Most w ciągu obwodnicy Wronek
W lipcu br. oddano do użytku Most na Warcie, który powstał na nowej obwodnicy Wronek. Budowa obiektu pozwoli na wyprowadzenie ruchu ciężkiego z centrum miasta.
Nowo postały Most nad Wartą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 182 i 184 zaprojektowano jako element otwartej w czerwcu br. obwodnicy Wronek. Obwodnica o długości 5,2 km powstała w systemie „buduj”. Inwestorem zadania jest Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, a wykonawcą spółki Colas Polska i Most Sp. z o.o. Wartość inwestycji opiewała na 81 mln zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosiło 66 mln zł.
Opis obiektu
Most przez rzekę Wartę zaprojektowano jako belkowy, trzyprzesłowy o konstrukcji z betonu sprężonego. Do wzniesienia obiektu wykorzystano metodę betonowania nawisowego. Na rusztowaniach stacjonarnych wykonano tzw. segmenty startowe, na których zamontowano konstrukcje pomocnicze służące do betonowania wspornikowego kolejnych segmentów. Na etapie betonowania kolejnych segmentów konstrukcja była sprężana kablami zlokalizowanymi w płycie pomostu. Po wykonaniu zwornika (segmentu scalającego oba odcinki wykonywane nawisowo) i końcowych odcinków betonowanych na rusztowaniach zostało wprowadzone sprężenie w płycie dolnej zaprojektowane na docelowe obciążenia mostu. W skład przeprawy weszły dwa przyczółki, dwie podpory pośrednie, trzy przęsła – 2 × 60 m skrajne, 1 × 100 m środkowe. Projekt przewidywał możliwość rektyfikacji końcówek wsporników w przęśle środkowym bezpośrednio przed uciągleniem konstrukcji. Dzięki dużej dokładności wykonania i dużej zgodności przemieszczeń końcówek wspornika z dokumentacją projektową rektyfikacja nie była konieczna. Geodezyjna kontrola ugięć była prowadzona przez cały czas budowy ustroju nośnego i była prowadzona ściśle wg wytycznych projektanta i podlegała bieżącej ocenie....
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Masz możliwość korzystania z materiałów w strefie: „Pliki do pobrania”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
Logowanie
Komentarz firmy
Paweł Katarzyński
Dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w PoznaniuObwodnica Wronek to ważna inwestycja zrealizowana przez samorząd województwa wielkopolskiego, która zdecydowanie pozytywnie wpłynęła na komunikację w mieście, szczególnie w centrum. Obwodnica to jednak nie tylko ciąg główny o długości ponad 5 km, ale również: wiadukt kolejowy nad linią PKP, trzy ronda, przepusty, drogi dojazdowe do terenów przyległych i oczywiście trójprzęsłowy most nad Wartą o długości ponad 252 m, budowany w technologii nawisowej, co jest ewenementem na drogach wojewódzkich w naszym kraju. Metoda polega na odcinkowym betonowaniu przy użyciu przesuwnego urządzenia formującego i umożliwia niezależne wznoszenie konstrukcji na kilku stanowiskach, likwidując konieczność stosowania rusztowań.
W ramach budowy mostu, z uwagi na zróżnicowane warunki gruntowe do posadowienia przeprawy (brak podpór w nurcie rzeki) wykorzystano 262 pale prefabrykowane wbijane o długości do 14 m. Możemy to porównać do 111 wieżowców – 11-piętrowych. W skład przeprawy weszły: dwa przyczółki, dwie podpory pośrednie, trzy przęsła – 2 x 60 m skrajne, 1 x 100 m środkowe. Do budowy mostu wykorzystano: 655 ton zbrojenia, 95 ton stali sprężającej, 4542,7 m3 betonu 487,6 m prefabrykatów polimerobetonowych oraz po 1878 m2 warstw wiążącej i ścieralnej o grubości po 4 cm asfaltu. Liczby te wyraźnie pokazują więc nam skalę zrealizowanego zadania.
Cieszymy się, że takie inwestycje wpływają na cały region i oprócz bezpieczeństwa, zwiększając również jego atrakcyjność gospodarczą.mgr inż. Jakub Kozłowski
Projektant realizacji, Lafrentz Sp. z o.o.Most na Warcie był dla mnie w pewnym sensie obiektem przełomowym. Pierwszy obiekt w karierze wykonany w technologii betonowania nawisowego. Jednym z podstawowych zagadnień projektowych w takim przypadku jest opracowanie dokumentacji, która już na etapie „deski kreślarskiej” będzie uwzględniała wszystkie uwarunkowania technologiczne i nie będzie wymagała wprowadzania modyfikacji na etapie budowy. Patrząc z perspektywy czasu – a od opracowania dokumentacji do dzisiaj minęły 4 lata – udało się ten cel osiągnąć w 100%. Wykonawca zrealizował obiekt zgodnie z harmonogramem.
