Badania i analiza zdegradowanego sklepionego mostu kolejowego

Badania i analiza zdegradowanego sklepionego mostu kolejowego w Rybniku to temat niniejszego artykułu. Przedstawiono analizę statyczno-wytrzymałościową obiektu wykonaną na podstawie przeprowadzonych badań.

Prawie połowa kolejowych obiektów inżynieryjnych w naszym kraju jest eksploatowana od ponad 100 lat [14], a więc – zgodnie z założeniami projektowymi oraz dotychczasowymi doświadczeniami – zbliża się do końca okresu bezpiecznej eksploatacji. W procesie oceny kondycji większości tych obiektów, oprócz konieczności określenia zaawansowania procesów degradacji, istotnym problemem jest brak wiarygodnej dokumentacji technicznej i eksploatacyjnej. W stosunku do takich obiektów niezbędne jest wykonywanie indywidualnych ocen ekspertyzowych wykorzystujących zarówno wyniki badań doświadczalnych, jak i rezultaty analiz statyczno-wytrzymałościowych.

Zakres kompleksowych działań ekspertyzowych powinien obejmować [7, 15]:

  1. przegląd obiektu z inwentaryzacją podstawowych parametrów geometrycznych i materiałowych oraz identyfikacją uszkodzeń,
  2. przeprowadzenie badań odpowiedzi konstrukcji na obciążenia eksploatacyjne lub zaprogramowane obciążenia próbne,
  3. opracowanie teoretycznego numerycznego modelu obliczeniowego obiektu z uwzględnieniem zidentyfikowanych uszkodzeń,
  4. kalibrację i weryfikację modelu numerycznego na podstawie wyników badań doświadczalnych pod obciążeniami,
  5. przeprowadzenie analiz statyczno-wytrzymałościowych przy użyciu modelu numerycznego, z uwzględnieniem najniekorzystniejszych kombinacji obciążeń,
  6. określenie warunków dalszej bezpiecznej eksploatacji obiektu oraz zakresu ewentualnych niezbędnych zabiegów utrzymaniowych.

Praktyczne zastosowanie proponowanego sposobu p...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.