TKSM „Biała Góra”
Tomaszowskie Kopalnie Surowców Mineralnych „Biała Góra” Sp. z o.o. to przedsiębiorstwo górnicze posiadające ponad 100-letnią historię. Jest zlokalizowane we wschodniej części miejscowości Smardzewice w pobliżu Tomaszowa Mazowieckiego, ok. 100 km na południe od Warszawy. Jest to jedna z największych w Polsce, jak i w Europie kopalnia piasku kwarcowego.
Kopalnia „Biała Góra” specjalizuje się w wydobyciu piasków oraz żwirów kwarcowych, które są wykorzystywane w różnych branżach przemysłu, w tym przede wszystkim w produkcji szkła i materiałów budowlanych. Od 2007 r. należy do Grupy Quarzwerke, niemieckiej firmy rodzinnej, która od czterech pokoleń specjalizuje się w wydobyciu i przeróbce minerałów przemysłowych.
Historia
Wydobycie piasków kwarcowych w okolicach Tomaszowa Mazowieckiego ma długą historię, sięgającą XVIII w., gdy piaski były wydobywane pierwotnie do celów gospodarskich. W XIX w. rozwinęło się wydobycie surowców mineralnych na potrzeby przemysłu szklarskiego. Przemysłowa kopalnia pod nazwą „Przetwory Kamienne Łoziński Bohdan” została założona w 1922 r. przez inżyniera Bohdana Łozińskiego w rejonie terenów znanym jako „Biała Góra”. Początkowo wydobycie odbywało się ręcznie przy użyciu kilofów i łopat, a transport surowców i gotowych wyrobów odbywał się furmankami. Później proces wydobycia został udoskonalony, a wprowadzenie robot strzałowych oraz innowacyjne technologie przyczyniły się do efektywniejszego wydobycia. Po II wojnie światowej przedsiębiorstwo zostało znacjonalizowane przez władze państwowe. W międzyczasie dokonywano badań geologicznych, co pozwoliło na identyfikację nowych złóż. Przełom lat 80. i 90. przyniósł komercjalizację kopalni. W 1992 r. pracownicy zdobyli 15% udziałów w firmie. Kolejnym etapem była jej prywatyzacja w 1997 r. Kopalnia w dalszym ciągu jest aktywna i prowadzi działalność wydobywczą pod szyldem wywodzącej się z Niemiec spółki Quarzwerke GmbH.
Asortyment
TKSM „Biała Góra” specjalizuje się w eksploatacji złóż piasków kwarcowych zlokalizowanych w Niecce Tomaszowskiej, które stanowią większą część udokumentowanych i eksploatowanych zasobów krajowych piasków szklarskich i formierskich. W ofercie znajdują się piaski szklarskie klasy 2, 3 i 4 – im niższa klasa, tym piasek jest czystszy pod względem chemicznym. Ponadto kopalnia oferuje szeroki wybór mieszanek kwarcowych o ściśle określonych granulacjach znajdujących zastosowanie w przemyśle budowlanym. Złoża piaskowców kwarcowych w okolicy Białej Góry są zlokalizowane w asymetrycznej synklinie Niecki Tomaszowskiej. Te osadowe złoża powstały w okresie kredy, ok. 120-150 mln lat temu. Piaskowce te charakteryzują się zawartością krzemionki na poziomie około 98% SiO2, zazwyczaj są słabo spajane i zawierają ilaste domieszki. Najczęściej mają ziarno o granulacji 0,1-0,5 mm i przyjmują barwę od białej do żółtej z odcieniem od żółtego do rdzawego. Ponad złożami znajduje się warstwa skał płonnych, znana jako „nakład”. W tej warstwie występują piaski oraz miejscami gliny pochodzenia polodowcowego. Wielkość zasobów oceniana jest na dziesiątki milionów ton, a ilość piasku wydobywanego przez TKSM jest dostosowywana do zapotrzebowania rynku. Obecnie wynosi ono od 1,2 do 1,3 mln ton rocznie.
Wydobycie
W maju 2019 r. w TKSM „Biała Góra” rozpoczęto modernizację zakładu. Stare urządzenia zostały ostatecznie wyłączone we wrześniu 2021 r. Od 2022 r. jest on już w pełni zautomatyzowany. Zatrudnieni specjaliści nadzorują procesy produkcyjne ze sterowni przy pomocy komputerów i systemów automatyki przemysłowej pomagających kontrolować produkcję. Dzięki temu maszyny i urządzenia w hali produkcyjnej nie wymagają bezpośredniej obsługi, poprawiono organizację pracy i warunki bhp. Inwestycja w nowy zakład przeróbczy została zaprojektowana tak, aby nie przerywano produkcji na przeznaczonych do wyłączenia instalacjach. Prace wydobywcze odbywają się na trzech aktywnych złożach, a transport surowca do zakładu przeróbczego odbywa się samochodami ciężarowymi. Natomiast wysyłka gotowego produktu jest również możliwa przez transport kolejowy. Kontrolę jakości surowców przeprowadza się w firmowym laboratorium. Czystość piasku jest oceniana pod względem zawartości tlenku żelaza i tlenku tytanu, które są mierzone na poziomie części milionowych, jak i uziarnienia. „Białą Górę” cechuje innowacyjny sposób wydobycia piasku, które jest pozyskiwane spod lustra wody. Zamiast odwadniać wyrobiska, piasek wydobywa się bez obniżania zwierciadła wody. Odbywa się to za pomocą pogłębiarki urabiającej skałę z użyciem mechanicznej głowicy skrawającej. Wydobywany piasek jest transportowany z pogłębiarki specjalnym rurociągiem na składowiska znajdujące się poza wyrobiskiem zawodnionym.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...