Waldemar Gajeski: Mosty łączą ludzi
Waldemar Gajeski, dyrektor Dyrekcji Mostowej STRABAG, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” odpowiada na pytania związane m.in. z kryzysową sytuacją w branży budowlanej oraz rozwiązaniami systemowymi, które mogłyby pomóc polskim firmom go przetrwać. Ponadto omawia perspektywy branży mostowej na przyszły rok, a także zdradza, która realizacja mostu była największym wyzwaniem dla firmy.

Rynek budowlany w ciągu ostatnich dwóch lat znajduje się w zasadzie nieprzerwanie w sytuacji nadzwyczajnej. Jak STRABAG, który jest jednym z liderów rynku dużych inwestycji infrastrukturalnych, odnajduje się w tych realiach?
Waldemar Gajeski: Branża budowlana funkcjonuje w sytuacji kryzysowej już od trzech lat, czyli od wybuchu pandemii. Gdy niektóre obszary gospodarki, siłą rzeczy, przestały działać lub musiały ograniczyć aktywność, branża budowlana pracowała na pełnych obrotach. Wykonawcy, dostawcy oraz producenci materiałów budowlanych stanowili w czasie pandemii krwiobieg gospodarki. Od tego, jak ta branża funkcjonuje, jakie ma warunki wykonywania umów, zależy kilka milionów miejsc pracy, zależą przyszłe inwestycje i możliwości ich realizacji. Wybuch wojny w Ukrainie skomplikował i tak trudną sytuację na rynku budowlanym w Polsce i Europie. Mimo tych trudności działająca na polskim rynku budowlanym od 35 lat Grupa STRABAG w jubileuszowy rok działalności weszła z rekordowym portfelem zleceń, który wynosi ok. 8 mld zł. To najwyższy portfel w historii naszej firmy.
Wojna w Ukrainie postawiła rynek budowlany oraz wykonawców wobec wyzwań, z jakimi się dotąd nie mierzyli. Oprócz wzrostu cen wszystkich surowców budowlanych oraz rażącego wzrostu cen energii i paliw rynek zaczął mierzyć się z niedoborami pracowników. Jakie, Pana zdaniem, należałoby podjąć systemowe działania, które pozwoliłyby na kontynuację zadań inwestycyjnych?
Waldemar Gajeski: Wojna w Ukrainie i wywołany nią gwałtowny wzrost cen surowców, materiałów i energii, przerwane łańcuchy dostaw i rekordowa inflacja w całej gospodarce tylko zaostrzyły problemy branży budowlanej. Wpłynęło to negatywnie na rentowność kontraktów infrastrukturalnych oraz kubaturowych prowadzonych przez firmy budowlane w Polsce. Jako krok w dobrym kierunku przyjęliśmy zmianę dotyczącą podniesienia limitu waloryzacji kontraktów drogowych do 10% realizowanych na zlecenie GDDKiA. Temat ten podnosiliśmy przez wiele miesięcy, gdy na przełomie 2020 i 2021 roku nastąpił gwałtowny wzrost cen materiałów budowlanych oraz kosztów pracy. Cieszy nas fakt, że nasze argumenty spotkały się ze zrozumieniem Ministerstwa Infrastruktury. Branży zależało na zwiększeniu limitów waloryzacyjnych we wszystkich obowiązujących dotychczas umowach podpisanych z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP PLK. Oczekujemy, że analogiczna decyzja zostanie szybko podjęta w zakresie umów realizowanych na potrzeby zamawiających samorządowych, a także w projektach kolejowych. Ważne jest szybkie podpisanie aneksów do kontraktów, abyśmy mogli wykorzystać te środki dla naszych dostawców i podwykonawców. Z pewnością takie rozwiązanie pomoże wszystkim firmom przetrwać ten trudny czas na mocno rozchwianym rynku budowlanym w Polsce. Na rosnące ceny materiałów budowlanych nałożył się brak dostępności kadr oraz problemy związane z logistyką. To bardzo niepewny czas i jednocześnie czas dużych wyzwań dla nas wszystkich.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Miąso: Ten rok będzie dla nas bardzo intensywny
Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” odpowiada na pytania dotyczące inwestycji infrastrukturalnych na Podkarpaciu, ich finansowania oraz technologii wykorzystywanych do budowy i modernizacji dróg podlegających pod PZDW. Jak ocenia Pan aktualny stan dróg na Podkarpaciu? Piotr Mią...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Szczotka jako element roboczy zamiatarek mechanicznych
Podstawowym przyrządem roboczym zamiatarki elewatorowej lub podciśnieniowej jest szczotka. Od jej stanu i ustawienia zależy sprawność oczyszczania. Szczotki powinny być ustawione pod odpowiednim kątem do osi podłużnej zamiatarki i do płaszczyzny nawierzchni jezdni oraz zawieszone na odpowiedniej wysokości. Zbyt wysoko zawieszone szczotki nie pozwalają na należyty kontakt szczotki z nawierzchnią, co prowadzi do zmniejszenia sprawności oczyszczania. Szczotki zawieszone zbyt nisko ulegają z kole...

