Obwodnica Kędzierzyna-Koźla już otwarta
Od 7 listopada br. kierowcy mogą już korzystać z ponad 14-kilometrowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40. Inwestycja ta jest kontynuacją oddanej w 2010 r. południowej obwodnicy miasta. Trasę zaprojektowano i wybudowano w nowym śladzie.
Realizacja stanowi kontynuację obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, która biegnie w kierunku autostrady A4 i jest zlokalizowana na terenie województw opolskiego oraz śląskiego, na terenie gmin Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Rudziniec. Nowa trasa rozpoczyna się rondem w ciągu DK40, omija Sławięcice oraz Ujazd, a następnie włącza się z powrotem do DK40 tuż za granicą woj. opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec.
Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Opolu. Głównym wykonawcą jest firma Strabag Infrastruktura Południe. Nadzór nad projektowaniem i realizacją robót sprawowały firmy Arcus Sp. z o.o. Sp. k. oraz Integral Sp. z o.o. Wartość całkowita projektu opiewa na ponad 272 mln zł i została wsparta przez Unię Europejską kwotą ponad 207 mln zł.
Zakres inwestycji
Nowo oddany do użytku odcinek to jednojezdniowa droga krajowa o długości 14,33 km wykonana w nawierzchni bitumicznej o klasie technicznej drogi głównej ruchu przyspieszonego (GP). Inwestycja powstała na nasypie drogowym z gruntów pozyskanych z wykopów drogowych w tzw. technologii „sandwich”.
Polegała ona na wbudowywaniu warstw gruntów niespoistych i spoistych zgodnie z przyjętą normą. Dla wykopów o wysokości większej niż 2 m, wykonywanych w gruntach pylastych, powierzchnia skarp jest zabezpieczana geokratą oraz drenażem, co zapobiega przenikaniu wód opadowych w podłoże.
Droga na pierwszych 6,5 km została wybudowana w układzie 2+1, czyli z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku i jednym pasem w przeciwnym. Ruch na takich drogach odbywa się naprzemiennie odcinkami jedno- i dwupasowymi. Standard ten, ceniony w krajach skandynawskich, zdobywa coraz większą popularność na polskich drogach.
Odcinek został także wyposażony w system zarządzania ruchem, który będzie pełnił funkcję informacyjną i ostrzegawczą. Głównym celem tego systemu jest podnoszenie poziomu bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu.
Obiekty inżynierskie
W ramach zadania powstało także 18 obiektów inżynierskich, tj. wiadukty, mosty oraz przejścia dla zwierząt. Najdłuższy i najbardziej spektakularny obiekt MD-2 w ciągu obwodnicy Kędzierzyna-Koźla znajduje się nad Kanałem Gliwickim. Jego konstrukcję zaprojektowano jako jednoprzęsłowy ustrój belkowy wzmocniony łukiem. Głównymi elementami są łuki stalowe, do których podwieszony jest pomost stalowy z płytą betonową. Posadowienie obiektu wykonano jako bezpośrednie, ze wzmocnieniem gruntu za pomocą kolumn DSM. Płyta pomostowa betonowa na ruszcie stalowym została dodatkowo sprężona. Co ciekawe, w obrębie obiektu MD-2 występuje przepust syfonowy Kłodnicy. Jest to budowla hydrotechniczna służąca do przesłania wód rzeki Kłodnica pod korytem Kanału Gliwickiego.
Obwodnice na Opolszczyźnie
Obwodnica Kędzierzyna-Koźla jest jedną z trzech nowych obwodnic w woj. opolskim. Na etapie realizacji w systemie „Projektuj i buduj” są dwie obwodnice, Olesna w ciągu S11 i Praszki w ciągu DK45. Łączna długość tych trzech obwodnic wynosi około 50 km.
Przygotowała redakcja
przy współpracy z GDDKiA Oddział w Opolu
przeczytaj również: Uroczyste otwarcie nowego ronda na ulicy Grodziskiej
Komentarz firmy
Rafał Pydych, Dyrektor GDDKiA Oddział w Opolu
Na realizację obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40 przyznano ponad 207 mln zł ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. To pokazuje, że środki unijne dedykowane polskiej infrastrukturze drogowej są racjonalnie wykorzystywane.
Aktualnie na etapie budowy jest łącznik, który połączy obwodnicę Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40 z zakładami przemysłowymi, co pozwoli na wyprowadzenie transportu materiałów niebezpiecznych z miejscowości Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Sławięcice.
Bardzo ważnym parametrem technicznym dla realizowanych inwestycji jest równość nawierzchni, która decyduje zarówno o bezpieczeństwie, jak i komforcie użytkowania drogi. Dla tego zadania zastosowano badanie równości nawierzchni IRI (International Roughness Index), które pozwala ocenić, czy jezdnia została prawidłowo wykonana. Dzięki temu badaniu kontrolowana jest jakość wykonania nawierzchni.
Aby finalnie oddany 14,3 km odcinek drogi był bezpieczny dla kierowców, wykonawca już na etapie procedury przetargowej został zobligowany do realizacji poszczególnych warstw nawierzchni przy budowie tej trasy z uwzględnieniem wysokich parametrów jakości na każdym z etapów. W zakresie jakości przy odbiorze prac zostały wzięte pod uwagę m.in. właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni oraz równość podłużna nawierzchni. Jest to o tyle istotne, że np. złe właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni mają bezpośredni związek z długością drogi hamowania – a więc z bezpieczeństwem użytkowników dróg.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jerzy Graboś: Gwarantem sukcesu jest wzajemne zaufanie i szacunek
Jerzy Graboś, Prezes Dyrektor Generalny Przedsiębiorstwa Produkcji Kruszywa i Usług Geologicznych KRUSZGEO SA w Rzeszowie, jest związany ze spółką nieprzerwanie od 1985 r. Z okazji 65-lecia przedsiębiorstwa na rynku w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania dot. zmian zachodzących w firmie na przestrzeni tych wszystkich la...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Głębokość makrotekstury nawierzchni – fakty i mity
W artykule przedstawiono przegląd metod pomiarowych oraz wymagań ustanowionych rozporządzeniem lub programem funkcjonalno-użytkowym, mających zastosowanie przy ustalaniu głębokości makrotekstury. Zaprezentowano również wyniki programu badawczego, określającego zależności korelacyjne między różnymi metodami pomiarowymi dla ustalenia ww. parametru oraz zależność między makroteksturą a szorstkością dla nawierzchni asfaltowych w technologii SMA oraz dla nawierzchni z betonu cementowego. Diagnosty...

