Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku
Łukowy wiadukt Biskupia Górka zastąpił istniejący obiekt znajdujący się w ciągu ul. Trakt Św. Wojciecha nad torami kolejowymi.
Inwestycja znajduje się w Śródmieściu Gdańska i stanowi główne połączenie centrum z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową DK91 prowadzącą na południe kraju.
Otwarcie ruchu na drugiej jezdni Wiaduktu Biskupia Górka odbyło się w styczniu 2021 r. W pełnym zakresie wiadukt został otwarty 1 kwietnia 2021 r. Inwestorem inwestycji jest Gmina Miasta Gdańsk reprezentowana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, wykonawcą firma Budimex SA. Za projekt odpowiedzialny był mgr inż. Mirosław Wałęga (BPBK SA w Gdańsku), a nadzór naukowy nad realizacją sprawował zespół z Politechniki Gdańskiej pod kierunkiem prof. Jacka Chróścielewskiego. Całkowita wartość Projektu opiewa na ok. 165 mln zł. Koszt kwalifikowalny wyniósł 138 463 008,91 zł (85% od środków kwalifikowalnych). Dofinansowanie pochodzi ze środków POIiŚ, działanie 4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego.
Opis obiektu
Nowo powstały wiadukt jest jednoprzęsłowym obiektem łukowym o trzech dźwigarach o rozpiętości teoretycznej 104 m, do których podwieszone są dwie jezdnie wykonane z rusztów stalowych zespolonych z żelbetową płytą pomostu. Na płytach pomostu zaprojektowano zabudowę w postaci kap chodnikowych. Szersze kapy w części chodnikowej posiadają dodatkowo odciążenie w postaci zabetonowanych rur f ~110 mm typu DVK-T ze złączkami wodoszczelnymi, wykonane z polietylenu wysokiej gęstości (HDPE). Płyty żelbetowe pomostu zaprojektowano z ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Miasta Gdańsk
Gdańsk jest miastem, które nieustająco się rozwija, a zmiany dostrzegają nie tylko odwiedzający nas licznie turyści, ale przede wszystkim jego mieszkańcy. Wiadukt Biskupia Górka jest jedną z największych inwestycji ostatnich trzech lat, która nie tylko zasadniczo usprawniła komunikację w centrum miasta, ale również zmieniła jego krajobraz. To nowoczesne przedsięwzięcie uwzględniające potrzeby posiadaczy samochodów, pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych i coraz liczniej korzystających z rowerów mieszkańców zostało sfinansowane przez pieniądze podatników Unii Europejskiej oraz dzięki podatkom mieszkańców Gdańska.Na uwagę zasługuje fakt, że przebudowa była i jest nieprzerwanie prowadzona w niezwykle trudnym okresie pandemii, dlatego, choć to jeszcze nie koniec prac, chciałam wyrazić wdzięczność wszystkim, którzy przyczynili się do przygotowania tej inwestycji, przeprowadzenia jej i nadzorowania, moim współpracownikom, a także wykonawcy – firmie Budimex S.A.Mirosław Wałęga – projektant mostu, BPBK SA
Lokalizacja Węzła „Biskupia Górka” (w Centrum Gdańska na przecięciu głównych ciągów komunikacyjnych nad kolejową głowicą wjazdową na stację Gdańsk Główny) była wyzwaniem dla zespołu projektowego. Należy zwrócić uwagę, że projektowano na terenie wyburzonych w XIX wieku, ale jedynie do poziomu terenu, fortyfikacji miejskich pod baczną obserwacją i ze wskazaniami służb konserwatorskich. W miejscu tym krzyżują się także pod ziemią często niezinwentaryzowane, nawet stuletnie, sieci infrastruktury sanitarnej, gazowej, energetycznej, telekomunikacyjnej itp. zarówno miejskiej, jak i kolejowej. Należało także utrzymać ciągłość ruchu z możliwie najmniejszą uciążliwością, w szczególności dla mieszkańców, gdyż brak w tym miejscu możliwości poprowadzenia układu objazdowego na okres dłuższy niż weekend. Wiadomo było, że wobec braku możliwości pełnego rozeznania (zastosowano rozpoznanie georadarowe oraz analizy historyczne) sieci infrastruktury, które powstały jeszcze przed wojnami, oraz stanowisk archeologicznych koordynacja działań wszystkich branż przeniesie się na etap budowy i wówczas niezbędne będą zmiany i korekty. Z udziałem Inwestora i Wykonawcy pokonano wiele trudności i wydaje się, że efekt jest zdecydowanie satysfakcjonujący.Włodzimierz Bartosiewicz – dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska
