Analiza przyrodnicza nowo powstałej zieleni dróg i autostrad

W artykule przedstawiono analizę przyrodniczą nowo powstałej zieleni dróg i autostrad w Polsce, zakładanej w latach ok. 2000-2020. Opracowanie to ma charakter praktyczno-merytoryczny i poglądowy. Podano również wieloletnie wskazania pielęgnacyjne.

W analizie przyrodniczej wykorzystano wyniki inwentaryzacji powykonawczej i w okresie gwarancyjnym udatności nasadzeń drzew, krzewów i pnączy na niektórych odcinkach dróg krajowych i autostrad w Polsce. Oceniano także poglądowo żywotność i dynamikę wzrostu roślinności drzewiastej, pnączy i runa poboczy zakładanej w latach 2000-2020 na niektórych odcinkach autostrad: A1, A2, A4, AOWA8, dróg krajowych S22, S5. Przeanalizowano wpływ mikoryzacji sadzonek, dodatków hydrożeli do podłoża przy zaprawianiu dołów ziemią urodzajną, przekompostowanego obornika i dodatków biohumusu przy podlewaniu nasadzeń, stosowania drzew i krzewów z zakrytym systemem korzeniowym w późniejszym analizowanym okresie mianowicie w latach ok. 2009-2020. Wskazywane w tym opracowaniu i wnioskach tezy wymagają dodatkowych szczegółowych badań przeprowadzanych w terenie nowopowstałych dróg i autostrad.

Analiza stanu zieleni nowo powstałych dróg i autostrad w Polsce

Nowo powstałe inwestycje infrastrukturalne, głównie drogi i autostrady, pociągają za sobą konieczność wyłączenia z innego użytkowania (rolnego, leśnego, obszarów chronionych), znacznych obszarów – tysiące ha. Natomiast inwestycje kolejowe już w mniejszym stopniu, ponieważ w większości są to modernizacje już istniejących szlaków kolejowych w Polsce. Szerokość nowego pasa drogowego jest różna, największa przy autostradach – ok. 70-130 m szerokości. Poza tym pojawia się negatywne oddziaływanie dróg i autostrad na grunty przyległe; sięgające od 100 do 180 m (lub nawet w większym zakresie do 200-300 m) od krawędz...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.