Rozpoznanie konieczności wymiany mostowych urządzeń dylatacyjnych obiektów drogowych

W ideowych analizach projektowych i inwestorskich powinny występować systemy urządzeń dylatacyjnych sprawdzonych w eksploatacji obiektów mostowych na świecie, aby ich szczegółowe parametry techniczne były prawidłowo dobrane, co zagwarantuje ich długodystansowe istnienie. W pracy przedstawiono wybrane systemy dylatacyjne dedykowane indywidualnie do konkretnych realizacji mostowych, których zastosowanie poprzedzono w projektach kompleksową oceną możliwości ich aplikacji.

Podstawowymi czynnikami, które wpływają na przemieszczenia krawędzi szczelin dylatacyjnych konstrukcji mostowych, są: zmiany temperatury otoczenia, obroty przekrojów podporowych przęseł spowodowane ugięciami konstrukcji, od obciążenia taborem samochodowym, przemieszczenia podpór spowodowane odsiadaniem terenu i/lub szkodami górniczymi, przemieszczenia wywołane wpływami reologicznymi, tj. skurczem i pełzaniem betonu. Gdy jest to uzasadnione, przy wyznaczaniu przemieszczeń krawędzi szczelin dylatacyjnych należy uwzględnić odkształcenia sprężyste wywołane sprężeniem konstrukcji, odkształcenia od sił hamowania i wiatru, gdy obiekt mostowy oparty jest na wysokich i wiotkich podporach. Przy wyznaczaniu przemieszczeń krawędzi szczelin dylatacyjnych (oraz przy wyborze rodzaju urządzenia dylatacyjnego) należy uwzględniać rozmieszczenie punktów stałych oraz ograniczeń przemieszczeń w łożyskach jednokierunkowo przesuwnych.

Urządzenie dylatacyjne powinno być bezawaryjnie eksploatowane w obiekcie mostowym w perspektywie kilkunastu lub kilkudziesięciu lat. W czasie eksploatacji urządzenie dylatacyjne będzie poddawane wielokrotnie zmiennym obciążeniom wywołanym przejazdem pojazdów samochodowych, przy czym przejazd każdej osi będzie stanowił pełny cykl obciążenia, podczas którego siła obciążająca będzie się zmieniać od 0 do wartości maksymalnej. Wynika to z geometrii układu [1].

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.