Waldemar Gajeski: Mosty łączą ludzi
Waldemar Gajeski: Zabytkowy most w Trzebiatowie to doskonały przykład połączenia myśli inżynierskiej i sztuki, bo w tych kategoriach można postrzegać tę pięknie zdobioną secesyjnymi ornamentami budowlę. Podpisany przez nas kontrakt to wyzwanie związane z przeprowadzeniem prac zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi, przy jednoczesnym zachowaniu wszelkich elementów historycznego wystroju. Obiekt, nazywany przez mieszkańców mostem „z delfinami”, wpisany jest do rejestru zabytków, dlatego prace w zakresie naprawy balustrad oraz elementów dekoracyjnych mostu realizowane będą z dużą pieczołowitością. Mamy w tym bogate doświadczenie, to nie pierwszy tego typu obiekt, którym zajmuje się zespół naszych pracowników. Zakres zleconych prac obejmuje ponadto naprawę i wzmocnienie elementów konstrukcyjnych mostu oraz wymianę wyposażenia. Po usunięciu skarbonatyzowanych powierzchni betonu wykonana zostanie warstwa wzmacniająca łuki mostu. Sam pomost zostanie uszczelniony i otrzyma nową izolację. Przeprawa mostowa otrzyma także nową nawierzchnię jezdni oraz chodników. Przebudujemy również system odwodnienia. Współpraca z nadzorem konserwatorskim jest niezwykle ważna przy realizacji tego typu zadań. To nie jedyny tego typu projekt realizowany obecnie przez kolegów z Dyrekcji Mostowej STRABAG. W Krośnie Odrzańskim prowadzone są prace przy pochodzącym również z 1905 r. moście, którego konstrukcja będzie podnoszona w celu zwiększenia prześwitu. Inwestycja powstaje w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.
Która realizacja obiektu mostowego była dla mostowców firmy STRABAG największym wyzwaniem?
Waldemar Gajeski: Wybudowaliśmy wiele dużych obiektów. Każda budowa miała swoją specyfikę i każda była inna, wymagała pełnego zaangażowania i profesjonalizmu naszych zespołów. Dużym wyznaniem było dla STRABAG wybudowanie mostu przez Wisłę w Toruniu, a w zasadzie transport rzeką i montaż łuków. Na brzegu rzeki zmontowaliśmy olbrzymie przęsła łukowe, każde o długości 270 m, wysokości 50 m i ważące po ok. 2700 t. Zmontowane na brzegu rzeki łuki zostały przesunięte na specjalne pontony i przetransportowane holownikami na miejsce wbudowania i precyzyjnie osadzone na wcześniej wybudowanych podporach. Było to bardzo skomplikowane i wymagające przedsięwzięcie logistyczno-budowlane. Mogliśmy odetchnąć z ulgą, gdy obydwa potężne łuki znalazły się na swoim miejscu. To było bardzo duże wyzwanie dla całego zespołu mostowców ze STRABAG. Tym samym powstał dwuprzęsłowy most łukowy o długości 540 m, który jest dzisiaj ozdobą Torunia.
Budując mosty, zaspokajane są potrzeby gospodarcze i społeczne. Jaki według Pana powinien być idealny most łączący wszystkie te kwestie?
Waldemar Gajeski: Jak powszechnie wiadomo: mosty łączą ludzi. Mosty to także jedne z najbardziej efektownych konstrukcji infrastrukturalnych. To budowle, które bardzo często są wizytówkami miast i regionów, w których powstają. A idealny most, to most, który odpowiada na zapotrzebowania okolicznych mieszkańców, zaprojektowany zgodnie z najnowszymi trendami, wykorzystujący innowacyjne technologie i materiały. Most idealny to obiekt, który powstał przy jak najmniejszej ingerencji w środowisko naturalne, to budowla o bardzo wysokiej trwałości i jakości oraz o dużych walorach estetycznych. Most po prostu musi być symbolem wpisującym się w krajobraz.
przeczytaj również: Rafał Jajor: Targi są jak lustro, w którym przegląda się branża
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...