Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku
Łukowy wiadukt Biskupia Górka zastąpił istniejący obiekt znajdujący się w ciągu ul. Trakt Św. Wojciecha nad torami kolejowymi.
Inwestycja znajduje się w Śródmieściu Gdańska i stanowi główne połączenie centrum z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową DK91 prowadzącą na południe kraju.
Otwarcie ruchu na drugiej jezdni Wiaduktu Biskupia Górka odbyło się w styczniu 2021 r. W pełnym zakresie wiadukt został otwarty 1 kwietnia 2021 r. Inwestorem inwestycji jest Gmina Miasta Gdańsk reprezentowana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, wykonawcą firma Budimex SA. Za projekt odpowiedzialny był mgr inż. Mirosław Wałęga (BPBK SA w Gdańsku), a nadzór naukowy nad realizacją sprawował zespół z Politechniki Gdańskiej pod kierunkiem prof. Jacka Chróścielewskiego. Całkowita wartość Projektu opiewa na ok. 165 mln zł. Koszt kwalifikowalny wyniósł 138 463 008,91 zł (85% od środków kwalifikowalnych). Dofinansowanie pochodzi ze środków POIiŚ, działanie 4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego.
Opis obiektu
Nowo powstały wiadukt jest jednoprzęsłowym obiektem łukowym o trzech dźwigarach o rozpiętości teoretycznej 104 m, do których podwieszone są dwie jezdnie wykonane z rusztów stalowych zespolonych z żelbetową płytą pomostu. Na płytach pomostu zaprojektowano zabudowę w postaci kap chodnikowych. Szersze kapy w części chodnikowej posiadają dodatkowo odciążenie w postaci zabetonowanych rur f ~110 mm typu DVK-T ze złączkami wodoszczelnymi, wykonane z polietylenu wysokiej gęstości (HDPE). Płyty żelbetowe pomostu zaprojektowano z ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Miasta Gdańsk
Gdańsk jest miastem, które nieustająco się rozwija, a zmiany dostrzegają nie tylko odwiedzający nas licznie turyści, ale przede wszystkim jego mieszkańcy. Wiadukt Biskupia Górka jest jedną z największych inwestycji ostatnich trzech lat, która nie tylko zasadniczo usprawniła komunikację w centrum miasta, ale również zmieniła jego krajobraz. To nowoczesne przedsięwzięcie uwzględniające potrzeby posiadaczy samochodów, pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych i coraz liczniej korzystających z rowerów mieszkańców zostało sfinansowane przez pieniądze podatników Unii Europejskiej oraz dzięki podatkom mieszkańców Gdańska.Na uwagę zasługuje fakt, że przebudowa była i jest nieprzerwanie prowadzona w niezwykle trudnym okresie pandemii, dlatego, choć to jeszcze nie koniec prac, chciałam wyrazić wdzięczność wszystkim, którzy przyczynili się do przygotowania tej inwestycji, przeprowadzenia jej i nadzorowania, moim współpracownikom, a także wykonawcy – firmie Budimex S.A.Mirosław Wałęga – projektant mostu, BPBK SA
Lokalizacja Węzła „Biskupia Górka” (w Centrum Gdańska na przecięciu głównych ciągów komunikacyjnych nad kolejową głowicą wjazdową na stację Gdańsk Główny) była wyzwaniem dla zespołu projektowego. Należy zwrócić uwagę, że projektowano na terenie wyburzonych w XIX wieku, ale jedynie do poziomu terenu, fortyfikacji miejskich pod baczną obserwacją i ze wskazaniami służb konserwatorskich. W miejscu tym krzyżują się także pod ziemią często niezinwentaryzowane, nawet stuletnie, sieci infrastruktury sanitarnej, gazowej, energetycznej, telekomunikacyjnej itp. zarówno miejskiej, jak i kolejowej. Należało także utrzymać ciągłość ruchu z możliwie najmniejszą uciążliwością, w szczególności dla mieszkańców, gdyż brak w tym miejscu możliwości poprowadzenia układu objazdowego na okres dłuższy niż weekend. Wiadomo było, że wobec braku możliwości pełnego rozeznania (zastosowano rozpoznanie georadarowe oraz analizy historyczne) sieci infrastruktury, które powstały jeszcze przed wojnami, oraz stanowisk archeologicznych koordynacja działań wszystkich branż przeniesie się na etap budowy i wówczas niezbędne będą zmiany i korekty. Z udziałem Inwestora i Wykonawcy pokonano wiele trudności i wydaje się, że efekt jest zdecydowanie satysfakcjonujący.Włodzimierz Bartosiewicz – dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska
