Waldemar Gajeski: Mosty łączą ludzi

Jakie Pańskim zdaniem są perspektywy branży mostowej na przyszły rok?

Waldemar Gajeski: Obecna sytuacja na rynku budowlanym, na przestrzeni ostatnich 30 lat, jest bezprecedensowa. Poprzedni okres był dość przewidywalny. Można było planować inwestycje z dużym wyprzedzeniem. Mieliśmy stabilizację na rynku materiałów budowlanych w zakresie cen, nieprzerwane były łańcuchy dostaw. Do momentu wybuchu pandemii wydało się, że w zasadzie nic nam nie grozi. Przez dwa lata zmagaliśmy się z okresem, który miał znaczący wpływ na rozwój i stabilność całej gospodarki. Mieliśmy do czynienia z z zakłóceniami w dostawach materiałów. Jednakże patrząc globalnie na budownictwo – to jedna z branż, której udało się przejść przez ten czas bez dużych turbulencji. Wydawało się, że mamy to za sobą. Wybuch wojny w Ukrainie spotęgował czas niepewności. Trudno dziś mówić o tym, jak gospodarka, w tym branża budowlana, będzie wyglądać w przyszłości. Możemy planować jedynie krótkoterminowo. W kolejnym roku, dwóch branża będzie realizowała m.in. projekty mostowe, które są elementem infrastruktury drogowej. Ten rok był dobry w zakresie przetargów, które organizowały GDDKiA oraz wojewódzkie zarządy dróg. W przyszłym roku mamy co robić. Czekamy w dalszym ciągu na przetargi kolejowe, tu widzimy szanse na budowę zarówno mostów, jak i tuneli, które są nieodłącznym elementem tej infrastruktury. Tu jest ogromny potencjał wykonawców, który obecnie nie jest odpowiednio wykorzystywany. Liczymy jednak na to, że także i w tym segmencie pojawią się kolejne projekty. Tym bardziej, że koleje są bardzo ważnym elementem infrastruktury, co pokazała wojna w Ukrainie. Zdajemy sobie sprawę, że inwestycje infrastrukturalne w Polsce, które powstały w ciągu ostatnich 18 lat, mogły zostać zrealizowane dzięki środkom pochodzącym z Unii Europejskiej. Cała branża mostowa liczy na pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy, które są także przewidziane na rozwój dróg i kolei. To z pewnością pozwoli wszystkim uczestnikom rynku budowlanego przetrwać ten niepewny czas. Innym niezmiernie ważnym aspektem, który ma obecnie wpływ na branżę, jest oczywiście trwająca wojna w Ukrainie. Nikt nie jest obecnie w stanie przewidzieć, kiedy wojna się skończy. Myślę, że z racji naszego położenia polskie firmy budowlane będą uczestniczyć w odbudowie tego kraju po zakończeniu wojny. Obecnie trudno jednak o tym mówić.

STRABAG realizuje inwestycje w kilku sektorach, tj. budownictwa ogólnego, inżynieryjnego i infrastrukturalnego. Jak ważnym elementem wśród nich jest działalność związana stricte z mostownictwem?

Waldemar Gajeski: Trudno sobie wyobrazić budownictwo infrastrukturalne bez tak ważnego elementu, jakim są mosty. Naszej firmie trudno byłoby startować do przetargów i realizować kontrakty, gdyby STRABAG nie posiadał kompetencji w budownictwie mostowym. Jesteśmy pod tym względem niezależni. Decyzja o powołaniu do życia Dyrekcji Mostowej podjęta blisko 20 lat temu przynosi firmie korzyści. Zbudowaliśmy przez te lata silny, profesjonalny zespół specjalistów budownictwa mostowego. To ogromna przewaga konkurencyjna. Budujemy w zasadzie wszelkie konstrukcje mostowe. Udział projektów Dyrekcji Mostowej w portfelu STRABAG na ten rok wynosi blisko 500 mln PLN, a historycznie łączna wartość wybudowanych obiektów mostowych przekroczyła 7 mld PLN. To pokazuje siłę i potencjał, jaki STRABAG ma na polskim rynku mostowym. W ramach grupy STRABAG ściśle współpracujemy zarówno z dyrekcjami drogowymi budującymi autostrady, drogi ekspresowe i drogi krajowe, jak i z kolegami z Dyrekcji Kolejowej. Dzięki naszej wspólnej pracy powstały takie imponujące realizacje, jak: most nad Wisłą w ciągu Trasy Nowohuckiej (S7) w Krakowie, most w Toruniu, wiadukty i mosty w ciągach drogi S7 i S16 w okolicy Ostródy, most drogowy nad Odrą w ciągu S3 w Cigacicach czy most nad Nogatem w Malborku. Obecnie w ramach przebudowy linii kolejowej E30 w Krakowie kończymy budowę łukowego mostu kolejowego przez Wisłę. Przez te lata wybudowaliśmy kilkaset większych i mniejszych mostów oraz wiaduktów w Polsce, trudno je tu wymienić. Inwestycje te nie powstałyby gdyby nie praca całego zespołu Dyrekcji Mostowej, koleżanek i kolegów pracujących na kilkudziesięciu budowach w Polsce.

Uważa Pan, że wykonane mosty są wizytówką koncernu STRABAG oraz miast, w których powstają?

Waldemar Gajeski: Oczywiście. Dodam więcej, mosty wybudowane przez STRABAG charakteryzują się dobrą jakością, mają dużą trwałość i są estetyczne. To je wyróżnia i tak podchodzimy do projektowania i realizacji tego typu inwestycji. Bardzo dobrym przykładem jest budowany obecnie kolejowy most nad Wisłą w Krakowie. Jest to nowatorskie i unikalne rozwiązanie inżynierskie w mostownictwie kolejowym w Polsce i Europie. Przęsło tworzy sprężony pomost podwieszony za pomocą prętowych wieszaków do łuków ze stalowych kształtowników stężonych układem rur. Łuki sieciowe „network arch” zapewniają przeprawie dużą sztywność, co jest kluczowe przy długich przęsłach i ciężkim ruchu kolejowym. Tak naprawdę budujemy tam trzy równoległe mosty – jeden dwutorowy, a skrajne jednotorowe. Mosty wyposażone są w największe dostępne przekroje kształtowników oraz największe przekroje wieszaków, które zostały przebadane zmęczeniowo specjalnie dla tej realizacji w Instytucie Kolejnictwa w Warszawie. Most ten będzie dodatkowo iluminowany i jestem przekonany, że po zakończeniu budowy stanie się wizytówką miasta Krakowa. Dodam tylko, że otrzymał już nagrodę w Konkursie Mostowym im. Maksymiliana Wolffa. Co więcej, został nominowany jako jeden z sześciu obiektów mostowych do tegorocznego międzynarodowego konkursu IABSE. Tylko dwie nominacje pochodzą z Europy – łukowy most kolejowy w Krakowie oraz most nad autostradą A8 w Niemczech. Reszta to obiekty wybudowane w Chinach. Zatem trzymamy kciuki. Konstrukcje zrealizowane przez STRABAG na przestrzeni lat były wielokrotnie nagradzane – wyróżniono m.in. konstrukcję Kładki Wstęgowej w Zagórzu oraz most nad Wisłą w Toruniu.

15 września 2022 r. STRABAG podpisał z Gminą Trzebiatów umowę na remont zabytkowego, wybudowanego w 1905 r. mostu drogowego nad rzeką Regą. Most wpisany jest do rejestru zabytków. Jakie są największe wyzwania, które niesie ze sobą remont zabytkowego obiektu?

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.