W Jankowicach trwają prace w ramach Programu Inwestycji Strategicznych
W Jankowicach, gdzie powstaje most na Wiśle, budowane są drogi technologiczne, platformy robocze, nasypy i są montowane niezbędne elementy do wykonania objazdu. Inwestycja kosztująca ponad 236 mln zł, posiada dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład.
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/W-Jankowicach-trwaja-prace-w-ramach-Programu-Inwestycji-Strategicznych-695x391.jpg)
To część Programu Inwestycji Strategicznych pod nazwa Budowa obwodnicy i mostów w ciągu dróg wojewódzkich. W jej skład wchodzi dziewięć obiektów mostowych oraz budowa obwodnicy. Decyzję ZRID otrzymano dwa lata temu. Wykonawca przejął plac budowy na początku grudnia 2023 roku.
Jesteśmy tutaj wspólnie w Jankowicach, gdzie trwa gruntowna budowa blisko 300 metrowego mostu na Wiśle. Po jednej stronie mamy most tymczasowy, po drugiej most główny. O to zabiegaliśmy wspólnie z przedsiębiorcami i mieszkańcami. Cieszymy się, że obietnica została zrealizowana i przedsięwzięcie rozpoczęło się. Współpraca jest bardzo dobra. To nie koniec dobrych informacji. Tuż obok zaczynamy budowę obwodnicy Olszyn i Jankowic. Mamy zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i możemy zaczynać przygotowania do przetargu. Bardzo się cieszymy i życzymy powodzenia polskim wykonawcom – podkreślili zgodnie wicemarszałek Łukasz Smółka i Iwona Gibas z zarządu województwa, oglądający postępy prac na placu budowy.
Zakres inwestycji obejmuje rozbudowę mostu na DW (drodze wojewódzkiej) 781 w Jankowicach o długości całkowitej 273 m i szerokości pomostu 15,2 m; rozbudowę odcinka DW 781 o dł. 365 m w w przekroju jednojezdniowym z dwoma pasami ruchu, szerokością pasa ruchu 3,5 m; budowę mostu tymczasowego o dł. ok. 280 m w obciążeniu dopuszczalnym do 40 ton, budowę odcinka drogi rowerowej łączącego DW 781 z Wiślaną Trasą Rowerową, lokalizowaną na koronie lewostronnego wału przeciwpowodziowego Wisły; budowę kanalizacji deszczowej odwadniającej rozbudowywany most drogowy i rozbudowywany odcinek DW 781 wraz z wylotem do wód Wisły i wylotem do ziemi wraz z systemem skrzyń rozsączających; budowę prawostronnego kanału technologicznego od początku rozbudowywanego odcinka drogi do końca rozbudowywanego mostu i budowę lewostronnego kanału technologicznego od początku rozbudowywanego mostu do końca rozbudowywanego odcinka drogi; przebudowę sieci teletechnicznej (światłowód sterowania przepompownią wód opadowych) polegająca na przełożeniu istniejącej sieci na most tymczasowy, a po zakończeniu inwestycji na przebudowany most docelowy zgodnie z uzyskanymi warunkami; budowę obustronnych opasek brzegowych z narzutu kamiennego na Wiśle.
Otwarcie mostu jest zaplanowane na luty 2025 roku.
Rusza budowa obwodnicy Olszyn i Jankowic
Prace projektowe rozpoczęły się w listopadzie 2021 roku, a kilka dni temu (26 marca) pozyskano decyzję ZRID. Obwodnica będzie miała około 3,5 km długości.
Zakres obwodnicy:
Budowa drogi wojewódzkiej nr 781 w zakresie:
- budowy jezdni wraz z poboczami
- budowy rowów odwadniających
- budowy skrzyżowania czterowlotowego z DP 1009K
- budowy skrzyżowania trzywlotowego z ruchem okrężnym ze starodrożem DW 781
- budowy zjazdu publicznego
- budowy dodatkowych jezdni odpowiadających parametrom drogi klasy D wraz z placami do zawracania i mijankami
- budowy placów do zawracania na drogach wewnętrznych i leśnych służących obsłudze projektowanej obwodnicy
- budowy przepustów o przekroju skrzynkowym w ciągu istniejących urządzeń melioracji wodnych szczegółowych i podstawowych – przepusty wyposażone są w obustronne suche półki i ubezpieczone na wlocie i wylocie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...