Monika Bielewska: Drogi powinny wybaczać błędy i być samowyjaśniające
Monika Bielewska, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Forum Audytorów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dotyczące Stowarzyszenia, audytu BRD, stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz najskuteczniejszych sposobów jego poprawy.

Jest Pani audytorem bezpieczeństwa ruchu drogowego od 2006 r. Czy mogłaby Pani przybliżyć naszym czytelnikom, jakie zadania spoczywają na audytorze BRD?
Monika Bielewska: Audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonuje audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego. Audyt BRD jest elementem zarządzania bezpieczeństwem dróg i oznacza niezależną, szczegółową, techniczną ocenę cech projektowanej, budowanej, przebudowywanej lub użytkowanej drogi publicznej pod względem bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego (art. 4. ust. 29 Ustawy o drogach publicznych, Dz.U. z 1985 r., nr 14, poz. 60, tekst jednolity Dz.U. z 2022 r., poz. 1693). Dobrą praktyką jest, że audyt BRD wykonywany jest przez zespół złożony z co najmniej dwóch audytorów BRD. Rolą audytora BRD jest zidentyfikowanie zagrożeń dla uczestników ruchu drogowego i sformułowanie zaleceń dla zarządcy drogi (zlecającego audyt BRD), które eliminują lub minimalizują skutki zagrożeń. Wszystko to na etapie przygotowania i realizacji inwestycji drogowej i w początkowej fazie użytkowania drogi.
Audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonuje także ukierunkowane kontrole bezpieczeństwa ruchu drogowego, które, jak audyt BRD, są elementem zarządzania bezpieczeństwem dróg. Ukierunkowana kontrola BRD przeprowadzana jest na podstawie wizji lokalnej dokonywanej na danej drodze lub jej odcinku przez zespół ekspertów powołany przez zarządcę drogi. Jest ustawowy zapis stanowiący, że w skład tego zespołu wchodzi co najmniej jeden audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zespół ekspertów analizuje między innymi parametry użytkowe i techniczne drogi, stan techniczny drogi lub jej odcinka, organizację ruchu drogowego, wszystko to pod kątem wpływu na stan bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego i ryzyka wystąpienia wypadków drogowych i innych zdarzeń niebezpiecznych. Po wizji lokalnej zespół ekspertów sporządza raport, w którym wskazuje zalecenia dla zarządcy drogi.
Kiedy wykonuje się audyt BRD?
Monika Bielewska: O tym stanowi art. 24j ust. 1 Ustawy o drogach publicznych. W skrócie, audyt BRD wykonywany jest przed uzyskaniem decyzji administracyjnych (na etapie projektowania drogi, przed oddaniem do użytkowania). Audyt wykonuje się także w początkowej fazie jej funkcjonowania, do roku od oddania drogi do użytkowania.
Ważne jest też dla jakiej sieci dróg przeprowadza się audyt BRD. Ustawa o drogach publicznych określa sieć dróg objętą zarządzaniem bezpieczeństwem, w tym audytem BRD. Do sieci tej należą drogi lub ich odcinki w transeuropejskiej sieci drogowej; autostrady i drogi ekspresowe lub ich odcinki poza transeuropejską siecią drogową; drogi krajowe lub ich odcinki, które przebiegają poza granicami administracyjnymi miast oraz są budowane lub przebudowywane, albo zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Zarządzaniem bezpieczeństwem objęte są także drogi wojewódzkie lub ich odcinki, które przebiegają poza granicami administracyjnymi miast oraz są budowane lub przebudowywane, albo zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, oraz nie zapewniają dostępu do nieruchomości przylegających do nich za pośrednictwem zjazdu.
Dlaczego przeprowadzanie audytu BRD jest tak istotne?
Monika Bielewska: Audyt BRD pozwala na wyeliminowanie rozwiązań niebezpiecznych, stanowiących zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego, już na etapie projektowania, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Po wybudowaniu drogi, w początkowej fazie użytkowania, audyt pozwala na wychwycenie mankamentów lub błędów zagrażających bezpieczeństwu, których nie jesteśmy w stanie zauważyć na etapie dokumentacji. W początkowej fazie użytkowania audytor obejmuje analizą także zachowania użytkowników funkcjonującej drogi. Jego zadaniem jest wychwycenie przyczyn niebezpiecznych zachowań i sformułowanie zaleceń dla zarządcy drogi umożliwiających ich eliminację.
Wskazanie przez audytora zagrożeń, zalecenie sposobu ich eliminacji, uwzględnienie zaleceń przez zarządcę drogi to zmniejszenie ryzyka zdarzenia drogowego, korzyść dla zdrowia i życia użytkowników drogi.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Miąso: Ten rok będzie dla nas bardzo intensywny
Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” odpowiada na pytania dotyczące inwestycji infrastrukturalnych na Podkarpaciu, ich finansowania oraz technologii wykorzystywanych do budowy i modernizacji dróg podlegających pod PZDW. Jak ocenia Pan aktualny stan dróg na Podkarpaciu? Piotr Mią...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Szczotka jako element roboczy zamiatarek mechanicznych
Podstawowym przyrządem roboczym zamiatarki elewatorowej lub podciśnieniowej jest szczotka. Od jej stanu i ustawienia zależy sprawność oczyszczania. Szczotki powinny być ustawione pod odpowiednim kątem do osi podłużnej zamiatarki i do płaszczyzny nawierzchni jezdni oraz zawieszone na odpowiedniej wysokości. Zbyt wysoko zawieszone szczotki nie pozwalają na należyty kontakt szczotki z nawierzchnią, co prowadzi do zmniejszenia sprawności oczyszczania. Szczotki zawieszone zbyt nisko ulegają z kole...

