Monika Bielewska: Drogi powinny wybaczać błędy i być samowyjaśniające
W jaki sposób Stowarzyszenie realizuje swoje cele?
Monika Bielewska: Przygotowujemy i publikujemy na naszej stronie https://audytorzybrd.pl/ biuletyn, w którym zamieszczamy artykuły opisujące problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego, z jakimi spotykamy się w naszej codziennej pracy. Prowadzimy Forum, także na naszej stronie. Jest to miejsce do dyskusji dla zarejestrowanych użytkowników. Te działania zaczęliśmy jeszcze przed rejestracją Stowarzyszenia. Rejestracja pozwala nam na rozpoczęcie kolejnych.
Jednym ze sposobów realizacji celów opisanych w Statucie jest inicjowanie zmian w przepisach prawa dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej oraz funkcji audytora BRD. Na zaproszenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad członkowie Stowarzyszenia brali udział w organizowanym przez GDDKiA „Forum wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego”. W wyniku prac Forum powstała Propozycja zmian do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Dokument został przekazany Ministrowi Infrastruktury. Wraz ze Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji RP rozpoczęliśmy pracę nad wprowadzeniem uprawnień do inżynierii ruchu drogowego.
Kto może zostać członkiem Stowarzyszenia?
Monika Bielewska: Członkiem Stowarzyszenia Forum Audytorów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego może zostać osoba posiadająca ważny certyfikat audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego. Osoba chcąca włączyć się w prace Stowarzyszenia powinna złożyć pisemną deklarację wraz z rekomendacjami dwóch członków Stowarzyszenia.
Jakie są plany Stowarzyszenia na ten rok?
Monika Bielewska: Przede wszystkim kontynuujemy niedawno rozpoczętą pracę nad wprowadzeniem uprawnień do inżynierii ruchu drogowego, a ściślej − do projektowania organizacji ruchu. Wraz z SITK RP chcemy skonsultować nasze wspólne pomysły. Chcemy zasięgnąć opinii środowisk, których propozycje zmian w przepisach będą dotyczyły, żeby powstały dokumenty mające akceptację. Pierwsze spotkania pokazały, jak trudny i ważny jest ten zawód oraz to, jak różne zdania na ten temat mają z jednej strony przedstawiciele projektantów inżynierii drogowej, a z drugiej i trzeciej – zarządcy infrastruktury drogowej oraz organy zarządzające ruchem drogowym.
W perspektywie mamy też rozpoczęcie prac nad praktycznym podręcznikiem audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, który zbierałby dotychczasową wiedzę i doświadczenia autorów z przeprowadzania audytów BRD różnych kategorii dróg oraz stanowiłby uzupełnienie wiedzy, z punktu widzenia praktycznego, dla każdego audytora.
Chciałabym także, aby biuletyn Stowarzyszenia pojawiał się regularnie na naszej stronie.
Pragnęłabym również, żeby czas i środki pozwoliły nam spotkać się może dwa razy w tym roku, żeby porozmawiać, podyskutować i omówić dalsze działania Stowarzyszenia. Pierwsze spotkanie w tym roku jest zaplanowane na 4 marca w Warszawie. Być może nasze spotkania będzie można w przyszłości połączyć z ciekawymi szkoleniami.
Dziękuję za rozmowę.
Przeczytaj również: Marek Cała, Agnieszka Stopkowicz: Budowa tuneli jest wyjątkowym wyzwaniem
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Wyższy poziom efektywności – zrozumienie procesów przeróbczych
Klasy ziarnowe i sortymenty określane są wymiarami podawanymi w milimetrach. Obecnie najbardziej rozpowszechnione są konstrukcje przesiewaczy wibracyjnych, które drgają z częstotliwością powyżej 10 Hz i amplitudzie od 2 do 12 mm, zapewniające ruch materiału z podrzutem po powierzchni sita. Podstawowe elementy przesiewacza to: sito, rzeszoto, napęd oraz elementy sprężyste. Przesiewacze przemysłowe stosuje się do ziarn podziałowych > 0,1 mm. Najczęściej jednak do ziarn < 1 mm stosuje się ...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...