Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
![DPU_4_23_Przemyslaw_Rokitowski_METODA_GEORADAROWA_NA_DRODZE_GMINNEJ_RYS_2](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2023/12/DPU_4_23_WYKORZYSTANIE_METODY_GEORADAROWEJ_NA_DRODZE_GMINNEJ_RYS_2-697x337.jpg)
![DPU_4_23_Przemyslaw_Rokitowski_METODA_GEORADAROWA_NA_DRODZE_GMINNEJ_RYS_3](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2023/12/DPU_4_23_WYKORZYSTANIE_METODY_GEORADAROWEJ_NA_DRODZE_GMINNEJ_RYS_3-697x338.jpg)
Na przedstawionych echogramach profili pomiarowych zaznaczyły się odbicia fali elektromagnetycznej pochodzące od granic warstw asfaltowych, granicy podbudowy z kruszywa, granicy poziomu zwierciadła wód gruntowych oraz granicy gruntów rodzimych. Pakiet warstw mineralno-asfaltowych wynosił ok. 18-20 cm, sumaryczna grubość warstw podbudów z materiałów niezwiązanych wyniosła ok. 45-50 cm, zaś charakterystyczne fluktuacje obserwowane na początkowym i końcowym odcinku sygnalizują, że pod warstwą podbudowy zastosowano warstwę wzmocnienia podłoża gruntowego. Uzyskane informacje na temat konstrukcji nawierzchni pokrywały się z projektowanym układem i grubością poszczególnych elementów nawierzchni drogowej. Zgodnie z przewidywaniami na echogramach wykreślono również wysoki poziom zwierciadła wód gruntowych, który stabilizował się średnio na głębokości 125 cm poniżej poziomu nawierzchni. Oznacza to, że ZWG znajdowało się ok. 50 cm pod spodem warstw podbudowy niezwiązanej, a w miejscach występowania wzmocnienia podłoża gruntowego – ok. 25 cm poniżej spodu tej warstwy. O wysokim poziomie wód gruntowych i podłożu gruntowym zbudowanym z gruntów spoistych świadczy także otrzymany czytelny zasięg georadarowy maksymalnie 3 m. Na tej głębokości zaobserwowano silne tłumienie fali elektromagnetycznej występujące w gruntach rodzimych sugerujące, że na badanym terenie (pod konstrukcją nawierzchni drogowej) występują grunty o bardzo dużej wilgotności i/lub grunty spoiste.
W takich warunkach gruntowo-wodnych oraz przy przewidywanym obciążeniu ruchem w zakresie kategorii KR3 nawierzchnia drogowa może doznawać większego „uszczerbku jednostkowego” przy przejeździe pojedynczego pojazdu ciężkiego. Większe ugięcia nawierzchni obciążenia od koła pojazdu będą skutkować szybszym „wykorzystaniem” projektowanej trwałości zmęczeniowej nawierzchni objawiającej się w widocznych na warstwie ścieralnej pęknięciach, nierównościach lub innej formie uszkodzeń. Działaniem naprawczym w takiej sytuacji może być m.in. próba poprawienia warunków odwodnienia poprzez zastosowanie drenażu głębokiego lub innych rozwiązań pozwalających na obniżenie zwierciadła wód gruntowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Jakie są perspektywy rozwoju hydrotechniki w kontekście branży mostowej, zwłaszcza w kontekście zmian klimatycznych i rosnących oczekiwań dotyczących bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji? Grzegorz Małasiewicz: Zmiany klimatyczne, a co za tym idzie, zwiększona częstotliwość i intensywność opadów oraz podnoszenie się poziomu mórz, stawiają poważ...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
System wywrotki – warsztat naprawczy System wywrotki – warsztat naprawczy składa się z dwóch podsystemów [4]: System wywrotek można podzielić na: a) maszyny, o liczności m, przeznaczone do realizacji zadania transportowego (odbioru strumienia urobku generowanego przez maszyny ładujące), b) maszyny, o liczności r, przeznaczone do rezerwy. Pamiętajmy, że powyższy podział jest umowny, niezbędny dla potrzeb modelowania i dalej, obliczania systemu. Dyspozytor steruje na bieżąco systemem, zmieniają...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Metodologia badań i technika pomiarowa Identyfikacja nawierzchni drogowej to fundamentalny element bezpieczeństwa jej użytkowników. Dlatego też niezawodne wykrywanie nawet najmniejszych uszkodzeń staje się priorytetem dla dziedziny drogownictwa. Proces identyfikacji defektów nawierzchni rozpoczyna się od jej precyzyjnej fotograficznej rejestracji. Pierwszym etapem tego procesu jest wykonanie zdjęć powierzchni przy użyciu wyspecjalizowanych kamer, które są skierowane prostopadle do nawierzchni...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...