Betonowa kostka brukowa. Rodzaje i zastosowanie
Kostka brukowa jest materiałem stosowanym głównie do wykonania nawierzchni chodników, placów czy parkingów. Musi spełniać odpowiednie parametry i właściwości, m.in. takie jak wytrzymałość czy odporność na działanie warunków atmosferycznych i soli. Dla części odbiorców kostka stanowi element estetyczny przed domem, przy jednoczesnym utwardzeniu nawierzchni. Szerokie zastosowanie tego materiału powoduje jego ogromną popularność. Betonowa kostka brukowa stanowi jeden z asortymentów betonu wibrop...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kładki dla pieszych nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022
Artykuł przedstawia kładki nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022, który odbył się w trakcie konferencji Footbridge w Madrycie. Przedstawiono zamysł konkursu i krótkie charakterystyki nagrodzonych obiektów. Konferencje Footbridge odbywają się co 3 lata, począwszy od 2002 roku. Inspiracją do zorganizowania pierwszej konferencji były problemy z nadmiernymi drganiami kładek: Milenijnej w centrum Londynu i Solferino w centrum Paryża. Pierwsza konferencja odbyła się w Paryżu (2002), a nastę...

Betonowa kostka brukowa. Rodzaje i zastosowanie
Kostka brukowa jest materiałem stosowanym głównie do wykonania nawierzchni chodników, placów czy parkingów. Musi spełniać odpowiednie parametry i właściwości, m.in. takie jak wytrzymałość czy odporność na działanie warunków atmosferycznych i soli. Dla części odbiorców kostka stanowi element estetyczny przed domem, przy jednoczesnym utwardzeniu nawierzchni. Szerokie zastosowanie tego materiału powoduje jego ogromną popularność. Betonowa kostka brukowa stanowi jeden z asortymentów betonu wibrop...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Jak nowe drogi szybkiego ruchu wpływają na rozwój gospodarczy regionów
Trwają prace nad ukończeniem kolejnych inwestycji w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wiosną 2023 roku autostrada A1 ma zostać oddana do użytkowania w całości. W najbliższych latach zaplanowane jest też otwarcie drogi ekspresowej Via Carpatia – międzynarodowego szlaku, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski, oraz kolejnych fragmentów autostrady A2 − obecnie prowadzone są prace projektowe m.in. dla odcinka od węzła Siedlce Zachód do rejonu miejscowości Malinowiec. W oce...
Kalendarium
Relacje

Relacja z XIV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo!
21 marca w hotelu Sheraton Grand Warsaw odbyła się XIV edycja konferen...

30. Międzynarodowe Targi ŚWIATŁO 2023
W dniach 15-17 marca, w EXPO XXI w Warszawie, odbyły się 30. Międzynar...

„Projektowanie mostów kolejowych według Eurokodów ‒ przykłady”
1-3 marca 2023 r. w Krakowie w hotelu Novotel Kraków City West odbyło się szkolenie „Proj...

Branżowe Centrum Spotkań – podsumowanie targów STONE 2022
Po 2 latach przerwy Targi branży kamieniarskiej ...