Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku
Łukowy wiadukt Biskupia Górka zastąpił istniejący obiekt znajdujący się w ciągu ul. Trakt Św. Wojciecha nad torami kolejowymi.
Inwestycja znajduje się w Śródmieściu Gdańska i stanowi główne połączenie centrum z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową DK91 prowadzącą na południe kraju.
Otwarcie ruchu na drugiej jezdni Wiaduktu Biskupia Górka odbyło się w styczniu 2021 r. W pełnym zakresie wiadukt został otwarty 1 kwietnia 2021 r. Inwestorem inwestycji jest Gmina Miasta Gdańsk reprezentowana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, wykonawcą firma Budimex SA. Za projekt odpowiedzialny był mgr inż. Mirosław Wałęga (BPBK SA w Gdańsku), a nadzór naukowy nad realizacją sprawował zespół z Politechniki Gdańskiej pod kierunkiem prof. Jacka Chróścielewskiego. Całkowita wartość Projektu opiewa na ok. 165 mln zł. Koszt kwalifikowalny wyniósł 138 463 008,91 zł (85% od środków kwalifikowalnych). Dofinansowanie pochodzi ze środków POIiŚ, działanie 4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego.
Opis obiektu
Nowo powstały wiadukt jest jednoprzęsłowym obiektem łukowym o trzech dźwigarach o rozpiętości teoretycznej 104 m, do których podwieszone są dwie jezdnie wykonane z rusztów stalowych zespolonych z żelbetową płytą pomostu. Na płytach pomostu zaprojektowano zabudowę w postaci kap chodnikowych. Szersze kapy w części chodnikowej posiadają dodatkowo odciążenie w postaci zabetonowanych rur f ~110 mm typu DVK-T ze złączkami wodoszczelnymi, wykonane z polietylenu wysokiej gęstości (HDPE). Płyty żelbetowe pomostu zaprojektowano z ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Miasta Gdańsk
Gdańsk jest miastem, które nieustająco się rozwija, a zmiany dostrzegają nie tylko odwiedzający nas licznie turyści, ale przede wszystkim jego mieszkańcy. Wiadukt Biskupia Górka jest jedną z największych inwestycji ostatnich trzech lat, która nie tylko zasadniczo usprawniła komunikację w centrum miasta, ale również zmieniła jego krajobraz. To nowoczesne przedsięwzięcie uwzględniające potrzeby posiadaczy samochodów, pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych i coraz liczniej korzystających z rowerów mieszkańców zostało sfinansowane przez pieniądze podatników Unii Europejskiej oraz dzięki podatkom mieszkańców Gdańska.Na uwagę zasługuje fakt, że przebudowa była i jest nieprzerwanie prowadzona w niezwykle trudnym okresie pandemii, dlatego, choć to jeszcze nie koniec prac, chciałam wyrazić wdzięczność wszystkim, którzy przyczynili się do przygotowania tej inwestycji, przeprowadzenia jej i nadzorowania, moim współpracownikom, a także wykonawcy – firmie Budimex S.A.Mirosław Wałęga – projektant mostu, BPBK SA
Lokalizacja Węzła „Biskupia Górka” (w Centrum Gdańska na przecięciu głównych ciągów komunikacyjnych nad kolejową głowicą wjazdową na stację Gdańsk Główny) była wyzwaniem dla zespołu projektowego. Należy zwrócić uwagę, że projektowano na terenie wyburzonych w XIX wieku, ale jedynie do poziomu terenu, fortyfikacji miejskich pod baczną obserwacją i ze wskazaniami służb konserwatorskich. W miejscu tym krzyżują się także pod ziemią często niezinwentaryzowane, nawet stuletnie, sieci infrastruktury sanitarnej, gazowej, energetycznej, telekomunikacyjnej itp. zarówno miejskiej, jak i kolejowej. Należało także utrzymać ciągłość ruchu z możliwie najmniejszą uciążliwością, w szczególności dla mieszkańców, gdyż brak w tym miejscu możliwości poprowadzenia układu objazdowego na okres dłuższy niż weekend. Wiadomo było, że wobec braku możliwości pełnego rozeznania (zastosowano rozpoznanie georadarowe oraz analizy historyczne) sieci infrastruktury, które powstały jeszcze przed wojnami, oraz stanowisk archeologicznych koordynacja działań wszystkich branż przeniesie się na etap budowy i wówczas niezbędne będą zmiany i korekty. Z udziałem Inwestora i Wykonawcy pokonano wiele trudności i wydaje się, że efekt jest zdecydowanie satysfakcjonujący.Włodzimierz Bartosiewicz – dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska
