Monika Bielewska: Drogi powinny wybaczać błędy i być samowyjaśniające
Monika Bielewska, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Forum Audytorów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dotyczące Stowarzyszenia, audytu BRD, stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz najskuteczniejszych sposobów jego poprawy.
Jest Pani audytorem bezpieczeństwa ruchu drogowego od 2006 r. Czy mogłaby Pani przybliżyć naszym czytelnikom, jakie zadania spoczywają na audytorze BRD?
Monika Bielewska: Audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonuje audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego. Audyt BRD jest elementem zarządzania bezpieczeństwem dróg i oznacza niezależną, szczegółową, techniczną ocenę cech projektowanej, budowanej, przebudowywanej lub użytkowanej drogi publicznej pod względem bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego (art. 4. ust. 29 Ustawy o drogach publicznych, Dz.U. z 1985 r., nr 14, poz. 60, tekst jednolity Dz.U. z 2022 r., poz. 1693). Dobrą praktyką jest, że audyt BRD wykonywany jest przez zespół złożony z co najmniej dwóch audytorów BRD. Rolą audytora BRD jest zidentyfikowanie zagrożeń dla uczestników ruchu drogowego i sformułowanie zaleceń dla zarządcy drogi (zlecającego audyt BRD), które eliminują lub minimalizują skutki zagrożeń. Wszystko to na etapie przygotowania i realizacji inwestycji drogowej i w początkowej fazie użytkowania drogi.
Audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonuje także ukierunkowane kontrole bezpieczeństwa ruchu drogowego, które, jak audyt BRD, są elementem zarządzania bezpieczeństwem dróg. Ukierunkowana kontrola BRD przeprowadzana jest na podstawie wizji lokalnej dokonywanej na danej drodze lub jej odcinku przez zespół ekspertów powołany przez zarządcę drogi. Jest ustawowy zapis stanowiący, że w skład tego zespołu wchodzi co najmniej jeden audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zespół ekspertów analizuje między innymi parametry użytkowe i techniczne drogi, stan techniczny drogi lub jej odcinka, organizację ruchu drogowego, wszystko to pod kątem wpływu na stan bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego i ryzyka wystąpienia wypadków drogowych i innych zdarzeń niebezpiecznych. Po wizji lokalnej zespół ekspertów sporządza raport, w którym wskazuje zalecenia dla zarządcy drogi.
Kiedy wykonuje się audyt BRD?
Monika Bielewska: O tym stanowi art. 24j ust. 1 Ustawy o drogach publicznych. W skrócie, audyt BRD wykonywany jest przed uzyskaniem decyzji administracyjnych (na etapie projektowania drogi, przed oddaniem do użytkowania). Audyt wykonuje się także w początkowej fazie jej funkcjonowania, do roku od oddania drogi do użytkowania.
Ważne jest też dla jakiej sieci dróg przeprowadza się audyt BRD. Ustawa o drogach publicznych określa sieć dróg objętą zarządzaniem bezpieczeństwem, w tym audytem BRD. Do sieci tej należą drogi lub ich odcinki w transeuropejskiej sieci drogowej; autostrady i drogi ekspresowe lub ich odcinki poza transeuropejską siecią drogową; drogi krajowe lub ich odcinki, które przebiegają poza granicami administracyjnymi miast oraz są budowane lub przebudowywane, albo zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Zarządzaniem bezpieczeństwem objęte są także drogi wojewódzkie lub ich odcinki, które przebiegają poza granicami administracyjnymi miast oraz są budowane lub przebudowywane, albo zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, oraz nie zapewniają dostępu do nieruchomości przylegających do nich za pośrednictwem zjazdu.
Dlaczego przeprowadzanie audytu BRD jest tak istotne?
Monika Bielewska: Audyt BRD pozwala na wyeliminowanie rozwiązań niebezpiecznych, stanowiących zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego, już na etapie projektowania, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Po wybudowaniu drogi, w początkowej fazie użytkowania, audyt pozwala na wychwycenie mankamentów lub błędów zagrażających bezpieczeństwu, których nie jesteśmy w stanie zauważyć na etapie dokumentacji. W początkowej fazie użytkowania audytor obejmuje analizą także zachowania użytkowników funkcjonującej drogi. Jego zadaniem jest wychwycenie przyczyn niebezpiecznych zachowań i sformułowanie zaleceń dla zarządcy drogi umożliwiających ich eliminację.
Wskazanie przez audytora zagrożeń, zalecenie sposobu ich eliminacji, uwzględnienie zaleceń przez zarządcę drogi to zmniejszenie ryzyka zdarzenia drogowego, korzyść dla zdrowia i życia użytkowników drogi.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...