Waldemar Gajeski: Mosty łączą ludzi
Waldemar Gajeski, dyrektor Dyrekcji Mostowej STRABAG, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” odpowiada na pytania związane m.in. z kryzysową sytuacją w branży budowlanej oraz rozwiązaniami systemowymi, które mogłyby pomóc polskim firmom go przetrwać. Ponadto omawia perspektywy branży mostowej na przyszły rok, a także zdradza, która realizacja mostu była największym wyzwaniem dla firmy.
Rynek budowlany w ciągu ostatnich dwóch lat znajduje się w zasadzie nieprzerwanie w sytuacji nadzwyczajnej. Jak STRABAG, który jest jednym z liderów rynku dużych inwestycji infrastrukturalnych, odnajduje się w tych realiach?
Waldemar Gajeski: Branża budowlana funkcjonuje w sytuacji kryzysowej już od trzech lat, czyli od wybuchu pandemii. Gdy niektóre obszary gospodarki, siłą rzeczy, przestały działać lub musiały ograniczyć aktywność, branża budowlana pracowała na pełnych obrotach. Wykonawcy, dostawcy oraz producenci materiałów budowlanych stanowili w czasie pandemii krwiobieg gospodarki. Od tego, jak ta branża funkcjonuje, jakie ma warunki wykonywania umów, zależy kilka milionów miejsc pracy, zależą przyszłe inwestycje i możliwości ich realizacji. Wybuch wojny w Ukrainie skomplikował i tak trudną sytuację na rynku budowlanym w Polsce i Europie. Mimo tych trudności działająca na polskim rynku budowlanym od 35 lat Grupa STRABAG w jubileuszowy rok działalności weszła z rekordowym portfelem zleceń, który wynosi ok. 8 mld zł. To najwyższy portfel w historii naszej firmy.
Wojna w Ukrainie postawiła rynek budowlany oraz wykonawców wobec wyzwań, z jakimi się dotąd nie mierzyli. Oprócz wzrostu cen wszystkich surowców budowlanych oraz rażącego wzrostu cen energii i paliw rynek zaczął mierzyć się z niedoborami pracowników. Jakie, Pana zdaniem, należałoby podjąć systemowe działania, które pozwoliłyby na kontynuację zadań inwestycyjnych?
Waldemar Gajeski: Wojna w Ukrainie i wywołany nią gwałtowny wzrost cen surowców, materiałów i energii, przerwane łańcuchy dostaw i rekordowa inflacja w całej gospodarce tylko zaostrzyły problemy branży budowlanej. Wpłynęło to negatywnie na rentowność kontraktów infrastrukturalnych oraz kubaturowych prowadzonych przez firmy budowlane w Polsce. Jako krok w dobrym kierunku przyjęliśmy zmianę dotyczącą podniesienia limitu waloryzacji kontraktów drogowych do 10% realizowanych na zlecenie GDDKiA. Temat ten podnosiliśmy przez wiele miesięcy, gdy na przełomie 2020 i 2021 roku nastąpił gwałtowny wzrost cen materiałów budowlanych oraz kosztów pracy. Cieszy nas fakt, że nasze argumenty spotkały się ze zrozumieniem Ministerstwa Infrastruktury. Branży zależało na zwiększeniu limitów waloryzacyjnych we wszystkich obowiązujących dotychczas umowach podpisanych z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP PLK. Oczekujemy, że analogiczna decyzja zostanie szybko podjęta w zakresie umów realizowanych na potrzeby zamawiających samorządowych, a także w projektach kolejowych. Ważne jest szybkie podpisanie aneksów do kontraktów, abyśmy mogli wykorzystać te środki dla naszych dostawców i podwykonawców. Z pewnością takie rozwiązanie pomoże wszystkim firmom przetrwać ten trudny czas na mocno rozchwianym rynku budowlanym w Polsce. Na rosnące ceny materiałów budowlanych nałożył się brak dostępności kadr oraz problemy związane z logistyką. To bardzo niepewny czas i jednocześnie czas dużych wyzwań dla nas wszystkich.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...
NOVKOL 2023
29 listopada -1 grudnia 2023 r. w Zakopanem odbyła się XXII Ogólnopolska Konferencja Nauk...
IV Forum Dróg Publicznych
28 listopada – 1 grudnia 2023 r. w Bukowinie Tatrzańskiej odbyło się I...