Analiza wpływu rozdrobnionego szkła odpadowego na właściwości betonu asfaltowego do warstwy ścieralnej

Materiały i metody badań

Program badań laboratoryjnych polegał na ocenie wpływu zastosowania rozdrobnionego szkła odpadowego na właściwości betonu asfaltowego przeznaczonego do warstwy ścieralnej nawierzchni drogi obciążonej ruchem KR1-2.

W zaprojektowanej zgodnie z [12] mieszance referencyjnej zastosowano kruszywo szarogłazowe z zakładu produkcyjnego w Bernbruch, piasek płukany z kopalni Mosty i wypełniacz wapienny produkowany przez firmę Nordkalk. Jako lepiszcza użyto asfaltu drogowego 50/70 pochodzącego z rafinerii w Płocku. Zawartość wagowa asfaltu w mieszance mineralno-asfaltowej wynosiła 5,8%. Dodano również środek adhezyjny Wetfix BE w ilości 0,5% w stosunku do asfaltu. Skład ramowy zaprojektowanej mieszanki mineralno-asfaltowej zestawiono w tab. 1.

Wykonano w sumie pięć mieszanek betonu asfaltowego o uziarnieniu do 11,2 mm, różniących się udziałem rozdrobnionego szkła odpadowego (tab. 2).

Rozdrobnione szkło i wypełniacz pozyskano w wyniku kruszenia opakowań szklanych (butelek) ze szkła brązowego. Po rozdrobnieniu w laboratoryjnej kruszarce szkło odpadowe podzielono w procesie przesiewania na poszczególne frakcje. Za wypełniacz uznano materiał, którego ziarna były mniejsze niż 0,063 mm i oznaczono go symbolem WK (fot. 2b). Natomiast pozostałe ziarna szkła (> 0,063 mm) zostały wykorzystane do przygotowania (wagowo) stosu kruszywa odpowiadającego uziarnieniu kruszywa drobnego wchodzącego w skład projektowanego betonu asfaltowego (fot. 2a). Ponadto wykorzystano w badaniach drugi rodzaj wypełniacza, który powstał w wyniku dodatkowego rozdrobnienia szkła w bębnie mikro-Devala. Tak przygotowany wypełniacz oznaczono symbolem WM (fot. 2c).

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Marek Makowski: Ważne są regularne spotkania i wymiana doświadczeń

Marek Makowski, Przewodniczący Krajowej Rady Zarządców Dróg Powiatowych, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” koncentruje się na tematyce zarządzania infrastrukturą drogową na poziomie lokalnym w Polsce. Opowiada o wyzwaniach, celach i sukcesach związanych z działalnością Rady. Omawia także kwestie związane z tzw. modernizacją i bezpieczeńst...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.