W Jankowicach trwają prace w ramach Programu Inwestycji Strategicznych
W Jankowicach, gdzie powstaje most na Wiśle, budowane są drogi technologiczne, platformy robocze, nasypy i są montowane niezbędne elementy do wykonania objazdu. Inwestycja kosztująca ponad 236 mln zł, posiada dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład.

To część Programu Inwestycji Strategicznych pod nazwa Budowa obwodnicy i mostów w ciągu dróg wojewódzkich. W jej skład wchodzi dziewięć obiektów mostowych oraz budowa obwodnicy. Decyzję ZRID otrzymano dwa lata temu. Wykonawca przejął plac budowy na początku grudnia 2023 roku.
Jesteśmy tutaj wspólnie w Jankowicach, gdzie trwa gruntowna budowa blisko 300 metrowego mostu na Wiśle. Po jednej stronie mamy most tymczasowy, po drugiej most główny. O to zabiegaliśmy wspólnie z przedsiębiorcami i mieszkańcami. Cieszymy się, że obietnica została zrealizowana i przedsięwzięcie rozpoczęło się. Współpraca jest bardzo dobra. To nie koniec dobrych informacji. Tuż obok zaczynamy budowę obwodnicy Olszyn i Jankowic. Mamy zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i możemy zaczynać przygotowania do przetargu. Bardzo się cieszymy i życzymy powodzenia polskim wykonawcom – podkreślili zgodnie wicemarszałek Łukasz Smółka i Iwona Gibas z zarządu województwa, oglądający postępy prac na placu budowy.
Zakres inwestycji obejmuje rozbudowę mostu na DW (drodze wojewódzkiej) 781 w Jankowicach o długości całkowitej 273 m i szerokości pomostu 15,2 m; rozbudowę odcinka DW 781 o dł. 365 m w w przekroju jednojezdniowym z dwoma pasami ruchu, szerokością pasa ruchu 3,5 m; budowę mostu tymczasowego o dł. ok. 280 m w obciążeniu dopuszczalnym do 40 ton, budowę odcinka drogi rowerowej łączącego DW 781 z Wiślaną Trasą Rowerową, lokalizowaną na koronie lewostronnego wału przeciwpowodziowego Wisły; budowę kanalizacji deszczowej odwadniającej rozbudowywany most drogowy i rozbudowywany odcinek DW 781 wraz z wylotem do wód Wisły i wylotem do ziemi wraz z systemem skrzyń rozsączających; budowę prawostronnego kanału technologicznego od początku rozbudowywanego odcinka drogi do końca rozbudowywanego mostu i budowę lewostronnego kanału technologicznego od początku rozbudowywanego mostu do końca rozbudowywanego odcinka drogi; przebudowę sieci teletechnicznej (światłowód sterowania przepompownią wód opadowych) polegająca na przełożeniu istniejącej sieci na most tymczasowy, a po zakończeniu inwestycji na przebudowany most docelowy zgodnie z uzyskanymi warunkami; budowę obustronnych opasek brzegowych z narzutu kamiennego na Wiśle.
Otwarcie mostu jest zaplanowane na luty 2025 roku.
Rusza budowa obwodnicy Olszyn i Jankowic
Prace projektowe rozpoczęły się w listopadzie 2021 roku, a kilka dni temu (26 marca) pozyskano decyzję ZRID. Obwodnica będzie miała około 3,5 km długości.
Zakres obwodnicy:
Budowa drogi wojewódzkiej nr 781 w zakresie:
- budowy jezdni wraz z poboczami
- budowy rowów odwadniających
- budowy skrzyżowania czterowlotowego z DP 1009K
- budowy skrzyżowania trzywlotowego z ruchem okrężnym ze starodrożem DW 781
- budowy zjazdu publicznego
- budowy dodatkowych jezdni odpowiadających parametrom drogi klasy D wraz z placami do zawracania i mijankami
- budowy placów do zawracania na drogach wewnętrznych i leśnych służących obsłudze projektowanej obwodnicy
- budowy przepustów o przekroju skrzynkowym w ciągu istniejących urządzeń melioracji wodnych szczegółowych i podstawowych – przepusty wyposażone są w obustronne suche półki i ubezpieczone na wlocie i wylocie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...