Wiadukt Biskupia Górka to jedna z najbardziej oczekiwanych i obserwowanych inwestycji przez mieszkańców Gdańska, znajduje się bowiem w sercu miasta. To ważny projekt poprawiający komunikację, dojazd oraz dostępność do najważniejszych miejsc w Gdańsku. Prace przy jego budowie to wyzwanie zarówno inżynieryjne, jak i budowlane. Znajdujemy się w ścisłym centrum miasta i mamy tu obiekty zabytkowe, w związku z czym konieczna była zmiana niektórych parametrów parkingu.W czerwcu 2018 r. na budowie odkryto kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego i fragment jeszcze starszej, XV-wiecznej Baszty Nowej. Władze Gdańska zdecydowały wówczas o zachowaniu i wyeksponowaniu zabytków w nowym układzie drogowym, w porozumieniu z Wojewódzkim Pomorskim Konserwatorem Zabytków. Konieczne okazały się jednak przeprojektowanie niektórych elementów układu drogowego i zmiana technologii posadowienia wiaduktu.Dzięki dobrej współpracy i zaangażowaniu naszych pracowników udało się opracować nowy projekt i doprowadzić do oddania obu nitek wiaduktu, z czego z pewnością cieszą się mieszkańcy i goście wizytujący Gdańsk. Budowa jest realizowana w czasie pandemii, co jednak nie wpłynęło na harmonogram i tempo prac, z czego jesteśmy niezwykle dumni. Otwarcie obu nitek wiaduktu znacznie zmniejszyło korki, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo i komfort jazdy.Otwarcie ruchu na drugiej nitce Wiaduktu Biskupia Górka odbyło się w styczniu 2021 r. Co ważne, na każdej nitce wiaduktu otwarte zostały dwa z trzech pasów ruchu. Wiosną sukcesywnie będą udostępnione również pozostałe przebudowywane w ramach inwestycji odcinki drogowe, a zakończenie realizacji całego układu drogowego wraz z parkingiem nastąpi w drugiej połowie roku.Rafał Zieliński, kierownik robót mostowych, Budimex
Główne wyzwania związane z budową Wiaduktu Biskupia Górka wynikały z lokalizacji obiektu nad czteroma czynnymi torami kolejowymi, w tym dwoma torami magistralnej linii nr 9 relacji Gdańsk – Warszawa. Wytyczne narzucone przez kolejarzy umożliwiały całkowite zamknięcie linii na potrzeby montażu maksymalnie tylko na 4 h w ciągu nocy, co po odjęciu czasu niezbędnego na wyłączenia napięcia w sieci trakcyjnej dawało ok. 3 h pracy montażowej w warunkach nocnych. Dodatkowym utrudnieniem był ograniczony plac budowy w centrum Gdańska, wymuszający montaż całej konstrukcji tylko od jednej strony linii kolejowej. Tak postawione warunki wymusiły zaprojektowanie maksymalnie dużych sekcji konstrukcji, dla ograniczenia ilości styków montażowych nad torami. W tym celu zmobilizowany został żuraw gąsienicowy o udźwigu 500 t z wysięgnikiem kratowym o długości 100 m zdolny do podniesienia, przewiezienia i podania sekcji na maksymalnym promieniu 82 m (przy wadze 38 t) oraz do podania sekcji o maksymalnym ciężarze 68 t, o wymiarach planie 32 m x 17,5 m, na promieniu 56 m. Kadra inżynierska od początku budowy została wyczulona w sposób szczególny na zapewnienie bezpieczeństwa prowadzenia robót przy i nad linią kolejową z czynną siecią trakcyjną zjadającą się pod napięciem. Po wykonaniu montażu i wykończeniu prawej jezdni Wiaduktu możliwe stało się rozebranie starej konstrukcji z lat 60. XX w., co z uwagi na wyżej wymienione czynniki kolejowe stanowiło największe wyzwanie inżynierskie całej inwestycji. Ograniczony czas zamknięć torowych wymusił zastosowanie innowacyjnej metody rozbiórki polegającej na dodatkowym podparciu ustroju nośnego, wzmocnieniu poprzez zastosowanie zewnętrznego sprężenia płyty w strefie górnej, przecięciu konstrukcji w środku rozpiętości i następnie zsunięciu dwóch części w kierunku nasypów dojazdowych w dwie strony, gdzie możliwe było już wyburzenie konstrukcji metodą tradycyjną z użyciem koparek gąsienicowych wyposażonych w młoty kujące. Pomimo licznych trudności pojawiających się z dnia na dzień w trakcie prac związanych z zsuwaniem płyty, całe zadanie dzięki wysiłkowi zespołu inżynierów zostało wykonane w założonym terminie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i bez wpływu na codziennie odbywający się natężony ruch kolejowy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Soszyński: Razem możemy kreować przyszłość budownictwa mostowego
Grzegorz Soszyński, prezes zarządu Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o., z okazji 25-lecia działalności firmy w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” opowiada o kluczowych zmianach w polskim budownictwie mostowym, wyzwaniach związanych z budową firmy od podstaw oraz projektach, które stały się powodem do dumy. Wspomina także o wartości współpracy ...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...