Waldemar Gajeski: Mosty łączą ludzi
Jakie Pańskim zdaniem są perspektywy branży mostowej na przyszły rok?
Waldemar Gajeski: Obecna sytuacja na rynku budowlanym, na przestrzeni ostatnich 30 lat, jest bezprecedensowa. Poprzedni okres był dość przewidywalny. Można było planować inwestycje z dużym wyprzedzeniem. Mieliśmy stabilizację na rynku materiałów budowlanych w zakresie cen, nieprzerwane były łańcuchy dostaw. Do momentu wybuchu pandemii wydało się, że w zasadzie nic nam nie grozi. Przez dwa lata zmagaliśmy się z okresem, który miał znaczący wpływ na rozwój i stabilność całej gospodarki. Mieliśmy do czynienia z z zakłóceniami w dostawach materiałów. Jednakże patrząc globalnie na budownictwo – to jedna z branż, której udało się przejść przez ten czas bez dużych turbulencji. Wydawało się, że mamy to za sobą. Wybuch wojny w Ukrainie spotęgował czas niepewności. Trudno dziś mówić o tym, jak gospodarka, w tym branża budowlana, będzie wyglądać w przyszłości. Możemy planować jedynie krótkoterminowo. W kolejnym roku, dwóch branża będzie realizowała m.in. projekty mostowe, które są elementem infrastruktury drogowej. Ten rok był dobry w zakresie przetargów, które organizowały GDDKiA oraz wojewódzkie zarządy dróg. W przyszłym roku mamy co robić. Czekamy w dalszym ciągu na przetargi kolejowe, tu widzimy szanse na budowę zarówno mostów, jak i tuneli, które są nieodłącznym elementem tej infrastruktury. Tu jest ogromny potencjał wykonawców, który obecnie nie jest odpowiednio wykorzystywany. Liczymy jednak na to, że także i w tym segmencie pojawią się kolejne projekty. Tym bardziej, że koleje są bardzo ważnym elementem infrastruktury, co pokazała wojna w Ukrainie. Zdajemy sobie sprawę, że inwestycje infrastrukturalne w Polsce, które powstały w ciągu ostatnich 18 lat, mogły zostać zrealizowane dzięki środkom pochodzącym z Unii Europejskiej. Cała branża mostowa liczy na pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy, które są także przewidziane na rozwój dróg i kolei. To z pewnością pozwoli wszystkim uczestnikom rynku budowlanego przetrwać ten niepewny czas. Innym niezmiernie ważnym aspektem, który ma obecnie wpływ na branżę, jest oczywiście trwająca wojna w Ukrainie. Nikt nie jest obecnie w stanie przewidzieć, kiedy wojna się skończy. Myślę, że z racji naszego położenia polskie firmy budowlane będą uczestniczyć w odbudowie tego kraju po zakończeniu wojny. Obecnie trudno jednak o tym mówić.
STRABAG realizuje inwestycje w kilku sektorach, tj. budownictwa ogólnego, inżynieryjnego i infrastrukturalnego. Jak ważnym elementem wśród nich jest działalność związana stricte z mostownictwem?
Waldemar Gajeski: Trudno sobie wyobrazić budownictwo infrastrukturalne bez tak ważnego elementu, jakim są mosty. Naszej firmie trudno byłoby startować do przetargów i realizować kontrakty, gdyby STRABAG nie posiadał kompetencji w budownictwie mostowym. Jesteśmy pod tym względem niezależni. Decyzja o powołaniu do życia Dyrekcji Mostowej podjęta blisko 20 lat temu przynosi firmie korzyści. Zbudowaliśmy przez te lata silny, profesjonalny zespół specjalistów budownictwa mostowego. To ogromna przewaga konkurencyjna. Budujemy w zasadzie wszelkie konstrukcje mostowe. Udział projektów Dyrekcji Mostowej w portfelu STRABAG na ten rok wynosi blisko 500 mln PLN, a historycznie łączna wartość wybudowanych obiektów mostowych przekroczyła 7 mld PLN. To pokazuje siłę i potencjał, jaki STRABAG ma na polskim rynku mostowym. W ramach grupy STRABAG ściśle współpracujemy zarówno z dyrekcjami drogowymi budującymi autostrady, drogi ekspresowe i drogi krajowe, jak i z kolegami z Dyrekcji Kolejowej. Dzięki naszej wspólnej pracy powstały takie imponujące realizacje, jak: most nad Wisłą w ciągu Trasy Nowohuckiej (S7) w Krakowie, most w Toruniu, wiadukty i mosty w ciągach drogi S7 i S16 w okolicy Ostródy, most drogowy nad Odrą w ciągu S3 w Cigacicach czy most nad Nogatem w Malborku. Obecnie w ramach przebudowy linii kolejowej E30 w Krakowie kończymy budowę łukowego mostu kolejowego przez Wisłę. Przez te lata wybudowaliśmy kilkaset większych i mniejszych mostów oraz wiaduktów w Polsce, trudno je tu wymienić. Inwestycje te nie powstałyby gdyby nie praca całego zespołu Dyrekcji Mostowej, koleżanek i kolegów pracujących na kilkudziesięciu budowach w Polsce.
Uważa Pan, że wykonane mosty są wizytówką koncernu STRABAG oraz miast, w których powstają?
Waldemar Gajeski: Oczywiście. Dodam więcej, mosty wybudowane przez STRABAG charakteryzują się dobrą jakością, mają dużą trwałość i są estetyczne. To je wyróżnia i tak podchodzimy do projektowania i realizacji tego typu inwestycji. Bardzo dobrym przykładem jest budowany obecnie kolejowy most nad Wisłą w Krakowie. Jest to nowatorskie i unikalne rozwiązanie inżynierskie w mostownictwie kolejowym w Polsce i Europie. Przęsło tworzy sprężony pomost podwieszony za pomocą prętowych wieszaków do łuków ze stalowych kształtowników stężonych układem rur. Łuki sieciowe „network arch” zapewniają przeprawie dużą sztywność, co jest kluczowe przy długich przęsłach i ciężkim ruchu kolejowym. Tak naprawdę budujemy tam trzy równoległe mosty – jeden dwutorowy, a skrajne jednotorowe. Mosty wyposażone są w największe dostępne przekroje kształtowników oraz największe przekroje wieszaków, które zostały przebadane zmęczeniowo specjalnie dla tej realizacji w Instytucie Kolejnictwa w Warszawie. Most ten będzie dodatkowo iluminowany i jestem przekonany, że po zakończeniu budowy stanie się wizytówką miasta Krakowa. Dodam tylko, że otrzymał już nagrodę w Konkursie Mostowym im. Maksymiliana Wolffa. Co więcej, został nominowany jako jeden z sześciu obiektów mostowych do tegorocznego międzynarodowego konkursu IABSE. Tylko dwie nominacje pochodzą z Europy – łukowy most kolejowy w Krakowie oraz most nad autostradą A8 w Niemczech. Reszta to obiekty wybudowane w Chinach. Zatem trzymamy kciuki. Konstrukcje zrealizowane przez STRABAG na przestrzeni lat były wielokrotnie nagradzane – wyróżniono m.in. konstrukcję Kładki Wstęgowej w Zagórzu oraz most nad Wisłą w Toruniu.
15 września 2022 r. STRABAG podpisał z Gminą Trzebiatów umowę na remont zabytkowego, wybudowanego w 1905 r. mostu drogowego nad rzeką Regą. Most wpisany jest do rejestru zabytków. Jakie są największe wyzwania, które niesie ze sobą remont zabytkowego obiektu?
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...