Zielone torowiska

Zielone torowiska stanowią doskonałe rozwiązanie w dziedzinie zielonej infrastruktury, które jest coraz częściej stosowane w polskich miastach. Pomimo wyższych kosztów budowy i utrzymania w porównaniu do tradycyjnych systemów zielone torowiska przynoszą liczne korzyści środowiskowe. Zaliczają się do nich: zmniejszenie hałasu i drgań, ograniczenie zanieczyszczeń powietrza, absorpcja wód opadowych oraz ograniczenie miejskiej wyspy ciepła. W artykule przedstawiono przykłady realizacji zielonych torowisk w Krakowie i Warszawie.

Zielone torowiska to rozwiązanie z obszaru zielonej infrastruktury miejskiej polegające na wypełnieniu przestrzeni między szynami tramwajowymi pokrywą roślinną. Coraz częściej stosowane jest w polskich miastach, praktycznie w dwóch rodzajach. Najbardziej rozpowszechnione są torowiska trawiaste, które zwykle są traktowane jako synonim torowisk zielonych. Alternatywnym rozwiązaniem jest wykorzystanie roślinności z gatunku sedum (rozchodniki), która nie wymaga specjalnych zabiegów pielęgnacyjnych, tj. nawadniania czy koszenia, i jest bardziej wytrzymała na ekstremalne warunki.

Korzyści i warunki użytkowe

Zazielenianie torowisk, mimo zwiększonych kosztów w stosunku do systemów tradycyjnych, przynosi wiele korzyści. Wśród zalet tego rozwiązania, poza estetyką przestrzeni miejskiej, należy wskazać walory środowiskowe:

  • zmniejszenie hałasu i drgań emitowanych przez tramwaje do otoczenia;
  • ograniczenie przez rośliny zanieczyszczeń powietrza emitowanych w ruchu drogowym;
  • absorpcja wód opadowych, która skutkuje częściowym odciążeniem systemu kanalizacji miejskiej (zatrzymują do 50-70% rocznego opadu; latem do 90% wody deszczowej);
  • ograniczenie efektu miejskiej wyspy ciepła przez łagodzące dz...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych

Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.