Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni
18 października br. w Warszawie miała miejsce konferencja pt. „Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni.” Wydarzenie zostało zorganizowane przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów i skoncentrowało się na kluczowych aspektach naukowo-technicznych związanych z wykorzystaniem recyklingu w dziedzinie drogownictwa.
W spotkaniu wzięło udział blisko 100 uczestników, reprezentujących różnorodne sektory i dziedziny związane z budownictwem drogowym. Konferencja skupiła uwagę na kluczowym zagadnieniu – recyklingu, które staje się coraz bardziej istotne w kontekście współczesnego podejścia do zarządzania zasobami naturalnymi oraz troski o środowisko. Podczas wydarzenia odbyło się pięć sesji tematycznych, z których każda została otwarta przez głownego mówcę, reprezentującego zarówno zagraniczne instytucje badawcze i uniwersytety. Profesor Jorge Pais z Uniwersytetu w Minho w Portugalii podkreślił potrzebę rozwoju technologii renowacji nawierzchni drogowych w XXI wieku. Zauważył, że mimo nowoczesnych technologii, nawierzchnie dróg nadal ulegają degradacji, a stosowanie recyklingu może stanowić skuteczną metodę ich poprawy. Kolejni mówcy: dr Martins Zaumanis z Szwajcarskiego Federalnego Laboratorium Nauk Materiałowych i Technologii, dr. inż. Verena Rosauer z Federalnego Instytutu Badań Autostrad w Niemczech, Ing. Jan Valentin z Czech Technical University oraz dypl.inż. Stefan Höller z Federalnego Instytutu Badań Autostrad w Niemczech, przedstawiali swoje spostrzeżenia i doświadczenia związane z wykorzystaniem Recyklingowanych Nawierzchni Asfaltowych (RAP) w budowie dróg w swoich krajach. W trakcie konferencji odbyło się 22 prelekcje, które dostarczyły uczestnikom cennych informacji i wyników badań dotyczących recyklingu w budownictwie drogowym. Przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych, dotyczących m.in. wpływu włókien jutowych i środków odnowy na cechy mieszanki asfaltowej z recyklingiem asfaltu. Inni prelegenci omawiali zastosowanie materiałów pochodzących z recyklingu w konstrukcjach nawierzchni drogowych oraz badania wpływu destruktu asfaltowego na właściwości mieszanki mastyksu gruszkowego SMA JENA 16. Omówiono też projekt „RE-PLAN CITY LIFE” promujący zastosowanie materiałów z recyklingu opon w budownictwie drogowym oraz skuteczność preparatów chemicznych w odświeżaniu granulatu asfaltowego, a także badania nad podatnością asfaltu modyfikowanego plastomerami odpadowymi. W ostatnich sesjach prelegenci zaprezentowali różne aspekty recyklingu w budownictwie drogowym, a także inwestycje drogowe prowadzone z uwzględnieniem zasad gospodarki w obiegu zamkniętym. Były też prezentacje dotyczące długotrwałych nawierzchni z wykorzystaniem recyklingu betonu, zachowania bitumenu stabilizowanego emulsją oraz badania modułu sztywności betonu z recyklingu. Inne prezentacje obejmowały tematykę recyklingu istniejących nawierzchni asfaltowych na autostradzie A4, materiałów cementowych pochodzenia ubocznego oraz recyklingu z użyciem spienionego bitumu. Sesje zakończono prezentacją dotyczącą wpływu składu uziarnienia na sztywność mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjnej z dodatkiem miału gumowego. W ramach wydarzenia odbyły się również tzw. Sesje posterowe. Konferencja „Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni” była znaczącym wydarzeniem w obszarze budownictwa drogowego. Pozwoliła na efektywną wymianę wiedzy i doświadczeń oraz stworzyła platformę do dalszej dyskusji nad rolą recyklingu w przyszłości tej istotnej branży.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...