Profesor Adam Wysokowski z nagrodą na Gali Nauki Polskiej
19 lutego odbyła się Gala Nauki Polskiej, podczas której minister nauki Dariusz Wieczorek wręczył nagrody najbardziej wyróżniającym się przedstawicielom środowiska naukowego i akademickiego. Jedną z nagrodzonych osób został Profesor Adam Wysokowski.
Profesor Adam Wysokowski od ponad 20 lat związany z Uniwersytetem Zielonogórskim, gdzie pełni funkcję kierownika utworzonego
z Jego udziałem Zakładu Dróg, Mostów i Kolei na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska. Zaangażowanie na rzecz uczelni obejmowało organizację oraz nadzór nad kilkoma edycjami studiów podyplomowych dotyczących nowoczesnego budownictwa drogowego i mostowego. Jest inicjatorem licznych szkoleń, seminariów oraz konferencji, w tym cyklicznych spotkań poświęconych tematyce proekologicznej dotyczącej „Przepustów i Przejść dla Zwierząt”.
Prace naukowo-techniczne profesora Wysokowskiego zrealizowane m.in. w ramach kilkunastu grantów europejskich i krajowych znalazły zastosowanie w praktyce inżynieryjnej, obejmując nowatorskie rozwiązania takie jak: wysokomodyfikowane dylatacje oraz izolacjo-nawierzchnie mostowe, nawierzchnie asfaltowe modyfikowane gumą, wykorzystanie kruszyw postalowniczych i pomiedziowych, metody oceny nośności i trwałości eksploatowanych mostów, konstrukcje przepustów i eko-mostów o konstrukcji podatnej a także systemów odwodnień w budownictwie komunikacyjnym w tym z użyciem nowatorskich technologii bezwykopowych. Ponadto, jest autorem wielu ekologicznych projektów inżynieryjnych,
w tym przejść dla zwierząt, zrealizowanych w różnych lokalizacjach, włączając w to autostradę A1 Toruń-Stryków i magistralę kolejową Poznań-Warszawa.
Ma też doświadczenie w zarządzaniu, – jako wieloletni koordynator Systemu Gospodarki Mostowej.
Liczne doświadczenia praktyczne profesora stanowią bazę wyjściową w swojej działalności dydaktycznej, inspirując i kształcąc kolejne pokolenia inżynierów. Dzięki takiemu podejściu, jego zajęcia stają się nie tylko teoretycznym przekazem wiedzy, ale także inspirującą podróżą po praktyce inżynieryjnej, przygotowując studentów do efektywnej pracy w dziedzinie budownictwa, architektury i inżynierii środowiska.
Jako wieloletni ekspert Unii Europejskiej ds. transportu powierzchniowego, w ramach programu Horizon 2020, a obecnie Horizon Europe i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, profesor Wysokowski odgrywa istotną rolę w kształtowaniu polityki i standardów dotyczących infrastruktury drogowej w Europie
i w Polsce.
Jest aktywnym członkiem wielu krajowych i międzynarodowych organizacji naukowo-technicznych, tak w kraju (ZMRP, PZiTB, PSTB i PSK) jak i za granicą (IABSE, ASCE, SEI, DEI). Dzięki swoim działaniom i zaangażowaniu, profesor Wysokowski wspiera rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym, przyczyniając się do postępu w dziedzinie inżynierii komunikacyjnej.
fot. A. Wysokowski
Przeczytaj również: Pierwszy numer czasopisma „Mosty” w 2024 roku już jest!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Artykuł omawia kluczowe aspekty związane z układaniem warstw mieszanki mineralno-asfaltowej (MMA) oraz zasady ich wykonywania i wbudowania. Autor przedstawia kroki przygotowania podłoża, a także podkreśla znaczenie monitorowania warunków atmosferycznych podczas prac. Następnie omawia procesy układania poszczególnych warstw MMA, włączając w to połączenia technologiczne, złącza i krawędzie. Wskazane są również zasady dotyczące spoin i połączeń międzywarstwowych, mających kluczowe znaczenie dla ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
W artykule przedstawiono przykłady analiz dynamicznych i ich efektów dotyczące kilku obiektów mostowych z praktyki zawodowej autora. Projektowanie obiektów mostowych opiera się w głównej mierze na obliczeniach statycznych, w których efekty dynamiczne związane z ruchem pojazdów lub pieszych są uwzględniane w sposób przybliżony za pomocą tzw. współczynników dynamicznych. W niektórych jednak przypadkach – w szczególności dotyczy to mostów kolejowych na liniach dużych prędkości lub lekkich kładek...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...