Współpraca z kierownikiem budowy przebiegała bardzo dobrze. Jednym z czynników, który miał na to największy wpływ, były bez wątpienia wyniki pomiarów w trakcie wznoszenia wahadła. Kontrola podniesienia wykonawczego w trakcie budowy kolejnych segmentów wykazywała bardzo dużą zgodność z wynikami obliczeń. Pozwoliło to uniknąć zbędnej pracy zarówno na budowie, jak i w biurze projektowym. Taka zgodność na styku praktyki i teorii jest też powodem do dumy dla każdego projektanta. Ten most otworzył dla mnie jako projektanta wiele nowych możliwości i pozwolił zwiększyć w sposób naturalny konkurencyjność. Może o tym świadczyć fakt, że do tej chwili udało nam się opracować jeszcze jeden obiekt w tej technologii, który został zrealizowany.
Kolejna realizacja rozpocznie się jeszcze w tym roku, a na rozpoczęcie projektowania czeka most na Wiśle.Paweł Napierała
Kierownik budowy, Colas PolskaBudowa obwodnicy Wronek była jedną z najbardziej oczekiwanych inwestycji w regionie. Pierwsze prace budowlane rozpoczęły się w kwietniu 2020 roku, ich finał nastąpił zaś w maju 2022 roku. Po dopełnieniu formalności związanych z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie i odbiorów technicznych cała trasa udostępniona została kierowcom na początku lipca 2022 r. Celem budowy było wyprowadzenie ruchu − zwłaszcza tranzytowego − ze zwartej zabudowy miasta Wronki i likwidacja tzw. „wąskiego gardła” w układzie komunikacyjnym województwa.
W ramach zadania powstała droga obwodowa o długości 5,2 km, której początek zlokalizowany został na nowo wybudowanym rondzie na ulicy Szamotulskiej w Nowej Wsi (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 184). Jej koniec sięga ronda przed miejscowością Smolnica (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 182). To właśnie tutaj 6 lipca dokonano oficjalnego otwarcia obwodnicy.
Prace przy tym projekcie były niezwykle ciekawe i cieszymy się, że jako Colas Polska Sp. z o.o. mogliśmy je realizować. Wybudowaliśmy: 5,2 km nowoczesnej obwodnicy, 2,5 km dróg serwisowych, trzy ronda oraz trzy skrzyżowania skanalizowane, w tym jedno z sygnalizacją świetlną. Wzdłuż całej obwodnicy powstały kanał technologiczny i oświetlenie drogowe.
Podczas realizacji bardzo ważne były aspekty logistyczne, by nie przerywać ciągłości procesu budowy nowego trójprzęsłowego mostu na rzece Warcie mierzącego 252 m, wykonanego metodą nawisową. W ramach budowy wykonany został również wiadukt nad remontowaną linią kolejową relacji Poznań – Szczecin, a także przejazd nad drogą gminną wykonany w konstrukcji SuperCor. Jako Colas Polska zawsze staramy się słuchać głosu lokalnej społeczności i realizować nasze kontrakty bezpiecznie, w zgodzie ze wszystkimi naszymi wartościami.
Z ciekawostek należy wspomnieć o prowadzonych badaniach archeologicznych, których efektem było odkrycie rozległej osady ludności kultury pucharów lejkowatych (z lat około 3200-2850 p.n.e.) oraz osadnictwa ludności kultury przeworskiej z okresu wpływów rzymskich (II-III wiek n.e). Na stanowisku w Nowej Wsi odkryto niespotykaną dotąd na ziemiach polskich budowlę naziemną typu rowkowego. Podobne budowle znane są z terenów Niemiec i Danii. Na progu jej wejścia zalegał jeden z dwóch znalezionych na osadzie pochówków ludzkich. Drugi z pochówków zalegał z kolei na południowej rubieży osady. Wydobyty materiał archeologiczny − po zabiegach konserwatorskich i końcowym opracowaniu − trafił do Muzeum Ziemi Wronieckiej we Wronkach. Dodatkowo należy wspomnieć, że jako wiodący wykonawca w rejonie mieliśmy zaszczyt w tym samym czasie realizować dla Gminy Wronki budowę ulicy Mickiewicza jako głównego łącznika miasta z obwodnicą.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...