Problematyka wiosenno-letniego utrzymania jezdni

Roboty utrzymania jezdni wykonuje się praktycznie bez przerwy w ciągu całego roku kalendarzowego, niezależnie od warunków atmosferycznych. Większość z tych prac wykonuje się nieprzerwanie w co najmniej trzech porach roku (wiosną, latem i jesienią), przy czym zabiegi najbardziej charakterystyczne zmieniają się. Określenia nazw pór roku w odniesieniu do robót utrzymaniowych pełnią często funkcje umowne. Decydujące są aktualne warunki atmosferyczne i potrzeby wynikające ze stanu drogi [2].

Do robót utrzymania jezdni w okresie wiosenno-letnim zalicza się między innymi: koszenie poboczy, zamiatanie mechaniczne i oczyszczanie jezdni przez polewanie ich wodą.

Przez wiosenne roboty utrzymaniowe rozumie się prace wykonywane w celu zagwarantowania ciągłości i bezpieczeństwa ruchu niezależnie od warunków klimatycznych i atmosferycznych w okresie wiosny.

Roboty wiosenne trudno niekiedy zaplanować ze względu na częste zmiany warunków atmosferycznych. Rozpoczyna się je z nastaniem pierwszych cieplejszych dni, co ma miejsce zazwyczaj w trzeciej dekadzie marca, czasem wcześniej, a ich zakończenie przewiduje się w pierwszej dekadzie maja.

Wiosenne roboty utrzymaniowe w swoim zakresie obejmują [2]:

  • zapewnienie odprowadzenia wody z jezdni,
  • pielęgnowanie i konserwację nawierzchni drogowej,
  • uporządkowanie drogi po okresie zimowym,
  • odnowienie oznakowania poziomego,
  • przygotowanie obiektów drogowych do normalnej eksploatacji.

Z kolei letnie roboty utrzymaniowe są przedłużeniem robót wiosennych, które ze względu na zmiany warunków atmosferycznych są dość trudne do zaplanowania, stąd roboty letnie mają charakter...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych

Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.