Wiadukt Biskupia Górka to jedna z najbardziej oczekiwanych i obserwowanych inwestycji przez mieszkańców Gdańska, znajduje się bowiem w sercu miasta. To ważny projekt poprawiający komunikację, dojazd oraz dostępność do najważniejszych miejsc w Gdańsku. Prace przy jego budowie to wyzwanie zarówno inżynieryjne, jak i budowlane. Znajdujemy się w ścisłym centrum miasta i mamy tu obiekty zabytkowe, w związku z czym konieczna była zmiana niektórych parametrów parkingu.W czerwcu 2018 r. na budowie odkryto kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego i fragment jeszcze starszej, XV-wiecznej Baszty Nowej. Władze Gdańska zdecydowały wówczas o zachowaniu i wyeksponowaniu zabytków w nowym układzie drogowym, w porozumieniu z Wojewódzkim Pomorskim Konserwatorem Zabytków. Konieczne okazały się jednak przeprojektowanie niektórych elementów układu drogowego i zmiana technologii posadowienia wiaduktu.Dzięki dobrej współpracy i zaangażowaniu naszych pracowników udało się opracować nowy projekt i doprowadzić do oddania obu nitek wiaduktu, z czego z pewnością cieszą się mieszkańcy i goście wizytujący Gdańsk. Budowa jest realizowana w czasie pandemii, co jednak nie wpłynęło na harmonogram i tempo prac, z czego jesteśmy niezwykle dumni. Otwarcie obu nitek wiaduktu znacznie zmniejszyło korki, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo i komfort jazdy.Otwarcie ruchu na drugiej nitce Wiaduktu Biskupia Górka odbyło się w styczniu 2021 r. Co ważne, na każdej nitce wiaduktu otwarte zostały dwa z trzech pasów ruchu. Wiosną sukcesywnie będą udostępnione również pozostałe przebudowywane w ramach inwestycji odcinki drogowe, a zakończenie realizacji całego układu drogowego wraz z parkingiem nastąpi w drugiej połowie roku.Rafał Zieliński, kierownik robót mostowych, Budimex
Główne wyzwania związane z budową Wiaduktu Biskupia Górka wynikały z lokalizacji obiektu nad czteroma czynnymi torami kolejowymi, w tym dwoma torami magistralnej linii nr 9 relacji Gdańsk – Warszawa. Wytyczne narzucone przez kolejarzy umożliwiały całkowite zamknięcie linii na potrzeby montażu maksymalnie tylko na 4 h w ciągu nocy, co po odjęciu czasu niezbędnego na wyłączenia napięcia w sieci trakcyjnej dawało ok. 3 h pracy montażowej w warunkach nocnych. Dodatkowym utrudnieniem był ograniczony plac budowy w centrum Gdańska, wymuszający montaż całej konstrukcji tylko od jednej strony linii kolejowej. Tak postawione warunki wymusiły zaprojektowanie maksymalnie dużych sekcji konstrukcji, dla ograniczenia ilości styków montażowych nad torami. W tym celu zmobilizowany został żuraw gąsienicowy o udźwigu 500 t z wysięgnikiem kratowym o długości 100 m zdolny do podniesienia, przewiezienia i podania sekcji na maksymalnym promieniu 82 m (przy wadze 38 t) oraz do podania sekcji o maksymalnym ciężarze 68 t, o wymiarach planie 32 m x 17,5 m, na promieniu 56 m. Kadra inżynierska od początku budowy została wyczulona w sposób szczególny na zapewnienie bezpieczeństwa prowadzenia robót przy i nad linią kolejową z czynną siecią trakcyjną zjadającą się pod napięciem. Po wykonaniu montażu i wykończeniu prawej jezdni Wiaduktu możliwe stało się rozebranie starej konstrukcji z lat 60. XX w., co z uwagi na wyżej wymienione czynniki kolejowe stanowiło największe wyzwanie inżynierskie całej inwestycji. Ograniczony czas zamknięć torowych wymusił zastosowanie innowacyjnej metody rozbiórki polegającej na dodatkowym podparciu ustroju nośnego, wzmocnieniu poprzez zastosowanie zewnętrznego sprężenia płyty w strefie górnej, przecięciu konstrukcji w środku rozpiętości i następnie zsunięciu dwóch części w kierunku nasypów dojazdowych w dwie strony, gdzie możliwe było już wyburzenie konstrukcji metodą tradycyjną z użyciem koparek gąsienicowych wyposażonych w młoty kujące. Pomimo licznych trudności pojawiających się z dnia na dzień w trakcie prac związanych z zsuwaniem płyty, całe zadanie dzięki wysiłkowi zespołu inżynierów zostało wykonane w założonym terminie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i bez wpływu na codziennie odbywający się natężony ruch kolejowy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...