Budowa drogi 2392P
Droga 2392P to ważne połączenie gmin powiatu poznańskiego. Główne cele inwestycji to zapewnienie możliwości pełnego wykorzystania drogi, a także poprawa dostępności komunikacyjnej terenów inwestycyjnych i użyteczności publicznej oraz szybkie i wygodne połączenie czterech gmin powiatu.
Droga została przebudowana na 2,5-kilometrowym odcinku od Więckowic (a dokładnie od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 307) do Lusówka. Wcześniej nie spełniała ona parametrów drogi powiatowej nawet klasy zbiorczej. Miała przekrój jednojezdniowy, o szerokości od 4 do 5 m, z nawierzchnią fragmentarycznie tłuczniowo-gruntową. Jej stan techniczny był zły. W jej ciągu nie było również poboczy, chodników czy ścieżek rowerowych.
Inwestorem był Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu. Projekt przygotowała Pracownia ELITON z siedzibą w Tomicach, z kolei zadanie wykonała firma COLAS z Palędzia. Inwestycja pochłonęła niemal 9 mln zł. Powiat poznański otrzymał na ten cel 4,2 mln zł dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych.
Opis przedsięwzięcia
Rozbudowa drogi obejmowała poszerzenie pasa drogowego i budowę nowej drogi obok już istniejącej o szerokości od 4 do 5 m o nawierzchni gruntowej. Pas istniejącej drogi został wykorzystany do budowy chodnika z dostępnością ruchu rowerowego i budowy rowu odwadniającego. Nowa droga klasy Z o nawierzchni bitumicznej ma szerokość 6 m (2 x 3 m) i parametry geometryczne dla prędkości projektowej 50 km/h.
Wybudowano zjazdy do posesji i zjazdy publiczne do dróg osiedlowych uzupełnione o pasy lewoskrętów. Przejścia dla pieszych wyposażono w azyle bezpieczeństwa oznakowane znakami aktywnymi. Dla komunikacji pu...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Tomasz Łubiński
Wicestarosta poznański
Droga Więckowice – Lusówko trafnie wpisuje się w definicję drogi powiatowej i stanowi ważne połączenie gmin powiatu poznańskiego, w szczególności Tarnowa Podgórnego i Dopiewa, a także pobliskiego Buku czy nawet Stęszewa. Niestety, jej wcześniejszy stan nie pozwalał na wykorzystanie jej w pełni. Nawierzchnia była tylko gruntowa, wąska, brakowało jakiejkolwiek infrastruktury drogowej. W ramach prac zbudowano od podstaw konstrukcję jezdni, wykonano odwodnienie, ścieżkę rowerową oraz chodnik. Dzięki przebudowie, a właściwie budowie tej drogi, zwiększyła się dostępność komunikacyjna ważnych terenów inwestycyjnych, już działających przedsiębiorstw, instytucji sportowo-rekreacyjnych. Mieszkańcy zyskali doskonałe połączenie ze szkołami, z urzędami, przychodniami, a także powstającymi osiedlami oraz działkami przeznaczonymi pod budowę mieszkaniową. Nowa droga jest wygodna i bezpieczna dla kierowców, rowerzystów i pieszych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...