Obwodnica Kędzierzyna-Koźla już otwarta
Od 7 listopada br. kierowcy mogą już korzystać z ponad 14-kilometrowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40. Inwestycja ta jest kontynuacją oddanej w 2010 r. południowej obwodnicy miasta. Trasę zaprojektowano i wybudowano w nowym śladzie.
Realizacja stanowi kontynuację obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, która biegnie w kierunku autostrady A4 i jest zlokalizowana na terenie województw opolskiego oraz śląskiego, na terenie gmin Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Rudziniec. Nowa trasa rozpoczyna się rondem w ciągu DK40, omija Sławięcice oraz Ujazd, a następnie włącza się z powrotem do DK40 tuż za granicą woj. opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec.
Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Opolu. Głównym wykonawcą jest firma Strabag Infrastruktura Południe. Nadzór nad projektowaniem i realizacją robót sprawowały firmy Arcus Sp. z o.o. Sp. k. oraz Integral Sp. z o.o. Wartość całkowita projektu opiewa na ponad 272 mln zł i została wsparta przez Unię Europejską kwotą ponad 207 mln zł.
Zakres inwestycji
Nowo oddany do użytku odcinek to jednojezdniowa droga krajowa o długości 14,33 km wykonana w nawierzchni bitumicznej o klasie technicznej drogi głównej ruchu przyspieszonego (GP). Inwestycja powstała na nasypie drogowym z gruntów pozyskanych z wykopów drogowych w tzw. technologii „sandwich”.
Polegała ona na wbudowywaniu warstw gruntów niespoistych i spoistych zgodnie z przyjętą normą. Dla wykopów o wysokości większej niż 2 m, wykonywanych w gruntach pylastych, powierzchnia skarp jest zabezpieczana geokratą oraz drenażem, co zapobiega przenikaniu wód opadowych w podłoże.
Droga na pierwszych 6,5 km została wybudowana w układzie 2+1, czyli z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku i jednym pasem w przeciwnym. Ruch na takich drogach odbywa się naprzemiennie odcinkami jedno- i dwupasowymi. Standard ten, ceniony w krajach skandynawskich, zdobywa coraz większą popularność na polskich drogach.
Odcinek został także wyposażony w system zarządzania ruchem, który będzie pełnił funkcję informacyjną i ostrzegawczą. Głównym celem tego systemu jest podnoszenie poziomu bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu.
Obiekty inżynierskie
W ramach zadania powstało także 18 obiektów inżynierskich, tj. wiadukty, mosty oraz przejścia dla zwierząt. Najdłuższy i najbardziej spektakularny obiekt MD-2 w ciągu obwodnicy Kędzierzyna-Koźla znajduje się nad Kanałem Gliwickim. Jego konstrukcję zaprojektowano jako jednoprzęsłowy ustrój belkowy wzmocniony łukiem. Głównymi elementami są łuki stalowe, do których podwieszony jest pomost stalowy z płytą betonową. Posadowienie obiektu wykonano jako bezpośrednie, ze wzmocnieniem gruntu za pomocą kolumn DSM. Płyta pomostowa betonowa na ruszcie stalowym została dodatkowo sprężona. Co ciekawe, w obrębie obiektu MD-2 występuje przepust syfonowy Kłodnicy. Jest to budowla hydrotechniczna służąca do przesłania wód rzeki Kłodnica pod korytem Kanału Gliwickiego.
Obwodnice na Opolszczyźnie
Obwodnica Kędzierzyna-Koźla jest jedną z trzech nowych obwodnic w woj. opolskim. Na etapie realizacji w systemie „Projektuj i buduj” są dwie obwodnice, Olesna w ciągu S11 i Praszki w ciągu DK45. Łączna długość tych trzech obwodnic wynosi około 50 km.
Przygotowała redakcja
przy współpracy z GDDKiA Oddział w Opolu
przeczytaj również: Uroczyste otwarcie nowego ronda na ulicy Grodziskiej
Komentarz firmy
Rafał Pydych, Dyrektor GDDKiA Oddział w Opolu
Na realizację obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40 przyznano ponad 207 mln zł ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. To pokazuje, że środki unijne dedykowane polskiej infrastrukturze drogowej są racjonalnie wykorzystywane.
Aktualnie na etapie budowy jest łącznik, który połączy obwodnicę Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40 z zakładami przemysłowymi, co pozwoli na wyprowadzenie transportu materiałów niebezpiecznych z miejscowości Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Sławięcice.
Bardzo ważnym parametrem technicznym dla realizowanych inwestycji jest równość nawierzchni, która decyduje zarówno o bezpieczeństwie, jak i komforcie użytkowania drogi. Dla tego zadania zastosowano badanie równości nawierzchni IRI (International Roughness Index), które pozwala ocenić, czy jezdnia została prawidłowo wykonana. Dzięki temu badaniu kontrolowana jest jakość wykonania nawierzchni.
Aby finalnie oddany 14,3 km odcinek drogi był bezpieczny dla kierowców, wykonawca już na etapie procedury przetargowej został zobligowany do realizacji poszczególnych warstw nawierzchni przy budowie tej trasy z uwzględnieniem wysokich parametrów jakości na każdym z etapów. W zakresie jakości przy odbiorze prac zostały wzięte pod uwagę m.in. właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni oraz równość podłużna nawierzchni. Jest to o tyle istotne, że np. złe właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni mają bezpośredni związek z długością drogi hamowania – a więc z bezpieczeństwem użytkowników dróg.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...