Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni
18 października br. w Warszawie miała miejsce konferencja pt. „Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni.” Wydarzenie zostało zorganizowane przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów i skoncentrowało się na kluczowych aspektach naukowo-technicznych związanych z wykorzystaniem recyklingu w dziedzinie drogownictwa.
W spotkaniu wzięło udział blisko 100 uczestników, reprezentujących różnorodne sektory i dziedziny związane z budownictwem drogowym. Konferencja skupiła uwagę na kluczowym zagadnieniu – recyklingu, które staje się coraz bardziej istotne w kontekście współczesnego podejścia do zarządzania zasobami naturalnymi oraz troski o środowisko. Podczas wydarzenia odbyło się pięć sesji tematycznych, z których każda została otwarta przez głownego mówcę, reprezentującego zarówno zagraniczne instytucje badawcze i uniwersytety. Profesor Jorge Pais z Uniwersytetu w Minho w Portugalii podkreślił potrzebę rozwoju technologii renowacji nawierzchni drogowych w XXI wieku. Zauważył, że mimo nowoczesnych technologii, nawierzchnie dróg nadal ulegają degradacji, a stosowanie recyklingu może stanowić skuteczną metodę ich poprawy. Kolejni mówcy: dr Martins Zaumanis z Szwajcarskiego Federalnego Laboratorium Nauk Materiałowych i Technologii, dr. inż. Verena Rosauer z Federalnego Instytutu Badań Autostrad w Niemczech, Ing. Jan Valentin z Czech Technical University oraz dypl.inż. Stefan Höller z Federalnego Instytutu Badań Autostrad w Niemczech, przedstawiali swoje spostrzeżenia i doświadczenia związane z wykorzystaniem Recyklingowanych Nawierzchni Asfaltowych (RAP) w budowie dróg w swoich krajach. W trakcie konferencji odbyło się 22 prelekcje, które dostarczyły uczestnikom cennych informacji i wyników badań dotyczących recyklingu w budownictwie drogowym. Przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych, dotyczących m.in. wpływu włókien jutowych i środków odnowy na cechy mieszanki asfaltowej z recyklingiem asfaltu. Inni prelegenci omawiali zastosowanie materiałów pochodzących z recyklingu w konstrukcjach nawierzchni drogowych oraz badania wpływu destruktu asfaltowego na właściwości mieszanki mastyksu gruszkowego SMA JENA 16. Omówiono też projekt „RE-PLAN CITY LIFE” promujący zastosowanie materiałów z recyklingu opon w budownictwie drogowym oraz skuteczność preparatów chemicznych w odświeżaniu granulatu asfaltowego, a także badania nad podatnością asfaltu modyfikowanego plastomerami odpadowymi. W ostatnich sesjach prelegenci zaprezentowali różne aspekty recyklingu w budownictwie drogowym, a także inwestycje drogowe prowadzone z uwzględnieniem zasad gospodarki w obiegu zamkniętym. Były też prezentacje dotyczące długotrwałych nawierzchni z wykorzystaniem recyklingu betonu, zachowania bitumenu stabilizowanego emulsją oraz badania modułu sztywności betonu z recyklingu. Inne prezentacje obejmowały tematykę recyklingu istniejących nawierzchni asfaltowych na autostradzie A4, materiałów cementowych pochodzenia ubocznego oraz recyklingu z użyciem spienionego bitumu. Sesje zakończono prezentacją dotyczącą wpływu składu uziarnienia na sztywność mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjnej z dodatkiem miału gumowego. W ramach wydarzenia odbyły się również tzw. Sesje posterowe. Konferencja „Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni” była znaczącym wydarzeniem w obszarze budownictwa drogowego. Pozwoliła na efektywną wymianę wiedzy i doświadczeń oraz stworzyła platformę do dalszej dyskusji nad rolą recyklingu w przyszłości tej istotnej branży.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Paweł Woźniak: Niezwykle cenię sobie transparentność
Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia wyzwania, cele i priorytety związane z zarządzaniem polską infrastrukturą drogową. Zwraca uwagę na skalę zadań realizowanych przez GDDKiA, podkreślając znaczenie stabilnego finansowania inwestycji oraz efektywnej współpracy z ...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...
II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...