Podpisano umowę na budowę dwóch kolejnych odcinków S17
W Tomaszowie Lubelskim zostały podpisane umowy na realizację dwóch odcinków drogi ekspresowej S17: Zamość Południe-Tomaszów Lubelski i Tomaszów Lubelski-Hrebenne. W ceremonii podpisania uczestniczyli m.in. wiceprezes Rady Ministrów, minister aktywów państwowych Jacek Sasin, wiceminister infrastruktury Rafał Weber, poseł na Sejm RP Tomasz Zieliński, wojewoda lubelski Lech Sprawka oraz wicewojewoda Robert Gmitruczuk i wicemarszałek województwa lubelskiego Michał Mulawa.

Zakres inwestycji obejmuje budowę drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym. Wybudowane zostaną obiekty inżynierskie i drogi do obsługi ruchu lokalnego. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.
– Jeszcze kilka lat temu wyraźnie było widać, że zdecydowana większość inwestycji w drogi ekspresowe i autostrady koncentrowała się raczej w Polsce zachodniej i centralnej. Tutaj powstawały tylko niewielkie odcinki. To się radykalnie zmieniło. W Realizowane są strategiczne inwestycje na czele z Via Carpatia – kręgosłupem komunikacyjnym Polski wschodniej i Europy środkowej. Ten „kościec komunikacyjny” jest ważny nie tylko dla szybkości przemieszczania się, dla wygody, bezpieczeństwa, ale ważny przede wszystkim dla rozwoju. Dobra infrastruktura drogowa, dobrej jakości drogi są kołem zamachowym rozwoju, przynoszącym inwestycje i nowe miejsca pracy. Dają szanse na to, aby móc pozostać tutaj, a nie szukać lepszego życia w wielkich metropoliach w Polsce. Dzisiaj nasz rząd pokazuje dobrą perspektywę, która jest w zasięgu ręki. Te dzisiejsze umowy stwarzają bliską perspektywę na to, że te drogi zamienią się z dróg opisanych w dokumentach, pokazywanych na mapach, na realne asfaltowe drogi, które będą łączyły miejscowości w tej części Polski, z pozostałymi częściami w kraju i z całą Europą – mówił wiceprezes Rady Ministrów, minister aktywów państwowych Jacek Sasin.
Odcinek Zamość Południe-Tomaszów Lubelski będzie liczył około 18,5 km i będzie przebiegać wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa. Za Tarnawatką trasa będzie przebiegać w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w okolicach Dąbrowy Tomaszowskiej, przed obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego, która jest w eksploatacji (udostępniona została pierwsza nitka, trwa budowa drugiej). Planowane lata realizacji: 2024-2026.
Odcinek Tomaszów Lubelski-Hrebenne będzie liczył około 17,5 km. Rozpoczyna się za węzłem Tomaszów Lubelski Południe, gdzie trasa przecina obecną drogę krajową i przebiega po jej zachodniej stronie. Omija Lubyczę Królewską i dalej przebiega w korytarzu obecnej DK17. Zakończenie odcinka zaplanowano na włączeniu do istniejącej obwodnicy Hrebennego. Planowane lata realizacji: 2024-2026.
– Bez dobrze zorganizowanej infrastruktury drogowej nie można mówić o rozwoju. W województwie lubelskim widać, że drogi to jest coś, co podnosi potencjał turystyczny i gospodarczy. Gdy system dróg szybkiego ruchu zostanie uruchomiony, to Lubelszczyzna wejdzie do ekstraklasy transportowej. Te inwestycje zaprocentują od strony komunikacyjnej, turystycznej i gospodarczej. Żeby one mogły zostać zrealizowane musiały nastąpić dwa ważne czynniki: wyznaczenie celu inwestycyjnego – budowa dróg szybkiego ruchu we wschodnich regionach i zabezpieczenie środków finansowych – rząd polski je zabezpieczył. Polskie społeczeństwo czeka na te drogi, one w sposób fundamentalny zmienią naszą rzeczywistość i będą służyły rozwojowi – podkreślał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
źródło i fot.: Lubelski Urząd Wojewódzki
Przeczytaj również: S17 z Tomaszowa Lubelskiego do Hrebennego
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”
10-12 marca 2025 r. odbyła się jubileuszowa, piąta edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej, skupio...

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...