Most w ciągu obwodnicy Wronek
W lipcu br. oddano do użytku Most na Warcie, który powstał na nowej obwodnicy Wronek. Budowa obiektu pozwoli na wyprowadzenie ruchu ciężkiego z centrum miasta.
Nowo postały Most nad Wartą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 182 i 184 zaprojektowano jako element otwartej w czerwcu br. obwodnicy Wronek. Obwodnica o długości 5,2 km powstała w systemie „buduj”. Inwestorem zadania jest Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, a wykonawcą spółki Colas Polska i Most Sp. z o.o. Wartość inwestycji opiewała na 81 mln zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosiło 66 mln zł.
Opis obiektu
Most przez rzekę Wartę zaprojektowano jako belkowy, trzyprzesłowy o konstrukcji z betonu sprężonego. Do wzniesienia obiektu wykorzystano metodę betonowania nawisowego. Na rusztowaniach stacjonarnych wykonano tzw. segmenty startowe, na których zamontowano konstrukcje pomocnicze służące do betonowania wspornikowego kolejnych segmentów. Na etapie betonowania kolejnych segmentów konstrukcja była sprężana kablami zlokalizowanymi w płycie pomostu. Po wykonaniu zwornika (segmentu scalającego oba odcinki wykonywane nawisowo) i końcowych odcinków betonowanych na rusztowaniach zostało wprowadzone sprężenie w płycie dolnej zaprojektowane na docelowe obciążenia mostu. W skład przeprawy weszły dwa przyczółki, dwie podpory pośrednie, trzy przęsła – 2 × 60 m skrajne, 1 × 100 m środkowe. Projekt przewidywał możliwość rektyfikacji końcówek wsporników w przęśle środkowym bezpośrednio przed uciągleniem konstrukcji. Dzięki dużej dokładności wykonania i dużej zgodności przemieszczeń końcówek wspornika z dokumentacją projektową rektyfikacja nie była konieczna. Geodezyjna kontrola ugięć była prowadzona przez cały czas budowy ustroju nośnego i była prowadzona ściśle wg wytycznych projektanta i podlegała bieżącej ocenie....
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Masz możliwość korzystania z materiałów w strefie: „Pliki do pobrania”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
Logowanie
Komentarz firmy
Paweł Katarzyński
Dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w PoznaniuObwodnica Wronek to ważna inwestycja zrealizowana przez samorząd województwa wielkopolskiego, która zdecydowanie pozytywnie wpłynęła na komunikację w mieście, szczególnie w centrum. Obwodnica to jednak nie tylko ciąg główny o długości ponad 5 km, ale również: wiadukt kolejowy nad linią PKP, trzy ronda, przepusty, drogi dojazdowe do terenów przyległych i oczywiście trójprzęsłowy most nad Wartą o długości ponad 252 m, budowany w technologii nawisowej, co jest ewenementem na drogach wojewódzkich w naszym kraju. Metoda polega na odcinkowym betonowaniu przy użyciu przesuwnego urządzenia formującego i umożliwia niezależne wznoszenie konstrukcji na kilku stanowiskach, likwidując konieczność stosowania rusztowań.
W ramach budowy mostu, z uwagi na zróżnicowane warunki gruntowe do posadowienia przeprawy (brak podpór w nurcie rzeki) wykorzystano 262 pale prefabrykowane wbijane o długości do 14 m. Możemy to porównać do 111 wieżowców – 11-piętrowych. W skład przeprawy weszły: dwa przyczółki, dwie podpory pośrednie, trzy przęsła – 2 x 60 m skrajne, 1 x 100 m środkowe. Do budowy mostu wykorzystano: 655 ton zbrojenia, 95 ton stali sprężającej, 4542,7 m3 betonu 487,6 m prefabrykatów polimerobetonowych oraz po 1878 m2 warstw wiążącej i ścieralnej o grubości po 4 cm asfaltu. Liczby te wyraźnie pokazują więc nam skalę zrealizowanego zadania.
Cieszymy się, że takie inwestycje wpływają na cały region i oprócz bezpieczeństwa, zwiększając również jego atrakcyjność gospodarczą.mgr inż. Jakub Kozłowski
Projektant realizacji, Lafrentz Sp. z o.o.Most na Warcie był dla mnie w pewnym sensie obiektem przełomowym. Pierwszy obiekt w karierze wykonany w technologii betonowania nawisowego. Jednym z podstawowych zagadnień projektowych w takim przypadku jest opracowanie dokumentacji, która już na etapie „deski kreślarskiej” będzie uwzględniała wszystkie uwarunkowania technologiczne i nie będzie wymagała wprowadzania modyfikacji na etapie budowy. Patrząc z perspektywy czasu – a od opracowania dokumentacji do dzisiaj minęły 4 lata – udało się ten cel osiągnąć w 100%. Wykonawca zrealizował obiekt zgodnie z harmonogramem.
