Pierwszy numer czasopisma „Mosty” w 2024 roku już jest!
Najnowszy numer czasopisma „Mosty” poświęcony został tematyce diagnostyki i utrzymania obiektów mostowych. Przeczytaj słowo wstępne, które napisał redaktor numeru dr inż. Paweł Hawryszków (Politechnika Wrocławska) i dowiedz się więcej o wydaniu!
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/02/Redaktor-wydania2-695x391.png)
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/02/Pawel-Hawryszkow-304x391.jpg)
Diagnostyka i utrzymanie obiektów mostowych
W niniejszym wydaniu czasopisma „Mosty” tematem przewodnim jest diagnostyka i utrzymanie obiektów mostowych. Są to niezwykle ważne zagadnienia związane z trwałością, bezpieczną eksploatacją oraz rehabilitacją istniejących obiektów mostowych. W Polsce wciąż budujemy bardzo dużo nowych mostów. W latach poprzednich było to związane z szybkim i konsekwentnym rozwojem infrastruktury drogowej, a obecnie kolejowej. Widać to w aktualnym wydaniu magazynu, w którym przeważają realizacje mostowe prowadzone właśnie na kolei. W ciągu ostatnich 25 lat Polska przyjęła światowe standardy wykonywania i projektowania obiektów mostowych. Wdrożone zostały wiodące technologie w wykonawstwie (nasuwanie podłużne i poprzeczne, betonowanie nawisowe, podwieszenia etc.), natomiast w projektowaniu Eurokody i nowoczesna technologia BIM (obecnie coraz częściej stosowana na etapie projektowo-wykonawczym, a docelowo również w zarządzaniu obiektami mostowymi). Niemniej znaczna część mostów to konstrukcje eksploatowane od lat. Obiekty te wymagają szczególnej uwagi, diagnostyki i właściwego utrzymania. Zaniedbania w tym zakresie mogą bowiem wpływać na ograniczenia w eksploatacji konstrukcji, a nawet prowadzić do katastrof budowlanych, których w ostatnim czasie byliśmy świadkami (m.in. wiadukt Polcevera w Genui, kładka wstęgowa w Pradze czy most Nanfang’ao na Tajwanie). Pełniąc rolę redaktora tematycznego wydania, chciałbym zainteresować Państwa tematyką diagnostyki i utrzymania mostów oraz zaprosić do lektury opublikowanych artykułów. W temacie numeru mogą Państwo przeczytać o metodach diagnostycznych systemów podwieszeń mostów, realizowanych nieinwazyjną metodą pomiarów dynamicznych, zapoznać się z analizą obciążeń ruchomych starych mostów kolejowych oraz wpływem zmian w intensywności tych obciążeń na nośność projektową obiektów mostowych, a następnie przestudiować wyniki i wnioski z badań eksperymentalnych historycznego mostu kolejowego. Powyższy blok tematyczny wieńczy artykuł opisujący stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych, wizualizujący problemy utrzymaniowe mostów drogowych. Ponadto w bieżącym numerze znajdą Państwo ciekawe artykuły związane z aktualnymi realizacjami mostowymi: mosty w ciągu Alei Wielkiej Wyspy we Wrocławiu – ważna i wyczekiwana inwestycja na Dolnym Śląsku, most kolejowy nad rzeką Regalicą – skomplikowana realizacja, prowadzona z użyciem nowoczesnych technologii wykonawczych oraz most kolejowy przez rzekę San w Przemyślu – inwestycja zrealizowana z poszanowaniem dziedzictwa miasta, w sposób pozwalający na zachowanie zabytkowych elementów przeprawy kolejowej. Z zakresu budownictwa tunelowego przeczytają Państwo o budowie tunelu pieszo-rowerowego w nasypie kolejowym w Tarnowskich Górach. W magazynie zostały również zamieszczone wyniki XV edycji konkursu mostowego im. Maksymiliana Wolffa, organizowanego przez czasopismo „Mosty” pod patronatem Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawiające najwyżej ocenione, interesujące, innowacyjne i zrealizowane w ostatnim roku obiekty mostowe. Tematyka stowarzyszenia mostowego ZMRP została tradycyjnie poruszona w dziale „Z życia ZMRP” oraz dodatkowo w aktualnościach mostowych. Nowością jest publikacja wywiadów z laureatami nagrody ZMRP im. Mieczysława Rybaka, opisanej również w dorocznym biuletynie Oddziału Dolnośląskiego ZMRP – „Mosty Dolnośląskie”, załączonym w wersji elektronicznej do bieżącego wydania czasopisma „Mosty”. Nagrody zostały przyznane młodym, zdolnym adeptom inżynierii mostowej, łączącym pracę badawczą i naukową z praktyczną działalnością projektową i wdrożeniową. Cieszy ich entuzjazm, poziom prowadzonych prac naukowo-badawczych oraz inspiracje i motywacje do dalszego rozwoju zawodowego. Wydanie zamyka relacja z największej krajowej konferencji mostowej „Wrocławskie Dni Mostowe”, organizowanej przez Zespół Mostów na Politechnice Wrocławskiej pod międzynarodowym patronatem Polish Group of the International Association for Bridges and Structural Engineering (IABSE). Serdecznie zachęcam do zapoznania się z aktualnym numerem czasopisma „Mosty” oraz opublikowanymi w tym wydaniu wartościowymi artykułami!
dr inż. Paweł Hawryszków, Politechnika Wrocławska
Przeczytaj również: Most kolejowy nad Regalicą
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...