XVII KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA „Warsztat Pracy Rzeczoznawcy Budowlanego”
W dniach 19-21 października br. w Kielcach-Cedzynie odbyła się XVII Konferencja Naukowo-Techniczna „Warsztat Pracy Rzeczoznawcy Budowlanego” zorganizowana przez Wydział Budownictwa i Architektury Politechniki Świętokrzyskiej oraz Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa Oddział Kielce.
Patronat honorowy nad Konferencją objęli: Świętokrzyski Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, Prezydent Miasta Kielce, Główny Urząd Nadzoru budowlanego, Instytut Techniki Budowlanej, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa oraz Politechnika Świętokrzyska. Konferencję Patronatem objęły już tradycyjnie Okręgowe Izby Inżynierów Budownictwa: Mazowiecka, Małopolska, Śląska i Świętokrzyska oraz w tym roku Warmińsko-Mazurska.
Organizowana co dwa lata, w formie warsztatów, Konferencja stała się ważnym miejscem przekazywania i wymiany informacji, wiedzy i doświadczeń z zakresu szeroko rozumianego rzeczoznawstwa budowlanego. Tradycyjnie Konferencja odbywała się w maju, ale ze względu na stan epidemii w roku 2020 została przeniesiona na październik i w rezultacie odbyła się w sposób zdalny. Dążąc do utrzymania regularności jej organizacji, przy zachowaniu zasady nie nakładania się terminów z Konferencją „Awarie budowlane”, zdecydowano, że również w 2022 roku odbędzie się w październiku. W tegorocznym spotkaniu udział wzięło 135 uczestników, wśród których obecni byli przedstawiciele uczelni wyższych, ośrodków naukowo-badawczych, firm projektowych i wykonawczych, oddziałów Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa oraz Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, a także indywidualnie Rzeczoznawcy. W konferencji wzięli także udział i wygłosili referaty zaproszeni goście z Niemiec (prof. Noakowski), Włoch (prof. Proverbio) i USA (zdalnie prof. Nowak).
Sponsorami, bez których organizacja konferencji jest prawie niemożliwa, między innymi były FIRMY: PERI POLSKA, HILTI, DLUBAL, FAMAR, LENSO oraz Okręgowe Izby Inżynierów Budownictwa: Małopolka, Mazowiecka, Śląska i Świętokrzyska.
Patronat medialny zapewniły takie uznane czasopisma jak: Inżynieria i Budownictwo, Przegląd Budowlany, Materiały Budowlane, Builder, Strcture and Environmet, Mosty, Magazyn Autostrady, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, Nowoczesne Hale, Drogowo-Mostowy.pl.
Poziom merytoryczny konferencji zapewniony był przez Komitet Naukowo-Programowy, którego Przewodniczącym był – po raz pierwszy – Profesor Jerzy Hoła.
Uroczyste otwarcie konferencji odbyło się 19 października w sali konferencyjnej hotelu Uroczysko w Cedzynie k/Kielc. Konferencję otworzyli Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego – Profesor Wiesław Trąmpczyński i Przewodniczący Komitetu Naukowo-Programowego – Profesor Jerzy Hoła. Profesor Trąmpczyński przekazując informacje organizacyjne powitał uczestników i zaproszonych gości, a następnie głos zabrali: Pan Profesor Marek Iwański – w imieniu Rektora Politechniki Świętokrzyskiej, Pani Profesor Maria Kaszyńska – Przewodnicząca Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, Pan Dyrektor Instytutu Techniki Budowlanej – Robert Geryło, Pan Profesor Kazimierz Furtak – Przewodniczący Komitetu Inżynierii Lądowej I Wodnej Polskiej Akademii Nauk, Pan Profesor Jacek Szer – w imieniu Przewodniczącego Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, a także Przewodnicząca Świętokrzyskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa – Pani Ewa Skiba. Profesor Hoła – Przewodniczący Komitetu Naukowo-Programowego w ramach powitania przedstawił cel konferencji liczbę zamówionych oraz zgłoszonych referatów przewidzianych do wygłoszenia podczas obrad konferencji. Uroczystość otwarcia konferencji zakończyły szczególne podziękowania:
– dla Profesora Leonarda Runkiewicza pełniącego funkcję Przewodniczącego Komitetu Naukowo-Programowego 16. Konferencji Warsztat Pracy Rzeczoznawstwa Budowlanego przedstawione wraz z rysem sylwetki Profesora Znakomitego Rzeczoznawcy i Kolegi przez Prezesa Fundacji PZITB Wiktora Piwkowskiego,
dla Roberta Geryło – Dyrektora Instytutu Techniki Budowlanej, który niezmiennie przy wszystkich edycjach jest merytorycznym współorganizatorem konferencji.
Z tego tytułu Przewodniczący Komitetów wręczyli Panu Profesorowi i Dyrektorowi okolicznościowe grawertony.