Współpraca z kierownikiem budowy przebiegała bardzo dobrze. Jednym z czynników, który miał na to największy wpływ, były bez wątpienia wyniki pomiarów w trakcie wznoszenia wahadła. Kontrola podniesienia wykonawczego w trakcie budowy kolejnych segmentów wykazywała bardzo dużą zgodność z wynikami obliczeń. Pozwoliło to uniknąć zbędnej pracy zarówno na budowie, jak i w biurze projektowym. Taka zgodność na styku praktyki i teorii jest też powodem do dumy dla każdego projektanta. Ten most otworzył dla mnie jako projektanta wiele nowych możliwości i pozwolił zwiększyć w sposób naturalny konkurencyjność. Może o tym świadczyć fakt, że do tej chwili udało nam się opracować jeszcze jeden obiekt w tej technologii, który został zrealizowany.
Kolejna realizacja rozpocznie się jeszcze w tym roku, a na rozpoczęcie projektowania czeka most na Wiśle.Paweł Napierała
Kierownik budowy, Colas PolskaBudowa obwodnicy Wronek była jedną z najbardziej oczekiwanych inwestycji w regionie. Pierwsze prace budowlane rozpoczęły się w kwietniu 2020 roku, ich finał nastąpił zaś w maju 2022 roku. Po dopełnieniu formalności związanych z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie i odbiorów technicznych cała trasa udostępniona została kierowcom na początku lipca 2022 r. Celem budowy było wyprowadzenie ruchu − zwłaszcza tranzytowego − ze zwartej zabudowy miasta Wronki i likwidacja tzw. „wąskiego gardła” w układzie komunikacyjnym województwa.
W ramach zadania powstała droga obwodowa o długości 5,2 km, której początek zlokalizowany został na nowo wybudowanym rondzie na ulicy Szamotulskiej w Nowej Wsi (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 184). Jej koniec sięga ronda przed miejscowością Smolnica (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 182). To właśnie tutaj 6 lipca dokonano oficjalnego otwarcia obwodnicy.
Prace przy tym projekcie były niezwykle ciekawe i cieszymy się, że jako Colas Polska Sp. z o.o. mogliśmy je realizować. Wybudowaliśmy: 5,2 km nowoczesnej obwodnicy, 2,5 km dróg serwisowych, trzy ronda oraz trzy skrzyżowania skanalizowane, w tym jedno z sygnalizacją świetlną. Wzdłuż całej obwodnicy powstały kanał technologiczny i oświetlenie drogowe.
Podczas realizacji bardzo ważne były aspekty logistyczne, by nie przerywać ciągłości procesu budowy nowego trójprzęsłowego mostu na rzece Warcie mierzącego 252 m, wykonanego metodą nawisową. W ramach budowy wykonany został również wiadukt nad remontowaną linią kolejową relacji Poznań – Szczecin, a także przejazd nad drogą gminną wykonany w konstrukcji SuperCor. Jako Colas Polska zawsze staramy się słuchać głosu lokalnej społeczności i realizować nasze kontrakty bezpiecznie, w zgodzie ze wszystkimi naszymi wartościami.
Z ciekawostek należy wspomnieć o prowadzonych badaniach archeologicznych, których efektem było odkrycie rozległej osady ludności kultury pucharów lejkowatych (z lat około 3200-2850 p.n.e.) oraz osadnictwa ludności kultury przeworskiej z okresu wpływów rzymskich (II-III wiek n.e). Na stanowisku w Nowej Wsi odkryto niespotykaną dotąd na ziemiach polskich budowlę naziemną typu rowkowego. Podobne budowle znane są z terenów Niemiec i Danii. Na progu jej wejścia zalegał jeden z dwóch znalezionych na osadzie pochówków ludzkich. Drugi z pochówków zalegał z kolei na południowej rubieży osady. Wydobyty materiał archeologiczny − po zabiegach konserwatorskich i końcowym opracowaniu − trafił do Muzeum Ziemi Wronieckiej we Wronkach. Dodatkowo należy wspomnieć, że jako wiodący wykonawca w rejonie mieliśmy zaszczyt w tym samym czasie realizować dla Gminy Wronki budowę ulicy Mickiewicza jako głównego łącznika miasta z obwodnicą.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jerzy Graboś: Gwarantem sukcesu jest wzajemne zaufanie i szacunek
Jerzy Graboś, Prezes Dyrektor Generalny Przedsiębiorstwa Produkcji Kruszywa i Usług Geologicznych KRUSZGEO SA w Rzeszowie, jest związany ze spółką nieprzerwanie od 1985 r. Z okazji 65-lecia przedsiębiorstwa na rynku w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania dot. zmian zachodzących w firmie na przestrzeni tych wszystkich la...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Głębokość makrotekstury nawierzchni – fakty i mity
W artykule przedstawiono przegląd metod pomiarowych oraz wymagań ustanowionych rozporządzeniem lub programem funkcjonalno-użytkowym, mających zastosowanie przy ustalaniu głębokości makrotekstury. Zaprezentowano również wyniki programu badawczego, określającego zależności korelacyjne między różnymi metodami pomiarowymi dla ustalenia ww. parametru oraz zależność między makroteksturą a szorstkością dla nawierzchni asfaltowych w technologii SMA oraz dla nawierzchni z betonu cementowego. Diagnosty...

