Monika Bielewska: Drogi powinny wybaczać błędy i być samowyjaśniające
Monika Bielewska, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Forum Audytorów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dotyczące Stowarzyszenia, audytu BRD, stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz najskuteczniejszych sposobów jego poprawy.
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2023/02/Monika-Bielewska-Prezes-Zarzadu-Stowarzyszenia-Forum-Audytorow-Bezpieczenstwa-Ruchu-Drogowego--695x391.png)
Jest Pani audytorem bezpieczeństwa ruchu drogowego od 2006 r. Czy mogłaby Pani przybliżyć naszym czytelnikom, jakie zadania spoczywają na audytorze BRD?
Monika Bielewska: Audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonuje audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego. Audyt BRD jest elementem zarządzania bezpieczeństwem dróg i oznacza niezależną, szczegółową, techniczną ocenę cech projektowanej, budowanej, przebudowywanej lub użytkowanej drogi publicznej pod względem bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego (art. 4. ust. 29 Ustawy o drogach publicznych, Dz.U. z 1985 r., nr 14, poz. 60, tekst jednolity Dz.U. z 2022 r., poz. 1693). Dobrą praktyką jest, że audyt BRD wykonywany jest przez zespół złożony z co najmniej dwóch audytorów BRD. Rolą audytora BRD jest zidentyfikowanie zagrożeń dla uczestników ruchu drogowego i sformułowanie zaleceń dla zarządcy drogi (zlecającego audyt BRD), które eliminują lub minimalizują skutki zagrożeń. Wszystko to na etapie przygotowania i realizacji inwestycji drogowej i w początkowej fazie użytkowania drogi.
Audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonuje także ukierunkowane kontrole bezpieczeństwa ruchu drogowego, które, jak audyt BRD, są elementem zarządzania bezpieczeństwem dróg. Ukierunkowana kontrola BRD przeprowadzana jest na podstawie wizji lokalnej dokonywanej na danej drodze lub jej odcinku przez zespół ekspertów powołany przez zarządcę drogi. Jest ustawowy zapis stanowiący, że w skład tego zespołu wchodzi co najmniej jeden audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zespół ekspertów analizuje między innymi parametry użytkowe i techniczne drogi, stan techniczny drogi lub jej odcinka, organizację ruchu drogowego, wszystko to pod kątem wpływu na stan bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego i ryzyka wystąpienia wypadków drogowych i innych zdarzeń niebezpiecznych. Po wizji lokalnej zespół ekspertów sporządza raport, w którym wskazuje zalecenia dla zarządcy drogi.
Kiedy wykonuje się audyt BRD?
Monika Bielewska: O tym stanowi art. 24j ust. 1 Ustawy o drogach publicznych. W skrócie, audyt BRD wykonywany jest przed uzyskaniem decyzji administracyjnych (na etapie projektowania drogi, przed oddaniem do użytkowania). Audyt wykonuje się także w początkowej fazie jej funkcjonowania, do roku od oddania drogi do użytkowania.
Ważne jest też dla jakiej sieci dróg przeprowadza się audyt BRD. Ustawa o drogach publicznych określa sieć dróg objętą zarządzaniem bezpieczeństwem, w tym audytem BRD. Do sieci tej należą drogi lub ich odcinki w transeuropejskiej sieci drogowej; autostrady i drogi ekspresowe lub ich odcinki poza transeuropejską siecią drogową; drogi krajowe lub ich odcinki, które przebiegają poza granicami administracyjnymi miast oraz są budowane lub przebudowywane, albo zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Zarządzaniem bezpieczeństwem objęte są także drogi wojewódzkie lub ich odcinki, które przebiegają poza granicami administracyjnymi miast oraz są budowane lub przebudowywane, albo zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, oraz nie zapewniają dostępu do nieruchomości przylegających do nich za pośrednictwem zjazdu.
Dlaczego przeprowadzanie audytu BRD jest tak istotne?
Monika Bielewska: Audyt BRD pozwala na wyeliminowanie rozwiązań niebezpiecznych, stanowiących zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego, już na etapie projektowania, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Po wybudowaniu drogi, w początkowej fazie użytkowania, audyt pozwala na wychwycenie mankamentów lub błędów zagrażających bezpieczeństwu, których nie jesteśmy w stanie zauważyć na etapie dokumentacji. W początkowej fazie użytkowania audytor obejmuje analizą także zachowania użytkowników funkcjonującej drogi. Jego zadaniem jest wychwycenie przyczyn niebezpiecznych zachowań i sformułowanie zaleceń dla zarządcy drogi umożliwiających ich eliminację.
Wskazanie przez audytora zagrożeń, zalecenie sposobu ich eliminacji, uwzględnienie zaleceń przez zarządcę drogi to zmniejszenie ryzyka zdarzenia drogowego, korzyść dla zdrowia i życia użytkowników drogi.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...