Obwodnica Kędzierzyna-Koźla już otwarta
Od 7 listopada br. kierowcy mogą już korzystać z ponad 14-kilometrowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40. Inwestycja ta jest kontynuacją oddanej w 2010 r. południowej obwodnicy miasta. Trasę zaprojektowano i wybudowano w nowym śladzie.
Realizacja stanowi kontynuację obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, która biegnie w kierunku autostrady A4 i jest zlokalizowana na terenie województw opolskiego oraz śląskiego, na terenie gmin Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Rudziniec. Nowa trasa rozpoczyna się rondem w ciągu DK40, omija Sławięcice oraz Ujazd, a następnie włącza się z powrotem do DK40 tuż za granicą woj. opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec.
Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Opolu. Głównym wykonawcą jest firma Strabag Infrastruktura Południe. Nadzór nad projektowaniem i realizacją robót sprawowały firmy Arcus Sp. z o.o. Sp. k. oraz Integral Sp. z o.o. Wartość całkowita projektu opiewa na ponad 272 mln zł i została wsparta przez Unię Europejską kwotą ponad 207 mln zł.
Zakres inwestycji
Nowo oddany do użytku odcinek to jednojezdniowa droga krajowa o długości 14,33 km wykonana w nawierzchni bitumicznej o klasie technicznej drogi głównej ruchu przyspieszonego (GP). Inwestycja powstała na nasypie drogowym z gruntów pozyskanych z wykopów drogowych w tzw. technologii „sandwich”.
Polegała ona na wbudowywaniu warstw gruntów niespoistych i spoistych zgodnie z przyjętą normą. Dla wykopów o wysokości większej niż 2 m, wykonywanych w gruntach pylastych, powierzchnia skarp jest zabezpieczana geokratą oraz drenażem, co zapobiega przenikaniu wód opadowych w podłoże.
Droga na pierwszych 6,5 km ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Rafał Pydych, Dyrektor GDDKiA Oddział w Opolu
Na realizację obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40 przyznano ponad 207 mln zł ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. To pokazuje, że środki unijne dedykowane polskiej infrastrukturze drogowej są racjonalnie wykorzystywane.
Aktualnie na etapie budowy jest łącznik, który połączy obwodnicę Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40 z zakładami przemysłowymi, co pozwoli na wyprowadzenie transportu materiałów niebezpiecznych z miejscowości Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Sławięcice.
Bardzo ważnym parametrem technicznym dla realizowanych inwestycji jest równość nawierzchni, która decyduje zarówno o bezpieczeństwie, jak i komforcie użytkowania drogi. Dla tego zadania zastosowano badanie równości nawierzchni IRI (International Roughness Index), które pozwala ocenić, czy jezdnia została prawidłowo wykonana. Dzięki temu badaniu kontrolowana jest jakość wykonania nawierzchni.
Aby finalnie oddany 14,3 km odcinek drogi był bezpieczny dla kierowców, wykonawca już na etapie procedury przetargowej został zobligowany do realizacji poszczególnych warstw nawierzchni przy budowie tej trasy z uwzględnieniem wysokich parametrów jakości na każdym z etapów. W zakresie jakości przy odbiorze prac zostały wzięte pod uwagę m.in. właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni oraz równość podłużna nawierzchni. Jest to o tyle istotne, że np. złe właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni mają bezpośredni związek z długością drogi hamowania – a więc z bezpieczeństwem użytkowników dróg.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Wyborski: Geografia, historia i środowisko naturalne
Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., w rozmowie z czasopismem „Mosty” opowiada o nowych technologiach i strategiach zarządzania infrastrukturą mostową w Polsce. Wywiad porusza kluczowe kwestie związane z monitorowaniem stanu technicznego konstrukcji, innowacyjnymi rozwiązaniami poprawiającymi bezpieczeństwo oraz wyzwaniami,...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...