Wiadukt Biskupia Górka to jedna z najbardziej oczekiwanych i obserwowanych inwestycji przez mieszkańców Gdańska, znajduje się bowiem w sercu miasta. To ważny projekt poprawiający komunikację, dojazd oraz dostępność do najważniejszych miejsc w Gdańsku. Prace przy jego budowie to wyzwanie zarówno inżynieryjne, jak i budowlane. Znajdujemy się w ścisłym centrum miasta i mamy tu obiekty zabytkowe, w związku z czym konieczna była zmiana niektórych parametrów parkingu.W czerwcu 2018 r. na budowie odkryto kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego i fragment jeszcze starszej, XV-wiecznej Baszty Nowej. Władze Gdańska zdecydowały wówczas o zachowaniu i wyeksponowaniu zabytków w nowym układzie drogowym, w porozumieniu z Wojewódzkim Pomorskim Konserwatorem Zabytków. Konieczne okazały się jednak przeprojektowanie niektórych elementów układu drogowego i zmiana technologii posadowienia wiaduktu.Dzięki dobrej współpracy i zaangażowaniu naszych pracowników udało się opracować nowy projekt i doprowadzić do oddania obu nitek wiaduktu, z czego z pewnością cieszą się mieszkańcy i goście wizytujący Gdańsk. Budowa jest realizowana w czasie pandemii, co jednak nie wpłynęło na harmonogram i tempo prac, z czego jesteśmy niezwykle dumni. Otwarcie obu nitek wiaduktu znacznie zmniejszyło korki, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo i komfort jazdy.Otwarcie ruchu na drugiej nitce Wiaduktu Biskupia Górka odbyło się w styczniu 2021 r. Co ważne, na każdej nitce wiaduktu otwarte zostały dwa z trzech pasów ruchu. Wiosną sukcesywnie będą udostępnione również pozostałe przebudowywane w ramach inwestycji odcinki drogowe, a zakończenie realizacji całego układu drogowego wraz z parkingiem nastąpi w drugiej połowie roku.Rafał Zieliński, kierownik robót mostowych, Budimex
Główne wyzwania związane z budową Wiaduktu Biskupia Górka wynikały z lokalizacji obiektu nad czteroma czynnymi torami kolejowymi, w tym dwoma torami magistralnej linii nr 9 relacji Gdańsk – Warszawa. Wytyczne narzucone przez kolejarzy umożliwiały całkowite zamknięcie linii na potrzeby montażu maksymalnie tylko na 4 h w ciągu nocy, co po odjęciu czasu niezbędnego na wyłączenia napięcia w sieci trakcyjnej dawało ok. 3 h pracy montażowej w warunkach nocnych. Dodatkowym utrudnieniem był ograniczony plac budowy w centrum Gdańska, wymuszający montaż całej konstrukcji tylko od jednej strony linii kolejowej. Tak postawione warunki wymusiły zaprojektowanie maksymalnie dużych sekcji konstrukcji, dla ograniczenia ilości styków montażowych nad torami. W tym celu zmobilizowany został żuraw gąsienicowy o udźwigu 500 t z wysięgnikiem kratowym o długości 100 m zdolny do podniesienia, przewiezienia i podania sekcji na maksymalnym promieniu 82 m (przy wadze 38 t) oraz do podania sekcji o maksymalnym ciężarze 68 t, o wymiarach planie 32 m x 17,5 m, na promieniu 56 m. Kadra inżynierska od początku budowy została wyczulona w sposób szczególny na zapewnienie bezpieczeństwa prowadzenia robót przy i nad linią kolejową z czynną siecią trakcyjną zjadającą się pod napięciem. Po wykonaniu montażu i wykończeniu prawej jezdni Wiaduktu możliwe stało się rozebranie starej konstrukcji z lat 60. XX w., co z uwagi na wyżej wymienione czynniki kolejowe stanowiło największe wyzwanie inżynierskie całej inwestycji. Ograniczony czas zamknięć torowych wymusił zastosowanie innowacyjnej metody rozbiórki polegającej na dodatkowym podparciu ustroju nośnego, wzmocnieniu poprzez zastosowanie zewnętrznego sprężenia płyty w strefie górnej, przecięciu konstrukcji w środku rozpiętości i następnie zsunięciu dwóch części w kierunku nasypów dojazdowych w dwie strony, gdzie możliwe było już wyburzenie konstrukcji metodą tradycyjną z użyciem koparek gąsienicowych wyposażonych w młoty kujące. Pomimo licznych trudności pojawiających się z dnia na dzień w trakcie prac związanych z zsuwaniem płyty, całe zadanie dzięki wysiłkowi zespołu inżynierów zostało wykonane w założonym terminie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i bez wpływu na codziennie odbywający się natężony ruch kolejowy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...