Beton w budownictwie tunelowym – cz. I

Dynamiczny wzrost wykorzystania technologii tunelowania w obszarze budownictwa komunikacyjnego stawia przed technologami odpowiedzialnymi za projektowanie składu mieszanek betonowych oraz przed inżynierami odpowiedzialnymi za ich wbudowanie niespotykane w budownictwie kubaturowym i inżynierskim wymagania.

Z tego powodu istotne jest zrozumienie zasad wykonywania tego typu konstrukcji, jak również pożądanych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu. Zasadniczy podział metod tunelowania obejmuje tunele wykonywane metodami:

  • odkrywkowymi (w wykopie wąsko- lub szerokoprzestrzennym),
  • górniczymi (metodą strzałową lub mechaniczną),
  • pipe roofing oraz przecisku hydraulicznego,
  • wierconenia z wykorzystaniem maszyn TBM (tunnel boring machines) oraz SM (shield machines).

Tunele wykonywane metodami odkrywkowymi (w wykopie)

Tymi metodami wykonuje się tunele o nieznacznej długości oraz elementy kubaturowe tuneli, np. stacje metra. W terenie, który pozwala wykonać szerokoprzestrzenny wykop i ukształtować skarpy zgodnie z właściwościami mechanicznymi gruntów rodzimych. A także żelbetową konstrukcję tunelu wykonuje się tradycyjnymi metodami stosowanymi w budownictwie kubaturowym lub montuje z prefabrykatów. Natomiast w terenach, których ukształtowanie lub istniejąca zabudowa nie pozwalają wykonać wykopu szerokoprzestrzennego, stosuje się techniki tunelowania w wykopie wąskoprzestrzennym. W tym wypadku budowę rozpoczyna się najczęściej od wykonania ścian szczelinowych. Następnie wybiera się urobek spomiędzy nich. W przypadku głęboko posadowionych tuneli (z głębokimi ścianami szczelinowymi) w trakcie pogłębiania wykopu ściany szczelinowe podpiera się rozporami rurowymi. W tak z...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.