W ramach podziękowania za 10 lat organizacji konferencji od 2012 roku – pięciu jej kolejnych edycji – dzięki zaangażowaniu Profesora Wiesława Trąmpczyńskiego, który w tym roku akademickim obchodzi 50 pracy zawodowej, Profesor Zbigniew Rusin przedstawił krótką historię tej konferencji oraz sylwetkę Profesora Trąmpczyńskiego na tle Jego dokonań dla rozwoju Politechniki Świętokrzyskiej.
Tradycyjnym akcentem artystycznym otwarcia konferencji był piękny koncert w wykonaniu Akademii Młodych Talentów „Małe Skrzypeczki – Maria Wieleńska”.
Podczas konferencji referaty zostały wygłoszone w siedmiu tematycznych sesjach, w tym:
– pięć sesji podczas których przedstawiono referaty zamówione, które obejmowały:
– zagadnienia prawne i organizacyjne w działalności rzeczoznawcy,
– oddziaływania na obiekty budowlane,
– problemy nośności i trwałości obiektów,
– diagnostykę i utrzymanie obiektów,
– utrzymanie mostów,
oraz dwie sesje w zakresie rozwiązywania problemów w budownictwie. podczas których przedstawiono 11 referatów zgłoszonych, obejmujących rozwiązania teoretyczne do zastosowań w praktyce inżynierskiej, przykłady opinii technicznych dotyczących diagnostyki, przebudowy i wzmocnień konstrukcji, a także problem wpływu wyjątkowych oddziaływań klimatycznych na obiekty budowlane i ograniczania ich negatywnych skutków oraz oddziaływań geotechnicznych na sąsiadujące zabudowy. Ostatni referat przedstawił „ekomiasta” na przykładzie istniejących rozwiązań na świecie i w Polsce, czyli wizję przyszłości i nowych zadań dla rzeczoznawców budowlanych.
Po wygłoszonych referatach pierwszej sesji Zagadnienia prawne i organizacyjne odbyła się szeroka dyskusja w sprawie potrzeby nowelizacji przepisów prawa budowlanego dotyczących przywrócenia Rzeczoznawcom samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie.
Dyskusja w zakresie tematyki poruszanej w wygłoszonych referatach była ożywiona także po każdej sesji. Frekwencja uczestników podczas sesji i aktywny ich udział podkreśla wagę i potrzebę organizacji tej konferencji, mimo zmieniających się uwarunkowań prawnych działalności rzeczoznawcy budowlanego. Podczas podsumowania Uczestnicy wypowiedzieli się bardzo pozytywnie zarówno pod kątem merytorycznym jak i organizacyjnym tej XVII Konferencji Naukowo-Technicznej.
źródło i fot.: organizator
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Marcin Opaliński, Prezes Zarządu UNIMOT Bitumen, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” zdradza kulisy formalizowania spółki UNIMOT Bitumen, a także wskazuje, co wyróżnia ją spośród innych producentów asfaltu. Odpowiada również na pytania dotyczące zagranicznych rynków, innowacji i planów firmy na przyszłość. Spółka UNIMOT Bitumen od kilku ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
W artykule przybliżono cechy konstrukcyjne najcięższych maszyn służących do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych, jakimi są walce drogowe. Walcem drogowym nazywamy maszynę drogową składającą się z zespołu cylindrycznych walców, zwanych wałami, służących do zagęszczania powierzchni gruntu lub warstw nawierzchni drogowej. W obecnie konstruowanych walcach drogowych dąży się do zapewnienia płynnego rozruchu i minimalnych strat czasu związanych ze zmianą kierunku jazdy walca. Nacisk lini...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Temat tego artykułu jest wbrew pozorom trudny i bardzo obszerny. Przewidywania dotyczące przyszłości są w każdej dziedzinie życia, nauki i techniki ryzykowne i oparte zwykle na ekstrapolacji tendencji, które mniej lub bardziej wyraźnie są zauważalne obecnie. Uwaga ta dotyczy więc także i przyszłych zastosowań betonu w mostownictwie. I tu ważne zastrzeżenie: niniejsze opracowanie oparte jest na całkowicie subiektywnych spostrzeżeniach autora i rzecz jasna obejmuje tylko niektóre aspekty perspe...
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
W artykule przedstawiono wyniki eksperymentów niszczących, które rzucają nowe światło na projektowanie mostów zespolonych w Polsce. Różnica między tradycyjnymi normami a nowoczesnym podejściem opartym na Eurokodzie 4 jest widoczna. Wyniki badań opisane przez autorów stanowią solidny argument za zmianą tradycyjnych praktyk. Specyfiką polskiego mostownictwa jest z jednej strony dynamiczny rozwój i stosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych (i podejść projektowych), a z drugiej strony przywiąza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...

XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 - 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konf...