Tunel w Świnoujściu. Warunki, technologia, materiały

Prefabrykaty konstrukcji tunelu

W tunelu prefabrykaty są ze sobą połączone konstrukcyjnie przy pomocy śrub. Na stykach zostały uszczelnione specjalną masą wypełniającą i zapewniającą właściwe warunki ochrony przeciwpożarowej. Jako pierwsze były układane elementy typu „U” na wcześniej wykonanej podlewce z drenażem. Następnie filigrany, które opierają się na dolnych wspornikach i prefabrykatach „U”. Jako ostatnie zostaną zamontowane płyty sufitowe. Oprócz prefabrykatów w tunelu zbrojone i wylewane były wsporniki, na których opierają się płyty sufitowe oraz filigrany pod płytę jezdną.

ITS

Trwają także przygotowania do wdrożenia Inteligentnego Systemu Zarządzania Transportem (ITS). To ostatni element przygotowań do otwarcia tunelu. System ten będzie działał na wyspie Uznam. Jego zadaniem będzie „rozprowadzenie” ruchu pojazdów wyjeżdżających z tunelu. Świetlne komunikaty będą informowały kierowców m.in. o najbliższych parkingach i liczbie wolnych na nich miejsc, komunikacji miejskiej czy najszybszej trasie dojazdu do Dzielnicy Nadmorskiej. Ruch pojazdów w tunelu będzie całodobowo monitorowany przez pracowników Biura Centrum Obsługi. Dodatkowo, dla bezpieczeństwa w tunelu, będzie zamontowany odcinkowy pomiar prędkości.

Wdrożony Inteligentny System Zarządzania Transportem (ITS) będzie wspomagał działania w zakresie:

  • usprawnienia obsługi podróży wykonywanych przez pojazdy indywidualne w ruchu tranzytowym, wewnętrznym oraz podróży, których celem i źródłem są rejony zlokalizowane wewnątrz miasta Świnoujście;
  • przekazywania informacji kierowcom o utrudnieniach w ruchu (między innymi o zamknięciu tunelu i innych ograniczeniach mający zasadniczy wpływ na zmianę więźby ruchu);
  • usprawnienia i tym samym zwiększenia atrakcyjności oferty przewozowej w transporcie publicznym;
  • przekazania informacji dla kierowców o wolnych miejscach parkingowych w celu skrócenia czasu dotarcia do miejsca parkowania;
  • skrócenia czasu podróży transportem publicznym poprzez wprowadzenie priorytetów;
  • zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników transportu poprzez instalację systemu monitoringu;
  • poprawy informacji o dostępności transportu zbiorowego poprzez uruchomienie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.

Piśmiennictwo

  1. Mert V.: Dobór maszyny TBM, instalacja oraz drążenie tunelu. Sympozjum „Budowa tunelu pod Świną – usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin”, 7 kwietnia 2022 r.
  2. Mikulski P.: Uwarunkowania projektowania obudowy tunelu TBM w Świnoujściu. „Inżynieria i Budownictwo” 3-4/2022, s. 154-156.
Opracowała redakcja przy współpracy
z Miastem Świnoujście, konsorcjum SWECO i Lafrentz, PORR.

Przeczytaj również: Rozrasta się tunel na Zatorze

Komentarz firmy

Barbara Michalska, Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście
Tunel pod cieśniną Świny będzie miał wpływ nie tylko na samo miasto i jego rozwój. Większy dostęp komunikacyjny, a co się z tym wiąże, łatwość przemieszczania się ludzi i towarów bez wątpienia będzie pozytywnie oddziaływać także na rozwój miejscowości położonych w tej części województwa i sprawi, że Świnoujście stanie się niekwestionowanym liderem północno-zachodniej części kraju jako silny ośrodek turystyczny i portowy. Obecnie komunikację pomiędzy największymi, zamieszkanymi wyspami Uznam i Wolin stanowią jedynie dwie nitki przeprawy promowej z ograniczoną przepustowością i wysłużonymi promami.
Przygotowując się do otwarcia tunelu, przebudowujemy i inwestujemy w nowy układ drogowy Świnoujścia. Na wyspie Wolin powstają drogi powiązane z tunelem oraz budowanym odcinkiem trasy S3. To przede wszystkim duże rondo, z którego ruch pojazdów będzie kierowany także m.in. do Terminalu Promowego Warszowa.
Z kolei na wyspie Uznam wybudowaliśmy dodatkową ulicę – obwodnicę wschodnią, która obok już istniejącej ulicy Grunwaldzkiej będzie przyjmowała pojazdy wyjeżdżające z tunelu lub kierujące się w jego stronę.

Wywiady

Cezary Garczarczyk: Bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego to nadrzędny cel, którym się kieruję

W jaki sposób Zarząd Dróg angażuje społeczność lokalną i interesariuszy w proces planowania i realizacji projektów drogowych, aby zapewnić jak największe zrozumienie i zaangażowanie w decyzje dotyczące infrastruktury drogowej? Cezary Garczarczyk: Duży wpływ na angażowanie społeczności lokalnej w realizację inwestycji powiatowych mają spotkania i...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.