IV Forum Dróg Publicznych
28 listopada – 1 grudnia 2023 r. w Bukowinie Tatrzańskiej odbyło się IV Forum Dróg Publicznych. Wydarzenie zorganizowane zostało przez redakcję „Dróg Publicznych”, „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty”. Wydarzenie skupiło w jednym miejscu ekspertów oraz przedstawicieli kadry zarządzającej inwestycjami infrastrukturalnymi, tworząc wyjątkową przestrzeń do wymiany wiedzy, doświadczeń i nowatorskich pomysłów.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Marszałek Województwa Podkarpackiego, Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych i Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Forum rozpoczęto od uroczystego przywitania uczestników przez organizatorki wydarzenia – Annę Górską-Zychlę (redaktor zarządzająca czasopisma „Drogi Publiczne” i „Magazynu Autostrady”) i Marlenę Machurę (redaktor zarządzająca czasopisma „Mosty”). Następnie głos oddano dyrektorowi Zbigniewowi Taborowi (Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Przewodniczący Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Wiceprezes Zarządu Polskiego Kongresu Drogowego) oraz Przemysławowi Ostrowskiemu (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych), którzy wprowadzili uczestników w tematykę Forum. Wydarzenie zostało podzielone na pięć bloków tematycznych, w trakcie których eksperci omówili kwestie istotne dla budowy oraz zarządzania drogami publicznymi. Ten format pozwolił na kompleksowe zbadanie różnorodnych aspektów związanych z infrastrukturą drogową i stworzenie dogłębnej dyskusji na tematy kluczowe dla branży.
Rozwiązania technologiczne – innowacje i wdrożenia. Przykłady realizacji
Pierwszy blok został poświęcony rozwiązaniom technologicznym, innowacjom oraz ich wdrożeniom. Jako pierwszy ze swoim referatem wystąpił Dominik Małasiewicz (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego), odpowiadając na pytanie, czy wapno nadaje się do uzdatniania gruntów? Kolejno Piotr Zuzek (SIKA) omówił temat szybkich zapraw naprawczych do dróg betonowych i asfaltowych. Skuteczną modernizację infrastruktury oświetleniowej przedstawił uczestnikom Michał Macewicz (Lena Lighting), przy okazji nakreślając słuchaczom szczegóły programu „Rozświetlamy Polskę”.
Materiały i surowce. Wpływ jakości stosowanych produktów na trwałość lokalnej infrastruktury
Kolejna sesja skupiała referaty poświęcone materiałom i surowcom. W tym segmencie eksperci skupili się na wpływie jakości stosowanych produktów na trwałość lokalnej infrastruktury. Hubert Schwarz (Kancelaria Prawnicza Amadeus) przybliżył gromadzonym zagadnienie ochrony gruntów rolnych i leśnych w kontekście inwestycji drogowych. Następnie ekspert z firmy Tensar Polska, Michał Gołos, omówił zastosowanie georusztów i geokompozytów najnowszej generacji w konstrukcjach nawierzchni drogowych. Nowoczesne rozwiązania firmy Cemex do budowy obiektów infrastruktury drogowej przedstawił Łukasz Strzałka (Cemex Polska). Sesję zakończyło wystąpienie Piotra Różyckiego (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) dotyczące mączek wapiennych.
Bezpieczeństwo na drogach lokalnych. Oznakowanie, bariery, oświetlenie. Praktyczne rozwiązania i przykłady realizacji
Praktyczne rozwiązania i porady w kontekście bezpieczeństwa na drogach lokalnych przedstawiono w referatach wygłaszanych podczas trzeciego bloku. Problemy z widocznością na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną omówił Damian Iwanowicz (Politechnika Białostocka). Przedstawiciel Elektromontażu Rzeszów, Dawid Latała, w swoim wystąpieniu skupił się na zagadnieniu Bezpiecznego Punktu Oświetleniowego, zabezpieczenia szczelin w obiektach inżynierskich omówił Jacek Pasikowski (PROWERK). Aktualne wzorce i standardy w drogownictwie rekomendowane przez Ministerstwo Infrastruktury jako nowy system wymagań technicznych w projektowaniu i wykonawstwie były tematem referatu wygłaszanego przez Jarosława Schabowskiego (Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa).
Projektowanie i budowa lokalnej infrastruktury
Sesja zamykająca pierwszy dzień obrad była poświęcona kwestiom związanym z projektowaniem i budową lokalnej infrastruktury. Piotr Heinrich (OAT) przedstawił zagadnienie sinusoidalnych, prefabrykowanych progów zwalniających. Przemysław Ostrowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych) natomiast skupił się na nowych nawierzchniach asfaltowych dla dróg samorządowych. Podczas tej części wydarzenia uczestnicy mieli też okazję zapoznać się z tematem efektywnego wykorzystania destruktu asfaltowego, który został omówiony przez Wojciecha Sorociaka (Politechnika Śląska, Eurovia Polska).
Doświadczenia i dobre praktyki pomocne w pracy zarządcy infrastrukturalnego – na szczeblu wojewódzkim oraz lokalnym
Ostatni dzień wydarzenia rozpoczął wykład specjalny, podczas którego Jan Styliński (Polski Związek Pracodawców Budownictwa) omówił prognozy dotyczące rynku budowlanego w nadchodzących kwartałach. Następnie Zbigniew Tabor (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach) przedstawił zastosowanie mieszanek SMA w innych niż ścieralna warstwach konstrukcyjnych. Jacek Gryga (Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego) w swojej prezentacji skupił się na zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Ostatni referat dotyczył planowania, przygotowania i realizacji inwestycji drogowych w województwie podkarpackim, został wygłoszony przez Magdalenę Gierlak (Najwyższa Izba Kontroli).
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za liczne przybycie i za okazane zaufanie, a prelegentom oraz opiekunom sesji za wsparcie merytoryczne. Już dziś serdecznie zapraszamy na V edycję wydarzenia, która odbędzie się 11-13 marca 2024 r. w Jastrzębiej Górze.
Autor: Iga Przyszlak
Fot. Joanna Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...