Problematyka wykorzystania kombajnów chodnikowych w aspekcie budownictwa tunelowego
Kombajny chodnikowe są maszynami wielozadaniowymi, niezbędnymi wręcz w zakładach górniczych oraz przy drążeniu tuneli drogowych lub kolejowych. Kombajny chodnikowe służą do realizacji wielu zadań, między innymi: urabiają czoło przodka, ładują oraz odstawiają kopalinę użyteczną na dalsze środki transportu, a ponadto pomagają górnikom w stawianiu obudowy. Ze względu na sposób urabiania kombajny chodnikowe można podzielić na wykorzystujące zasadę urabiania poprzez: udar, nacisk statyczny, skrawa...

Prefabrykowane wiadukty przejść ekologicznych nad drogą ekspresową S11 Koszalin – Bobolice
W artykule opisano produkcję prefabrykatów i montaż przejść dla zwierząt WE-41 i WE-45.7. Obecnie w województwie zachodniopomorskim realizowana jest budowa drogi ekspresowej S11 Koszalin Zachód – węzeł Bobolice. Droga podzielona została na trzy odcinki realizacyjne. Pierwsze przetargi na projekty i budowę zostały ogłoszone w 2019 r., przy czym rok później dla każdego z odcinków zostały podpisane umowy na ich realizację. Odcinki realizacyjne drogi S11 Koszalin Zachód – węzeł Bobolice: Odcinek ...

Kryteria ocen ofert wykonawców w postępowaniach przetargowych na całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg publicznych w Polsce – cz. I
W artykule omówiono zasady ocen ofert wykonawców składanych w postępowaniach przetargowych organizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg publicznych w Polsce w latach 2017-2019. Według autora artykułu z analizy stosowanych kryteriów przetargowych wynika, że z punktu widzenia wykonawcy działającego na terenie całego kraju praktycznie każde postępowanie przetargowe rządziło się odmiennymi prawami. Zauważalne jest jednak zarazem, że...

Kładki dla pieszych nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022
Artykuł przedstawia kładki nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022, który odbył się w trakcie konferencji Footbridge w Madrycie. Przedstawiono zamysł konkursu i krótkie charakterystyki nagrodzonych obiektów. Konferencje Footbridge odbywają się co 3 lata, począwszy od 2002 roku. Inspiracją do zorganizowania pierwszej konferencji były problemy z nadmiernymi drganiami kładek: Milenijnej w centrum Londynu i Solferino w centrum Paryża. Pierwsza konferencja odbyła się w Paryżu (2002), a nastę...

Przeróbcze operacje technologiczne
Przeróbcze operacje technologiczne to czynności wykonywane na materiale surowym, w odpowiednio dobranej kolejności, celem wyodrębnienia składnika użytecznego. Operacje przeróbcze ⤷ PrzygotowawczeOperacje przygotowawcze to zespół czynności koniecznych do przygotowania nadawy (materiału surowego) do procesów przeróbczych. ⤷ GłówneOperacje główne to wszystkie te zabiegi technologiczne prowadzone na materiale surowym, które mają nadać mu właściwości pozwalające na jego przemysłowe wykorzystanie. ...

Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg
Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg powinien być przygotowany w takim stopniu, aby mógł być gotowy do użycia praktycznie od chwili powzięcia decyzji o konieczności podjęcia akcji na drodze. Zaśnieżoną nawierzchnię oczyszcza się ze śniegu pługami przez zgarnianie pokrywy śnieżnej do części przykrawężnikowej. Całkowite oczyszczanie nawierzchni ze śniegu samymi pługami w zasadzie nie jest możliwe, dlatego celowe jest dodatkowe oczyszczanie jej z resztek śniegu walcową szczotką z...

Jak nowe drogi szybkiego ruchu wpływają na rozwój gospodarczy regionów
Trwają prace nad ukończeniem kolejnych inwestycji w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wiosną 2023 roku autostrada A1 ma zostać oddana do użytkowania w całości. W najbliższych latach zaplanowane jest też otwarcie drogi ekspresowej Via Carpatia – międzynarodowego szlaku, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski, oraz kolejnych fragmentów autostrady A2 − obecnie prowadzone są prace projektowe m.in. dla odcinka od węzła Siedlce Zachód do rejonu miejscowości Malinowiec. W oce...
Kalendarium
Relacje

Branżowe Centrum Spotkań – podsumowanie targów STONE 2022
Po 2 latach przerwy Targi branży kamieniarskiej ...

I Konferencja Współczesna Geologia Samorządowa (WGS)
Pierwsza edycja Konferencji Współczesna Geologia Samorządowa (WGS), zorganizowanej przez ...

Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych
Trwające od 29 do 30 listopada br. Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych były kolejnym spotka...

XIV Konkurs im. Maksymiliana Wolffa rozstrzygnięty!
24 listopada br. podczas Wrocławskich Dni Mostowych odbyło się uroczyste ogłos...