GDDKiA udostępniła Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych

Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych to dokument, który został wypracowany przez Zespół tunelowy działający od 2021 roku w GDDKiA. Od dzisiaj jest publicznie dostępny i każdy może się z nim zapoznać. Do końca września br. czekamy na opinie branży wykonawczej, projektantów i wszystkich innych podmiotów oraz specjalistów, którzy mogą zgłaszać swoje uwagi za pomocą formularza dostępnego na stronie GDDKiA.

GDDKiA udostępniła Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych

Dokument dotyczy m.in. orientacyjnych danych geometrycznych tunelu, uwarunkowań geotechnicznych i hydrogeologicznych, trwałości tunelu jako obiektu inżynierskiego czy wykorzystywanych materiałów. Uwzględnia również m.in. wymagania podstawowe dla budynków technicznych i centrów zarządzania tunelem, kwestie oświetlenia, wentylacji, monitoringu, sterowania ruchem oraz sygnalizacji pożarowej.

Uwagi do Opisu potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych można zgłaszać za pośrednictwem formularza – TUTAJ.

Tunele drogowe w Polsce

Na drogach krajowych ma być docelowo 17 tuneli o łącznej długości ponad 25 km. Cztery są już gotowe, w tym tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, tunel na Zakopiance, oddany 30 czerwca br. tunel w Świnoujściu oraz tunel w ciągu drogi ekspresowej S1 w Lalikach (woj. śląskie), z którego kierowcy korzystają od 2010 roku.  

Jak informuje GDDKiA, kolejne siedem jest w realizacji, natomiast sześć w przygotowaniu (w tym najdłuższy 5-kilometrowy tunel na S6 w rejonie Szczecina). Pokazuje to, że GDDKiA posiada już pewne doświadczenia w realizacji inwestycji tunelowych, ale równocześnie dalej ma przed sobą kolejne wyzwania. Kluczowe jest zatem wykorzystanie zgromadzonej już wiedzy w celu wypracowania jednolitych wymagań projektowania tuneli. To jedno z głównych zadań postawionych przed Zespołem tunelowym GDDKiA. 

Tunele użytkowane (trzy o łącznej długości 6,6 km): 

  • S7 Lubień – Rabka-Zdrój – 2085 m,  
  • S2 Południowa Obwodnica Warszawy – 2335 m,  
  • S1 Szare – Laliki – 678 m, 
  • DK93 w Świnoujściu – 1480 m.

Tunele w budowie (osiem o łącznej długości 7,8 km):  

  • S3 Bolków – Kamienna Góra – 2300 i 320 m,  
  • S1 Przybędza – Milówka – 984 i 834 m,  
  • S19 Rzeszów – Babica – 2250 m,  
  • S52 Północna Obwodnica Krakowa – 653 i 496 m.  

Tunele w przygotowaniu (sześć o łącznej długości 11,3 km):  

  • S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina – 5000 m,  
  • DK79 Zabierzów – 317 m,  
  • S19 Jawornik – Domaradz – 2910 i 960 m,  
  • S7 Kiełpin – Warszawa – 1122 i 1000 m. 

Jednolite i przejrzyste wymagania poddane wszechstronnym konsultacjom

Efektem prac specjalistów GDDKiA zajmujących się praktyczną realizacją i przygotowaniem inwestycji tunelowych jest Opis potrzeb i wymagań dla tuneli drogowych. Dokument ten określa wymagania – między innymi w zakresie systemu wentylacji, systemów przeciwpożarowych, drążenia, systemów sterowania ruchem oraz nawierzchni. Przyjęcie jednolitych wymagań pozwoli na opracowanie optymalnych projektów tuneli w oparciu o zdobyte doświadczenia i aktualną wiedzę techniczną.  

Tunele będą projektowane finalnie przez specjalistyczne biura projektowe i budowane przez wykonawców inwestycji. Wymagania powinny być przede wszystkim jasne i czytelne, co w efekcie przełoży się na bezpieczne, nowoczesne i wykonane w sposób optymalny tunele drogowe. Dlatego bardzo ważne jest dla nas poznanie opinii branży projektowej, wykonawczej, ale również wszelkich innych podmiotów, specjalistów oraz przedstawicieli świata nauki. 

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.