Most przez rzekę Dunajec w Kurowie
Ustrój nośny
Nowo powstały most zaprojektowano w postaci czteroprzęsłowego obiektu typu extradosed ze skrzynkowym pomostem sprężonym. Pylony zostały utwierdzone w konstrukcji, która została oparta na filarach i przyczółkach za pośrednictwem łożysk. Posadowienie podpór zaprojektowano jako pośrednie na wielkośrednicowych palach wierconych o średnicach Ø 1500 cm oraz Ø 1800 cm.
Ustrój nośny zaprojektowano jako konstrukcję skrzynkową z betonu sprężonego o stałym przekroju i wysokości konstrukcyjnej h = 4,10 m. Dźwigar główny stanowi jednokomorowa skrzynka o nachylonych środnikach o grubości od 40 cm w przęsłach konstrukcji oraz do 120 cm w strefach podporowych. Szerokość spodu konstrukcji wynosi 6,77 m i zwiększa się ku górze w stosunku 1:3, osiągając 9,15 m na dolnej krawędzi wsporników i płyty. Środniki są połączone płytą górną i dolną o gr. odpowiednio 0,30 m i 0,25 m. Jest ona płynnie zwiększana poprzez skosy w rejonach podpór. Zaprojektowano wsporniki o wysięgu 3,90 m o zmiennej grubości od 0,50 do 0,35 m z wykształconą na końcu belką o szerokości 1 m i wys. 75 cm.
Na zewnętrznych krawędziach wsporników wykształcono bosaże do zakotwienia kabli podwieszenia. W miejscach lokalizacji zakotwień kabli wprowadzono poprzeczne elementy tarczowe – przepony sprężone poprzecznie, utwierdzone na krawędziach w środniku, wsporniku i bosażach. Pozwalają one przekazać składową pionową z kabli ex-d na konstrukcję. Uzupełnienie tych elementów stanowią przepony wantowe wewnątrz skrzynki. Przepony są elementem, które są zarówno wewnątrz przekroju skrzynkowego, jak i na zewnątrz. Nad podporami pośrednimi wykonuje się pylony o wysokości 22,77 m, mierzonej względem niwelety trasy i wymiarach przekroju poprzecznego 2,70 x 3,50 m, utwierdzone w zewnętrznej części poprzecznicy. W...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Wojciech Haręzga, Inżynier Kontraktu
Budowa mostu na rzece Dunajec w technologii extradosed była dla naszej firmy dużym wyzwaniem. Inwestycja wymagała zastosowania niestandardowych rozwiązań oraz współpracy specjalistów z wielu dziedzin. Największym wyzwaniem realizacyjnym było prowadzenie prac na terenie zalewowym rzeki Dunajec. W celu zminimalizowania wpływu górskiej rzeki na prowadzenie robót prace rozpoczęto od wyniesienia dróg technologicznych 0,5 m ponad poziom terenu – zapewniło to bezpieczny i sprawny transport sprzętu i materiałów w miejsce ich wbudowania. Prace na kontrakcie rozpoczęto od wzmocnienia podłoża za pomocą pali DSM oraz kolumn betonowych. Następnie przystąpiono do wykonywania stanowiska do nasuwania podłużnego, które zlokalizowano w miejscu maksymalnie oddalonym od rzeki. Dodatkowo było ono oddzielone od rzeki wałem ziemnym, który podczas jesiennych czy wiosennych powodzi był zamykany. W wyniku tych działań stanowisko nasuwcze nigdy nie zostało zalane wodą i proces budowy mógł przebiegać sprawnie. Prace zasadnicze rozpoczęto od wykonania pięciu podpór stałych oraz dziesięciu podpór technologicznych. Następnie przystąpiono do wykonania wytwórni segmentów zlokalizowanej za przyczółkiem E, wykonania stanowiska trakcyjnego na przyczółku E, ustawienia łożysk nasuwczych na podporach stałych i technologicznych oraz montażu awanbeka. W następnej kolejności wykonywano zbrojenie, betonowanie, sprężanie i nasuwanie każdego z 22 segmentów, na które został podzielony obiekt. W dalszej kolejności wykonane zostały pylony, po czym przystąpiono do podwieszenia obiektu i sprężenia kabli zewnętrznych. W kolejnym etapie możliwy był demontaż podpór tymczasowych, a następnie wykonanie wyposażenia obiektu i regulacja sił w podwieszeniu. Firma EKSAMETR Sp. z o.o., która pełniła na tej inwestycji funkcję Konsultanta, zapewniła profesjonalny zespół inżynierów, specjalistów i asystentów różnych branż. Dzięki bardzo dobrej współpracy z Zamawiającym i Wykonawcą oraz dzięki zaangażowaniu wszystkich osób biorących udział w realizacji inwestycji ze strony Inżyniera, wszelkie problemy i trudności realizacyjne były rozwiązywane sprawnie i terminowo. Przełożyło się to na realizację robót zgodnie z harmonogramem.Maciej Olejarczyk, Główny Projektant mostu w Kurowie i Dyrektor Biura Projektowego Sweco Polska w Krakowie
Minęło ponad 5 lat od momentu, kiedy podpisaliśmy umowę i przystąpiliśmy do prac nad projektem mostu typu extradosed nad rzeką Dunajec w Kurowie – jest on nie tylko jednym z najdłuższych mostów tego typu w Polsce i Europie, ale również jednym z najciekawszych projektów mostowych zrealizowanych dotychczas w krakowskim biurze Sweco Polska. Trzeba podkreślić, że mosty extradosed o tak dużych rozpiętościach to wyzwanie techniczne nawet dla najbardziej doświadczonego zespołu projektantów. Dodatkowo nasza konstrukcja była realizowana na terenie zalewowym zbiornika Rożnowskiego przy występującym sezonowo zmiennym poziomie wód i w skomplikowanych warunkach gruntowych fliszu karpackiego, co jeszcze bardziej wpłynęło na podniesienie stopnia trudności zadania. Należą się więc ogromne wyrazy uznania dla wszystkich inżynierów zaangażowanych w przygotowanie tego projektu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...