Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Niestety, często niewykonywanie lub odwlekanie w czasie prac zabezpieczających konstrukcję i innych czynności utrzymaniowych, w tym m.in. zabiegów antykorozyjnych bądź też prac rewitalizacyjnych, prowadzi do dalszej, często wzmożonej degradacji elementów, co w konsekwencji staje się przyczyną zaawansowanej destrukcji całej konstrukcji i tym samym konieczności jej rozbiórki i budowy nowego obiektu.
Utrzymanie obiektów mostowych jako wyznacznik ich trwałości i funkcjonalności
Nowy, spektakularny most cieszy nas wszystkich jako użytkowników. Należy mieć jednak na uwadze, że oprócz podstawowych parametrów technicznych oraz użytkowych, jakie musi on spełniać, ważna jest jego trwałość. Zależy ona od wielu cech, których zależność przedstawiona jest na rys. 1.

Z powyższego schematu można zaobserwować, że zaburzenie na każdym etapie jednej z tych cech powoduje niechybne obniżenie trwałości, co przekłada się nie tylko na ograniczenie możliwości użytkowych obiektu, ale także na aspekt ekonomiczny i ekologiczny. Konstrukcja mostu o zmniejszonej trwałości, wskutek na przykład niewłaściwej jakości jej wykonania bądź też zastosowania materiałów złej jakości, jest kosztowna w utrzymaniu, a w skrajnych przypadkach jej wzmocnienie lub przebudowa będzie generowała znaczne nakłady finansowe. Ponadto konieczność wykonywania z większą częstotliwością zabiegów utrzymaniowych, a w konsekwencji rozbiórka nietrwale skonstruowanego i niewłaściwie utrzymywanego obiektu, wiąże się z oczywistymi stratami dla środowiska naturalnego. Trwałość konstrukcji obiektów mostowych jest ściśle zatem powiązana z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Postęp techniczny w budownictwie, jaki dokonuje się na przestrzeni ostatnich lat, dotyczy nie tylko powstawania nowych materiałów i technologii, ale też przede wszystkim rozwoju narzędzi cyfrowych w projektowaniu, wykonawstwie, utrzymaniu i zarządzaniu obiektami budowlanymi, w tym obiektami mostowymi. Jednocześnie obserwuje się systematyczne nasilanie negatywnych oddziaływań na mosty, takich jak: wzrost obciążeń, zwiększenie intensywności przejazdów ponadnormatywnych oraz zwiększenie zanieczyszczenia środowiska przejawiające się wzrostem jego agresywności w stosunku do konstrukcji mostowych. Na to nakłada się także naturalny proces starzenia się obiektów mostowych. Ochrona infrastruktury mostowej o ogromnej wartości ekonomicznej stanowi naczelne zadanie administracji drogowej i kolejowej [3, 4]. W obliczu ograniczonych funduszy na ten cel, pochodzących w znacznej mierze z budżetu państwa, ogromnej wagi nabiera właściwe wykorzystywanie środków, aby w jak największym możliwym stopniu powstrzymać degradację obiektów mostowych oraz zwiększyć ich trwałość. To wiąże się w sposób bezpośredni z odpowiednim zarządzaniem.
Brak sprawnego i jednolitego w skali kraju systemu przetwarzania danych o drogowych obiektach mostowych wymusił powstanie dwóch systemów – Systemu Gospodarki Mostowej (SGM) oraz Systemu Zarządzania Mostami Kolejowymi (SMOK), jako praktycznych narzędzi wspomagających decyzje dotyczące rozdziału środków finansowych na utrzymanie, remonty i odnowy istniejących drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych na podstawie danych ewidencyjnych o konstrukcjach i ich stanie technicznym.
Obserwując jednak dynamiczny rozwój innowacyjnych rozwiązań cyfrowych w różnych branżach gospodarki [5], w tym również w budownictwie infrastrukturalnym (w zakresie procesów projektowania, realizacji, zarządzania i inspekcji obiektów), można z pewnością stwierdzić, że kolejnym etapem rozwoju zarządzania infrastrukturą komunikacyjną (drogową, kolejową i lotniczą) będzie stopniowe wprowadzanie do powszechnego stosowania technologii BIM (ang. Building Information Modeling) wraz z rozwojem sposobów gromadzenia i przetwarzania różnych baz danych do tego celu niezbędnych. Na rys. 2 pokazano ogólny schemat obiegu informacji o obiekcie w tradycyjnym procesie inwestycyjnym oraz schemat przekazywania danych w przypadku realizacji założeń technologii BIM.

Właściwa dbałość o uwzględnienie zagadnień związanych z trwałością przyczynia się do realizacji obiektów pozwalających na ich długą, bezpieczną eksploatację (bez częstych remontów) z korzyścią dla użytkowników, ale też przy niskich kosztach utrzymania. Ponadto właściwa analiza czynników mających wpływ na trwałość umożliwia chociażby częściową eliminację błędnych rozwiązań materiałowych lub konstrukcyjnych [6, 7]. Pozytywne przykłady elementów zapewniających trwałość zarówno pod względem konstrukcyjnym, jak i materiałowym przedstawiono na fot. 6 i 7.