Betonowa kostka brukowa. Rodzaje i zastosowanie
Kostka brukowa jest materiałem stosowanym głównie do wykonania nawierzchni chodników, placów czy parkingów. Musi spełniać odpowiednie parametry i właściwości, m.in. takie jak wytrzymałość czy odporność na działanie warunków atmosferycznych i soli. Dla części odbiorców kostka stanowi element estetyczny przed domem, przy jednoczesnym utwardzeniu nawierzchni. Szerokie zastosowanie tego materiału powoduje jego ogromną popularność. Betonowa kostka brukowa stanowi jeden z asortymentów betonu wibrop...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kładki dla pieszych nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022
Artykuł przedstawia kładki nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022, który odbył się w trakcie konferencji Footbridge w Madrycie. Przedstawiono zamysł konkursu i krótkie charakterystyki nagrodzonych obiektów. Konferencje Footbridge odbywają się co 3 lata, począwszy od 2002 roku. Inspiracją do zorganizowania pierwszej konferencji były problemy z nadmiernymi drganiami kładek: Milenijnej w centrum Londynu i Solferino w centrum Paryża. Pierwsza konferencja odbyła się w Paryżu (2002), a nastę...

Betonowa kostka brukowa. Rodzaje i zastosowanie
Kostka brukowa jest materiałem stosowanym głównie do wykonania nawierzchni chodników, placów czy parkingów. Musi spełniać odpowiednie parametry i właściwości, m.in. takie jak wytrzymałość czy odporność na działanie warunków atmosferycznych i soli. Dla części odbiorców kostka stanowi element estetyczny przed domem, przy jednoczesnym utwardzeniu nawierzchni. Szerokie zastosowanie tego materiału powoduje jego ogromną popularność. Betonowa kostka brukowa stanowi jeden z asortymentów betonu wibrop...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Jak nowe drogi szybkiego ruchu wpływają na rozwój gospodarczy regionów
Trwają prace nad ukończeniem kolejnych inwestycji w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wiosną 2023 roku autostrada A1 ma zostać oddana do użytkowania w całości. W najbliższych latach zaplanowane jest też otwarcie drogi ekspresowej Via Carpatia – międzynarodowego szlaku, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski, oraz kolejnych fragmentów autostrady A2 − obecnie prowadzone są prace projektowe m.in. dla odcinka od węzła Siedlce Zachód do rejonu miejscowości Malinowiec. W oce...
Kalendarium
Relacje

Relacja z XIV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo!
21 marca w hotelu Sheraton Grand Warsaw odbyła się XIV edycja konferen...

30. Międzynarodowe Targi ŚWIATŁO 2023
W dniach 15-17 marca, w EXPO XXI w Warszawie, odbyły się 30. Międzynar...

„Projektowanie mostów kolejowych według Eurokodów ‒ przykłady”
1-3 marca 2023 r. w Krakowie w hotelu Novotel Kraków City West odbyło się szkolenie „Proj...

Branżowe Centrum Spotkań – podsumowanie targów STONE 2022
Po 2 latach przerwy Targi branży kamieniarskiej ...