Waldemar Gajeski: Mosty łączą ludzi
Waldemar Gajeski, dyrektor Dyrekcji Mostowej STRABAG, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” odpowiada na pytania związane m.in. z kryzysową sytuacją w branży budowlanej oraz rozwiązaniami systemowymi, które mogłyby pomóc polskim firmom go przetrwać. Ponadto omawia perspektywy branży mostowej na przyszły rok, a także zdradza, która realizacja mostu była największym wyzwaniem dla firmy.
Rynek budowlany w ciągu ostatnich dwóch lat znajduje się w zasadzie nieprzerwanie w sytuacji nadzwyczajnej. Jak STRABAG, który jest jednym z liderów rynku dużych inwestycji infrastrukturalnych, odnajduje się w tych realiach?
Waldemar Gajeski: Branża budowlana funkcjonuje w sytuacji kryzysowej już od trzech lat, czyli od wybuchu pandemii. Gdy niektóre obszary gospodarki, siłą rzeczy, przestały działać lub musiały ograniczyć aktywność, branża budowlana pracowała na pełnych obrotach. Wykonawcy, dostawcy oraz producenci materiałów budowlanych stanowili w czasie pandemii krwiobieg gospodarki. Od tego, jak ta branża funkcjonuje, jakie ma warunki wykonywania umów, zależy kilka milionów miejsc pracy, zależą przyszłe inwestycje i możliwości ich realizacji. Wybuch wojny w Ukrainie skomplikował i tak trudną sytuację na rynku budowlanym w Polsce i Europie. Mimo tych trudności działająca na polskim rynku budowlanym od 35 lat Grupa STRABAG w jubileuszowy rok działalności weszła z rekordowym portfelem zleceń, który wynosi ok. 8 mld zł. To najwyższy portfel w historii naszej firmy.
Wojna w Ukrainie postawiła rynek budowlany oraz wykonawców wobec wyzwań, z jakimi się dotąd nie mierzyli. Oprócz wzrostu cen wszystkich surowców budowlanych oraz rażącego wzrostu cen energii i paliw rynek zaczął mierzyć się z niedoborami pracowników. Jakie, Pana zdaniem, należałoby podjąć systemowe działania, które pozwoliłyby na kontynuację zadań inwestycyjnych?
Waldemar Gajeski: Wojna w Ukrainie i wywołany nią gwałtowny wzrost cen surowców, materiałów i energii, przerwane łańcuchy dostaw i rekordowa inflacja w całej gospodarce tylko zaostrzyły problemy branży budowlanej. Wpłynęło to negatywnie na rentowność kontraktów infrastrukturalnych oraz kubaturowych prowadzonych przez firmy budowlane w Polsce. Jako krok w dobrym kierunku przyjęliśmy zmianę dotyczącą podniesienia limitu waloryzacji kontraktów drogowych do 10% realizowanych na zlecenie GDDKiA. Temat ten podnosiliśmy przez wiele miesięcy, gdy na przełomie 2020 i 2021 roku nastąpił gwałtowny wzrost cen materiałów budowlanych oraz kosztów pracy. Cieszy nas fakt, że nasze argumenty spotkały się ze zrozumieniem Ministerstwa Infrastruktury. Branży zależało na zwiększeniu limitów waloryzacyjnych we wszystkich obowiązujących dotychczas umowach podpisanych z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP PLK. Oczekujemy, że analogiczna decyzja zostanie szybko podjęta w zakresie umów realizowanych na potrzeby zamawiających samorządowych, a także w projektach kolejowych. Ważne jest szybkie podpisanie aneksów do kontraktów, abyśmy mogli wykorzystać te środki dla naszych dostawców i podwykonawców. Z pewnością takie rozwiązanie pomoże wszystkim firmom przetrwać ten trudny czas na mocno rozchwianym rynku budowlanym w Polsce. Na rosnące ceny materiałów budowlanych nałożył się brak dostępności kadr oraz problemy związane z logistyką. To bardzo niepewny czas i jednocześnie czas dużych wyzwań dla nas wszystkich.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...