Właściwe docenienie problematyki trwałości mostów jest niezwykle istotne pod względem technicznym [8], ale, co również ważne, pod względem właściwości użytkowych, bezpieczeństwa, estetyki i zasad ekonomiki i w pełni wpisuje się w obecne tendencje na temat ochrony środowiska naturalnego i niskoemisyjności w budownictwie.
Ponadto właściwa analiza czynników mających wpływ na trwałość umożliwia chociażby częściową eliminację błędnych rozwiązań materiałowych lub konstrukcyjnych już na etapie projektowania obiektu mostowego [9].
Piśmiennictwo
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 2020, poz. 1333, z późn. zm.).
- Biliszczuk J., Mistewicz M.: Wytyczne oceny stanu technicznego drogowych obiektów inżynierskich WR-M-81. Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu. Warszawa 2021.
- Łęgosz A., Wysokowski A.: System Gospodarki Mostowej jako praktyczne narzędzie wspomagające zarządzanie mostami – stan aktualny. XI Zjazd Drogowców Miejskich, Lublin 1997.
- Szadkowski K.: Wybrane zagadnienia utrzymania kolejowych obiektów inżynieryjnych w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. „Technika Transportu Szynowego”, 10/2009, s. 58-66.
- Salamak M.: BIM w cyklu życia mostów. Warszawa 2021.
- Bień J.: Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych. Warszawa 2010.
- Flaga K.: Estetyka konstrukcji mostowych. Kraków 2005.
- Radomski W.: Katastrofy mostów, historia i teraźniejszość. Wrocław 2021.
- Wysokowski A.: Trwałość mostów stalowych. Warszawa 2022.
prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski
Uniwersytet Zielonogórski
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Lewandowski: Najlepsi inżynierowie lubią najcięższe wyzwania
Posiada Pan wieloletnie doświadczenie w budownictwie. Patrząc z tej perspektywy, co wg Pana jest najtrudniejszym aspektem w branży infrastrukturalnej? Marcin Lewandowski: Moim zdaniem to wciąż relacje pomiędzy zamawiającym, wykonawcą, projektantem i inżynierem. I tu owszem już od kilku lat jest dialog w branży po to, żeby relacje były jak najbar...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
Proces pozyskiwania i przetwarzania informacji na potrzeby podejmowania decyzji wymaga odpowiedniej jakości. Ostatecznie to jednak człowiek podejmuje końcowe decyzje. Ich słuszność czy skuteczność zależy wprost od jakości posiadanych informacji. Obecnie zarządca stosuje własne procedury związane z oceną przydatności do użytkowania. Ministerstwo również przygotowało wytyczne oceny stanu technicznego. W dokumentach tych nie ma jednak jeszcze odwołania do normy PN-EN ISO/IEC 17020 [1]. Uwzględni...

Czy XA3 to najgorsze warunki eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych?
Sposoby zabezpieczania betonowych studni kanalizacyjnych przed agresją chemiczną Beton jest materiałem zasadowym. W nowo wzniesionych konstrukcjach odczyn pH betonu wynosi około 12,6. Pozwala to w procesie pasywacji chronić stal zbrojeniową w elementach żelbetowych przed korozją. W miarę naturalnej karbonatyzacji spoiwa dwutlenkiem węgla z powietrza odczyn ten zmniejsza się. Jest to proces powolny, postępujący przez lata. Przyjmuje się, że poniżej wartości pH = 10,0-11,8 pasywna warstwa chron...

Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Rys historyczny Pierwsze zastosowanie betonu jamistego datuje się na połowę XIX wieku [8] (rys. 2). Materiał ten zastosowano wtedy w Anglii jako tańszy, ze względu na niższą zawartość cementu, zamiennik betonu zwykłego. Beton jamisty został wtedy wykorzystany do wykonania elementów ustroju nośnego dwóch budynków mieszkalnych. W ciągu następnego stulecia beton jamisty stosowano głównie do wykonywania elementów ustrojów nośnych budynków oraz sporadycznie nawierzchni w Europie, na Bliskim Wschod...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Wywłaszczenie nieruchomości – przesłanki Kolejną metodą nabycia przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego nieruchomości z przeznaczeniem pod drogę albo jej poszerzenie jest wywłaszczenie nieruchomości w trybie przewidzianym w art. 112 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wywłaszczenie jest dokonywane w trybie decyzji administracyjnej i jest możliwe, gdy: dotyczy nieruchomości przeznaczonej w planach miejscowych na cele publiczne lub nieruchomości, dla których wydana z...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...

Technologie do budowy nawierzchni z betonu drogowego
Betonowanie nawierzchni w deskowaniach ślizgowych Najczęściej stosowanymi zespołami układającymi mieszankę betonową metodą ślizgową na miejscu przeznaczenia są zespoły firm: Wirtgen, SGME, Gunter-Zimmerman, Somero Enterprises Inc i inne. Zasada ich pracy polega na tym, że nie ma stałych szalunków i prowadnic. Profil podłużny i poprzeczny budowanej w ten sposób nawierzchni zapewniają linki sterujące zawieszone na odpowiedniej wysokości nad podbudową, rozpięte wzdłuż budowanej drogi i przez urz...

Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Niestety, często niewykonywanie lub odwlekanie w czasie prac zabezpieczających konstrukcję i innych czynności utrzymaniowych, w tym m.in. zabiegów antykorozyjnych bądź też prac rewitalizacyjnych, prowadzi do dalszej, często wzmożonej degradacji elementów, co w konsekwencji staje się przyczyną zaawansowanej destrukcji całej konstrukcji i tym samym konieczności jej rozbiórki i budowy nowego obiektu. Utrzymanie obiektów mostowych jako wyznacznik ich trwałości i funkcjonalności Nowy, spektakularn...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

III Konferencja Drogowo-Kruszywowa
15-17 maja 2023 r. w Zakopanem odbyła się III Konferencja Drogowo-Krus...

„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”
W dniach 20 - 21 kwietnia 2023 roku w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V ...

III Forum Dróg Publicznych
19-21 kwietnia 2023 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się III Forum Dróg Publicznych zorgan...

I Kongres Projektantów i Inżynierów
29 marca br. w Warszawie odbyła się pierwsza edycja Kongresu Projektantów i Inżynierów. O...