Most Niepodległości w Dzierżoniowie

Most nad rzeką Piławą w ciągu ulicy Sienkiewicza w Dzierżoniowie powstał w 1903 r. Jego stan przez lata się pogarszał, dlatego zapadła decyzja o remoncie i przywróceniu dawnej świetności. Obecnie ponadstuletni most zwraca uwagę m.in. odnowionymi kamiennymi balustradami.

Dzierżoniów to niewielkie miasto znajdujące się na Dolnym Śląsku. Jego historia sięga XII wieku, dlatego bez trudu można tam odnaleźć zabytkowe obiekty. Jednym z nich jest bez wątpienia także most w ciągu ulicy Sienkiewicza. Powstał on na początku XX wieku, dlatego ze względu na wartość historyczną przy remoncie musiały zostać zastosowane specjalne technologie. Ważnym zadaniem, które zostało postawione przed wykonawcami, było zachowanie jego historycznego charakteru i odtworzenie architektonicznych detali. Po remoncie otrzymał nazwę Most Niepodległości.

Most przed remontem

Długość obiektu wynosi 26,78 m, a szerokość 14,05 m. Obiekt jest konstrukcją trójprzęsłową swobodnie podpartą. Konstrukcję nośną każdego przęsła stanowią stalowe dwuteowe dźwigary połączone betonową płytą w postaci sklepień odcinkowych wykonanych pomiędzy poszczególnymi dźwigarami. Każde przęsło składa się z 9 sztuk stalowych dwuteowych dźwigarów o wysokości 420 mm (przęsło środkowe) i 360 mm (przęsła skrajne) oraz 6 sztuk stalowych dwuteowych dźwigarów o wysokości 260 mm usytuowanych pod chodnikami. Przęsła oparto bezpośrednio na kamiennych przyczółkach o szerokości 14,95 m i filarach kamiennych o szerokości 14,95 m i grubości 1,16 m. Pod każdym dźwigarem zamontowano stalowe łożysko (podstawa), które są, podobnie jak zakończenia dźwigarów, obetonowane. Skrajne przęsła mają rozpiętość po 6,50 m, a środkowe – 10,26 m.

Jezdnia mostu powstała z betonu asfaltowego i mierzy 7,10 m...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.