Pierwszy numer czasopisma „Mosty” w 2024 roku już jest!
Najnowszy numer czasopisma „Mosty” poświęcony został tematyce diagnostyki i utrzymania obiektów mostowych. Przeczytaj słowo wstępne, które napisał redaktor numeru dr inż. Paweł Hawryszków (Politechnika Wrocławska) i dowiedz się więcej o wydaniu!


Diagnostyka i utrzymanie obiektów mostowych
W niniejszym wydaniu czasopisma „Mosty” tematem przewodnim jest diagnostyka i utrzymanie obiektów mostowych. Są to niezwykle ważne zagadnienia związane z trwałością, bezpieczną eksploatacją oraz rehabilitacją istniejących obiektów mostowych. W Polsce wciąż budujemy bardzo dużo nowych mostów. W latach poprzednich było to związane z szybkim i konsekwentnym rozwojem infrastruktury drogowej, a obecnie kolejowej. Widać to w aktualnym wydaniu magazynu, w którym przeważają realizacje mostowe prowadzone właśnie na kolei. W ciągu ostatnich 25 lat Polska przyjęła światowe standardy wykonywania i projektowania obiektów mostowych. Wdrożone zostały wiodące technologie w wykonawstwie (nasuwanie podłużne i poprzeczne, betonowanie nawisowe, podwieszenia etc.), natomiast w projektowaniu Eurokody i nowoczesna technologia BIM (obecnie coraz częściej stosowana na etapie projektowo-wykonawczym, a docelowo również w zarządzaniu obiektami mostowymi). Niemniej znaczna część mostów to konstrukcje eksploatowane od lat. Obiekty te wymagają szczególnej uwagi, diagnostyki i właściwego utrzymania. Zaniedbania w tym zakresie mogą bowiem wpływać na ograniczenia w eksploatacji konstrukcji, a nawet prowadzić do katastrof budowlanych, których w ostatnim czasie byliśmy świadkami (m.in. wiadukt Polcevera w Genui, kładka wstęgowa w Pradze czy most Nanfang’ao na Tajwanie). Pełniąc rolę redaktora tematycznego wydania, chciałbym zainteresować Państwa tematyką diagnostyki i utrzymania mostów oraz zaprosić do lektury opublikowanych artykułów. W temacie numeru mogą Państwo przeczytać o metodach diagnostycznych systemów podwieszeń mostów, realizowanych nieinwazyjną metodą pomiarów dynamicznych, zapoznać się z analizą obciążeń ruchomych starych mostów kolejowych oraz wpływem zmian w intensywności tych obciążeń na nośność projektową obiektów mostowych, a następnie przestudiować wyniki i wnioski z badań eksperymentalnych historycznego mostu kolejowego. Powyższy blok tematyczny wieńczy artykuł opisujący stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych, wizualizujący problemy utrzymaniowe mostów drogowych. Ponadto w bieżącym numerze znajdą Państwo ciekawe artykuły związane z aktualnymi realizacjami mostowymi: mosty w ciągu Alei Wielkiej Wyspy we Wrocławiu – ważna i wyczekiwana inwestycja na Dolnym Śląsku, most kolejowy nad rzeką Regalicą – skomplikowana realizacja, prowadzona z użyciem nowoczesnych technologii wykonawczych oraz most kolejowy przez rzekę San w Przemyślu – inwestycja zrealizowana z poszanowaniem dziedzictwa miasta, w sposób pozwalający na zachowanie zabytkowych elementów przeprawy kolejowej. Z zakresu budownictwa tunelowego przeczytają Państwo o budowie tunelu pieszo-rowerowego w nasypie kolejowym w Tarnowskich Górach. W magazynie zostały również zamieszczone wyniki XV edycji konkursu mostowego im. Maksymiliana Wolffa, organizowanego przez czasopismo „Mosty” pod patronatem Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawiające najwyżej ocenione, interesujące, innowacyjne i zrealizowane w ostatnim roku obiekty mostowe. Tematyka stowarzyszenia mostowego ZMRP została tradycyjnie poruszona w dziale „Z życia ZMRP” oraz dodatkowo w aktualnościach mostowych. Nowością jest publikacja wywiadów z laureatami nagrody ZMRP im. Mieczysława Rybaka, opisanej również w dorocznym biuletynie Oddziału Dolnośląskiego ZMRP – „Mosty Dolnośląskie”, załączonym w wersji elektronicznej do bieżącego wydania czasopisma „Mosty”. Nagrody zostały przyznane młodym, zdolnym adeptom inżynierii mostowej, łączącym pracę badawczą i naukową z praktyczną działalnością projektową i wdrożeniową. Cieszy ich entuzjazm, poziom prowadzonych prac naukowo-badawczych oraz inspiracje i motywacje do dalszego rozwoju zawodowego. Wydanie zamyka relacja z największej krajowej konferencji mostowej „Wrocławskie Dni Mostowe”, organizowanej przez Zespół Mostów na Politechnice Wrocławskiej pod międzynarodowym patronatem Polish Group of the International Association for Bridges and Structural Engineering (IABSE). Serdecznie zachęcam do zapoznania się z aktualnym numerem czasopisma „Mosty” oraz opublikowanymi w tym wydaniu wartościowymi artykułami!
dr inż. Paweł Hawryszków, Politechnika Wrocławska
Przeczytaj również: Most kolejowy nad Regalicą
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...