Proces projektowania koncepcyjnego mostu miejskiego na Sanie w Sanoku

Budowa nowego mostu przez trudną rzekę, jaką jest San, należy do poważnych przedsięwzięć inwestycyjnych i wymaga trudnej technicznie przeprawy. A historia przepraw w rejonie Sanoka pokazuje, jak nieprzewidywalną i niebezpieczną rzeką może być San na swoim górskim odcinku. Artykuł przedstawia początkowe etapy tworzenia projektu koncepcyjnego ze żmudnym procesem analizy i modyfikacji wariantów miejskiego mostu na Sanie w Sanoku.

Dzięki programowi „Mosty dla Regionów” mieszkańcy Sanoka otrzymali niepowtarzalną szansą na budowę pierwszego własnego stałego i nowoczesnego mostu. Koszty budowy takiej przeprawy znacznie przekraczają roczny budżet przeznaczany na inwestycje w miastach wielkości Sanoka. Dlatego nie będzie przesadą stwierdzenie, że taka możliwość zdarza się w takich małych społecznościach raz na sto lub więcej lat. Zadanie staje się jeszcze trudniejsze, jeśli uwzględni się fakt, że nowa konstrukcja ma pełnić funkcje mostu miejskiego, które są bardziej wymagające i złożone. A do tego jej lokalizacja to miejsce o wysokich walorach estetycznych i dużym potencjale turystycznym. Mosty takie muszą spełniać kilka funkcji jednocześnie. Podstawową jest oczywiście bezpieczne połączenie obu brzegów.

Wiele miast na świecie przeciętych jest jakąś większą lub mniejszą przeszkodą wodną. Dzisiaj mówimy, że są przecięte, ale pierwotne osadnictwo zaczynało się tylko po jednej stronie rzeki. Dopiero budowa mostu na drugą stronę otwierała nowe przestrzenie do dalszego rozwoju miasta. Sprawne funkcjonowanie powiększającego się organizmu miejskiego wymuszało powstawanie nowych mostów i towarzyszących im ulic. Determinowało to często cały przyszły układ urbanistyczny miasta. Zmieniało się też zagospodarowanie brzegów rzeki, na których powstawały coraz bardziej atrakcyjne miejskie bulwary. Dlatego też wiele miejskich mostów stało się najważniejszymi budo...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Rymsza: Funkcjonalizm – nowy styl w mostownictwie wywiad z dr. hab. inż. Januszem Rymszą, prof. IBDiM

Naukowiec i praktyk wyróżniany za wybitne osiągnięcia twórcze w dziedzinie budownictwa dr hab. inż. Janusz Rymsza, prof. IBDiM, znany jest jako znamienity specjalista pełnego zakresu robót mostowych. Posiada uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji projektanta i kierownika budowy obiektów inżynierskich. W swoich działaniach zajmuje się głó...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.