektant mostów ma osiągnąć oba cele? Co może mu w tym pomóc? Czym się inspirować? A także, co mostownictwo może zaczerpnąć z motoryzacji i lotnictwa? O tym wszystkim opowie Piotr Żółtowski, założyciel pracowni YLE Inżynierowie.

Piotr Żółtowski, założyciel pracowni YLE Inżynierowie
Projektowanie mostów to z jednej strony typowo techniczne zadanie – obliczenia, rysunki, mnóstwo technicznych detali. Z drugiej strony wiele mostów to ,,niemałe” dzieła sztuki, więc i pewien zmysł artystyczny się przydaje. Jak wygląda to w praktyce? Czy to praca głównie dla umysłów ścisłych? Czy może potrzebna jest kombinacja z artystycznym podejściem?

Piotr Żółtowski: Nie mam na to pytanie prostej odpowiedzi. Są na świecie inżynierowie-architekci tacy jak Santiago Calatrava, którzy potrafią łączyć obie profesje i osiągać spektakularne efekty. Wszystkim innym nieobdarzonym takim talentem (w tym mnie) pozostaje praca zespołowa i komunikacja – jako spoiwo potrzebne, aby połączyć sztukę oraz technikę.

Uważam, że ten sposób działa dla mnie – i wszędzie, gdzie jest na to miejsce, szukam takiej współpracy z architektami. Jest coś w tym, że dobrze zaprojektowane (technicznie) mosty zazwyczaj też dobrze wyglądają. Ale tak jak artysta potrzebuje mecenasa, tak i inżynier prac...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Konrad Romik: Bezpieczeństwo ruchu drogowego w naszym kraju z roku na rok się poprawia

Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w rozmowie z Anną Górską-Zychlą odpowiada na pytania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, poprawy infrastruktury oraz założeń dążących do zmniejszenia liczby wypadków o połowę do 2030 r. Jak wygląda aktualnie stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce? Konrad R...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.