Waldemar Gajeski: Mosty łączą ludzi

Waldemar Gajeski, dyrektor Dyrekcji Mostowej STRABAG, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” odpowiada na pytania związane m.in. z kryzysową sytuacją w branży budowlanej oraz rozwiązaniami systemowymi, które mogłyby pomóc polskim firmom go przetrwać. Ponadto omawia perspektywy branży mostowej na przyszły rok, a także zdradza, która realizacja mostu była największym wyzwaniem dla firmy.

Waldemar Gajeski, dyrektor Dyrekcji Mostowej STRABAG

Rynek budowlany w ciągu ostatnich dwóch lat znajduje się w zasadzie nieprzerwanie w sytuacji nadzwyczajnej. Jak STRABAG, który jest jednym z liderów rynku dużych inwestycji infrastrukturalnych, odnajduje się w tych realiach?

Waldemar Gajeski: Branża budowlana funkcjonuje w sytuacji kryzysowej już od trzech lat, czyli od wybuchu pandemii. Gdy niektóre obszary gospodarki, siłą rzeczy, przestały działać lub musiały ograniczyć aktywność, branża budowlana pracowała na pełnych obrotach. Wykonawcy, dostawcy oraz producenci materiałów budowlanych stanowili w czasie pandemii krwiobieg gospodarki. Od tego, jak ta branża funkcjonuje, jakie ma warunki wykonywania umów, zależy kilka milionów miejsc pracy, zależą przyszłe inwestycje i możliwości ich realizacji. Wybuch wojny w Ukrainie skomplikował i tak trudną sytuację na rynku budowlanym w Polsce i Europie. Mimo tych trudności działająca na polskim rynku budowlanym od 35 lat Grupa STRABAG w jubileuszowy rok działalności weszła z rekordowym portfelem zleceń, który wynosi ok. 8 mld zł. To najwyższy portfel w historii naszej firmy.

Wojna w Ukrainie postawiła rynek budowlany oraz wykonawców wobec wyzwań, z jakimi się dotąd nie mierzyli. Oprócz wzrostu cen wszystkich surowców budowlanych oraz rażącego wzrostu cen energii i paliw rynek zaczął mierzyć się z niedoborami pracowników. Jakie, Pana zdaniem, należałoby podjąć systemowe działania, które pozwoliłyby na kontynuację zadań inwestycyjnych?

Waldemar Gajeski: Wojna w Ukrainie i wywołany nią gwałtowny wzrost cen surowców, materiałów i energii, przerwane łańcuchy dostaw i rekordowa inflacja w całej gospodarce tylko zaostrzyły problemy branży budowlanej. Wpłynęło to negatywnie na rentowność kontraktów infrastrukturalnych oraz kubaturowych prowadzonych przez firmy budowlane w Polsce. Jako krok w dobrym kierunku przyjęliśmy zmianę dotyczącą podniesienia limitu waloryzacji kontraktów drogowych do 10% realizowanych na zlecenie GDDKiA. Temat ten podnosiliśmy przez wiele miesięcy, gdy na przełomie 2020 i 2021 roku nastąpił gwałtowny wzrost cen materiałów budowlanych oraz kosztów pracy. Cieszy nas fakt, że nasze argumenty spotkały się ze zrozumieniem Ministerstwa Infrastruktury. Branży zależało na zwiększeniu limitów waloryzacyjnych we wszystkich obowiązujących dotychczas umowach podpisanych z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP PLK. Oczekujemy, że analogiczna decyzja zostanie szybko podjęta w zakresie umów realizowanych na potrzeby zamawiających samorządowych, a także w projektach kolejowych. Ważne jest szybkie podpisanie aneksów do kontraktów, abyśmy mogli wykorzystać te środki dla naszych dostawców i podwykonawców. Z pewnością takie rozwiązanie pomoże wszystkim firmom przetrwać ten trudny czas na mocno rozchwianym rynku budowlanym w Polsce. Na rosnące ceny materiałów budowlanych nałożył się brak dostępności kadr oraz problemy związane z logistyką. To bardzo niepewny czas i jednocześnie czas dużych wyzwań dla nas wszystkich.

Wywiady

Waldemar Gajeski: Mosty łączą ludzi

Waldemar Gajeski, dyrektor Dyrekcji Mostowej STRABAG, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” odpowiada na pytania związane m.in. z kryzysową sytuacją w branży budowlanej oraz rozwiązaniami systemowymi, które mogłyby pomóc polskim firmom go przetrwać. Ponadto omawia perspektywy branży mostowej na przyszły rok, a także zdradza, która realizacja ...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.