Problematyka wykorzystania kombajnów chodnikowych w aspekcie budownictwa tunelowego
Kombajny chodnikowe są maszynami wielozadaniowymi, niezbędnymi wręcz w zakładach górniczych oraz przy drążeniu tuneli drogowych lub kolejowych. Kombajny chodnikowe służą do realizacji wielu zadań, między innymi: urabiają czoło przodka, ładują oraz odstawiają kopalinę użyteczną na dalsze środki transportu, a ponadto pomagają górnikom w stawianiu obudowy. Ze względu na sposób urabiania kombajny chodnikowe można podzielić na wykorzystujące zasadę urabiania poprzez: udar, nacisk statyczny, skrawa...

Prefabrykowane wiadukty przejść ekologicznych nad drogą ekspresową S11 Koszalin – Bobolice
W artykule opisano produkcję prefabrykatów i montaż przejść dla zwierząt WE-41 i WE-45.7. Obecnie w województwie zachodniopomorskim realizowana jest budowa drogi ekspresowej S11 Koszalin Zachód – węzeł Bobolice. Droga podzielona została na trzy odcinki realizacyjne. Pierwsze przetargi na projekty i budowę zostały ogłoszone w 2019 r., przy czym rok później dla każdego z odcinków zostały podpisane umowy na ich realizację. Odcinki realizacyjne drogi S11 Koszalin Zachód – węzeł Bobolice: Odcinek ...

Kryteria ocen ofert wykonawców w postępowaniach przetargowych na całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg publicznych w Polsce – cz. I
W artykule omówiono zasady ocen ofert wykonawców składanych w postępowaniach przetargowych organizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg publicznych w Polsce w latach 2017-2019. Według autora artykułu z analizy stosowanych kryteriów przetargowych wynika, że z punktu widzenia wykonawcy działającego na terenie całego kraju praktycznie każde postępowanie przetargowe rządziło się odmiennymi prawami. Zauważalne jest jednak zarazem, że...

Kładki dla pieszych nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022
Artykuł przedstawia kładki nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022, który odbył się w trakcie konferencji Footbridge w Madrycie. Przedstawiono zamysł konkursu i krótkie charakterystyki nagrodzonych obiektów. Konferencje Footbridge odbywają się co 3 lata, począwszy od 2002 roku. Inspiracją do zorganizowania pierwszej konferencji były problemy z nadmiernymi drganiami kładek: Milenijnej w centrum Londynu i Solferino w centrum Paryża. Pierwsza konferencja odbyła się w Paryżu (2002), a nastę...

Przeróbcze operacje technologiczne
Przeróbcze operacje technologiczne to czynności wykonywane na materiale surowym, w odpowiednio dobranej kolejności, celem wyodrębnienia składnika użytecznego. Operacje przeróbcze ⤷ PrzygotowawczeOperacje przygotowawcze to zespół czynności koniecznych do przygotowania nadawy (materiału surowego) do procesów przeróbczych. ⤷ GłówneOperacje główne to wszystkie te zabiegi technologiczne prowadzone na materiale surowym, które mają nadać mu właściwości pozwalające na jego przemysłowe wykorzystanie. ...

Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg
Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg powinien być przygotowany w takim stopniu, aby mógł być gotowy do użycia praktycznie od chwili powzięcia decyzji o konieczności podjęcia akcji na drodze. Zaśnieżoną nawierzchnię oczyszcza się ze śniegu pługami przez zgarnianie pokrywy śnieżnej do części przykrawężnikowej. Całkowite oczyszczanie nawierzchni ze śniegu samymi pługami w zasadzie nie jest możliwe, dlatego celowe jest dodatkowe oczyszczanie jej z resztek śniegu walcową szczotką z...

Jak nowe drogi szybkiego ruchu wpływają na rozwój gospodarczy regionów
Trwają prace nad ukończeniem kolejnych inwestycji w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wiosną 2023 roku autostrada A1 ma zostać oddana do użytkowania w całości. W najbliższych latach zaplanowane jest też otwarcie drogi ekspresowej Via Carpatia – międzynarodowego szlaku, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski, oraz kolejnych fragmentów autostrady A2 − obecnie prowadzone są prace projektowe m.in. dla odcinka od węzła Siedlce Zachód do rejonu miejscowości Malinowiec. W oce...
Kalendarium
Relacje

Branżowe Centrum Spotkań – podsumowanie targów STONE 2022
Po 2 latach przerwy Targi branży kamieniarskiej ...

I Konferencja Współczesna Geologia Samorządowa (WGS)
Pierwsza edycja Konferencji Współczesna Geologia Samorządowa (WGS), zorganizowanej przez ...

Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych
Trwające od 29 do 30 listopada br. Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych były kolejnym spotka...

XIV Konkurs im. Maksymiliana Wolffa rozstrzygnięty!
24 listopada br. podczas Wrocławskich Dni Mostowych odbyło się uroczyste ogłos...