Technologie do budowy nawierzchni z betonu drogowego

W artykule opisano metody budowy nawierzchni betonowych: betonowanie nawierzchni w deskowaniach stałych oraz w deskowaniach ślizgowych. Ponadto przedstawiono kwestie dotyczące przygotowania mieszanki betonowej, a także walorów użytkowych nawierzchni betonowych.

Zasadniczo rozróżnia się dwie metody wbudowywania mieszanek betonowych [1]:

  • w deskowaniu stałym (prowadnicach),
  • w deskowaniu ślizgowym.

Często pod tymi pojęciami pierwszą metodę rozumie się jako „tradycyjną”, a drugą metodę jako „ślizgową”.

Metoda tradycyjna polega na ułożeniu nawierzchni betonowej między stałymi deskowaniami (prowadnicami) z wykorzystaniem maszyn, które przetaczają się po tych prowadnicach. Metoda ślizgowa natomiast polega na ułożeniu mieszanki betonową warstwą o pożądanej grubości. Szalunki boczne (płyty) mają ograniczoną długość i przemieszczają się wraz z zespołem układającym maszyny w kierunku postępu robót.

O skuteczności i poprawności wykonania nawierzchni decydują w tym przypadku dobór składników mieszanki oraz odpowiednia konsystencja, która zapewnia zachowanie właściwej geometrii pasma nawierzchni lub jej całości. Początkowo metodę tę stosowano wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. W Europie szersze jej zastosowanie miało miejsce dopiero pod koniec lat 70. XX wieku, wraz z pojawieniem się specjalistycznych maszyn układających mieszankę betonową [1].

Przygotowanie mieszanki betonowej

Przygotowanie mieszanki betonowej realizuje się w przeróżny sposób, głównie w zależności od warunków lokalnych, ilości robót betonowych i organizacji produkcji betonu drogowego. Najczęściej stosuje ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.