Profesor Adam Wysokowski z nagrodą na Gali Nauki Polskiej
19 lutego odbyła się Gala Nauki Polskiej, podczas której minister nauki Dariusz Wieczorek wręczył nagrody najbardziej wyróżniającym się przedstawicielom środowiska naukowego i akademickiego. Jedną z nagrodzonych osób został Profesor Adam Wysokowski.
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/02/Profesor-Adam-Wysokowski-z-nagroda-na-Gali-Nauki-Polskiej-695x391.jpg)
Profesor Adam Wysokowski od ponad 20 lat związany z Uniwersytetem Zielonogórskim, gdzie pełni funkcję kierownika utworzonego
z Jego udziałem Zakładu Dróg, Mostów i Kolei na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska. Zaangażowanie na rzecz uczelni obejmowało organizację oraz nadzór nad kilkoma edycjami studiów podyplomowych dotyczących nowoczesnego budownictwa drogowego i mostowego. Jest inicjatorem licznych szkoleń, seminariów oraz konferencji, w tym cyklicznych spotkań poświęconych tematyce proekologicznej dotyczącej „Przepustów i Przejść dla Zwierząt”.
Prace naukowo-techniczne profesora Wysokowskiego zrealizowane m.in. w ramach kilkunastu grantów europejskich i krajowych znalazły zastosowanie w praktyce inżynieryjnej, obejmując nowatorskie rozwiązania takie jak: wysokomodyfikowane dylatacje oraz izolacjo-nawierzchnie mostowe, nawierzchnie asfaltowe modyfikowane gumą, wykorzystanie kruszyw postalowniczych i pomiedziowych, metody oceny nośności i trwałości eksploatowanych mostów, konstrukcje przepustów i eko-mostów o konstrukcji podatnej a także systemów odwodnień w budownictwie komunikacyjnym w tym z użyciem nowatorskich technologii bezwykopowych. Ponadto, jest autorem wielu ekologicznych projektów inżynieryjnych,
w tym przejść dla zwierząt, zrealizowanych w różnych lokalizacjach, włączając w to autostradę A1 Toruń-Stryków i magistralę kolejową Poznań-Warszawa.
Ma też doświadczenie w zarządzaniu, – jako wieloletni koordynator Systemu Gospodarki Mostowej.
Liczne doświadczenia praktyczne profesora stanowią bazę wyjściową w swojej działalności dydaktycznej, inspirując i kształcąc kolejne pokolenia inżynierów. Dzięki takiemu podejściu, jego zajęcia stają się nie tylko teoretycznym przekazem wiedzy, ale także inspirującą podróżą po praktyce inżynieryjnej, przygotowując studentów do efektywnej pracy w dziedzinie budownictwa, architektury i inżynierii środowiska.
Jako wieloletni ekspert Unii Europejskiej ds. transportu powierzchniowego, w ramach programu Horizon 2020, a obecnie Horizon Europe i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, profesor Wysokowski odgrywa istotną rolę w kształtowaniu polityki i standardów dotyczących infrastruktury drogowej w Europie
i w Polsce.
Jest aktywnym członkiem wielu krajowych i międzynarodowych organizacji naukowo-technicznych, tak w kraju (ZMRP, PZiTB, PSTB i PSK) jak i za granicą (IABSE, ASCE, SEI, DEI). Dzięki swoim działaniom i zaangażowaniu, profesor Wysokowski wspiera rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym, przyczyniając się do postępu w dziedzinie inżynierii komunikacyjnej.
fot. A. Wysokowski
Przeczytaj również: Pierwszy numer czasopisma „Mosty” w 2024 roku już jest!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...